După câțiva ani de creștere constantă și o vară 2016 plină pentru turismul de pe litoral, acum, până la 1 august, hotelurile au fost mai goale cu 20%. Hotelierii de la mare se plâng că turiștii sunt speriați de știrile apărute în urma controalelor pe litoral, care ar genera o imagine distorsionată și negativă acestei destinații, în condițiile în care 95% din unitățile controlate nu ar avea probleme.
Pe de altă parte, analiștii, care se bazează pe cifre, dar pot lua în calcul doar un extrasezon foarte bun, susțin că afacerile din turismul de pe litoralul românesc vor depăși în acest an nivelul de 1,5 miliarde de lei, cifră aproape dublă față de acum cinci ani, iar numărul firmelor din HoReCa (hoteluri, restaurante și cafenele) va atinge un record, dovadă a interesului major pentru investiții în acest domeniu.
"Controalele sunt foarte bune, dar este nociv faptul că sunt mediatizate doar aspectele negative", au declarat pentru Profit.ro reprezentanții Federației Patronatelor din Turismul Românesc, care afirmă că, până la 1 august, gradul de ocupare pe întregul litoral a fost cu 20% mai mic decât anul trecut. Ei susțin că în doar 5% dintre unitățile controlate au fost găsite nereguli și că un procent la fel de mic de terase ar fi în aceeași situație, dar că mediatizarea excesivă a acestor nereguli i-ar fi determinat pe mulți români să renunțe la vacanțele pe litoral și să aleagă alte destinații de plajă.
"Această mediatizare negativă este unul din elementele care gonesc turiștii de litoral. Orice știre care face o imagine negativă litoralului românesc creează o imagine pozitivă pentru destinațiile concurente. În momentul în care văd la televizor imagini de mizerie, de coșmar, de la cinci terase, care nu sunt autorizate de turism, ci de autoritățile locale pe tot felul de interese... e clar că unii turiști renunță să mai vină", mai spun reprezentanții patronatului.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ministrul Transporturilor îi ceartă pe constructorii italo-spanioli ai Autostrăzii Lugoj-Deva și îi amenință cu rezilierea contractuluiEi acuză însă și unii proprietari de terase, prin faptul că nu respectă normele de igiență și strică astfel imaginea celor care investesc.
"Dar cei care fac controale nu spun că doar 5% dintre terasele controlate au probleme... Ei spun doar atât: «Pe litoral». Și atunci, imaginea noastră, a turismului, este deformată, pentru că suntem puși în aceeași oală, turismul cu alimentația publică de pe stradă. De fiecare dată când apar astfel de știri, scade fluxul de turiști pe litoral", au adăugat reprezentanții patronatului.
Federația Patronatelor din Turismul Românesc a organizat marți, la un hotel din Mamaia, o dezbatere cu investitorii și autoritățile locale, la care au fost prezenți și reprezentanți ai unor instituții cu atribuții de control. Unii investitori s-au arătat nemulțumiți de o parte dintre controalele Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor, spunând că acestea creează o imagine negativă litoralului și îndepărtează turiștii, arată news.ro.
“Cât timp noi promovăm România negativ, înseamnă că promovăm pozitiv concurența, e foarte simplu”, a spus președintele FPTR, Mohammad Murad.
CITEȘTE ȘI Senator către șeful Protecției Consumatorilor Constanța: Ieșiți mai puțin în presă cu nenorociri. Nu îmi doresc să fiți un Cattani al litoralului, nu vreau să sfârșiți ca el!Prim-vicepreședintele FPTR, Nicolae Bucovală, a arătat, în cadrul întâlnirii, că aceste controale trebuie făcute și acolo unde sunt nereguli trebuie tăiat în carne vie. “Am spus, controalele trebuie să le faceți, pentru cel care are carne stricată, cum ați găsit, tone, tăiați în carne vie”, a afirmat Bucovală.
Senatorul PSD Nicolae Moga, coproprietar al unui resort la Năvodari, a spus că cei de la Protecția Consumatorilor ar trebui să discute toate aceste lucruri în bucătăria Guvernului, la Prefectură, și iasă mai puțin în presă "cu nenorociri". "Sigur că trebuie să protejăm consumatorul, sigur că sunt multe lucruri nefăcute, dar trebuie să ajutăm, nu să mergem să amendăm, să-i desființăm, să-i închidem, să-i înnebunim. În același timp trebuie să protejăm populația, că dacă facem mai mult PR decât treabă, nu facem decât un deserviciu turismului românesc”, a precizat Nicolae Moga.