Paradoxul unui echilibru condus de instinct, materializat într-un proiect la genul feminin

Paradoxul unui echilibru condus de instinct, materializat într-un proiect la genul feminin
scris astăzi, 16:18

Interviu oferit de către Ana Maria Corugă și Cristiana Prodescu-Neștian, Managing Partners SCA CORUGĂ & PRODESCU

Relația profesională excelentă și istoricul implicat au fost scânteia care a alimentat perspectiva explorării vieții de avocat-antreprenor. Cu toate că cele mai multe dintre deciziile pe care le luăm zi de zi în calitate de Managing Partners sunt îndelung gândite și analizate în context, admitem că decizia de a iniția proiectul CORUGĂ & PRODESCU a fost una îndeosebi bazată pe instinct.

Urmărește-ne și pe Google News

Doamna av. Ana-Maria Corugă, la mai bine de un an de la înființarea societății Corugă & Prodescu și după numeroase realizări profesionale, care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în promovarea unui concept antreprenorial inovator în domeniul avocaturii?

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Cred că cea mai mare provocare pe care am întâmpinat-o în decursul perioadei care s-a scurs de la înființarea societății CORUGĂ & PRODESCU este una care ține chiar de persoana mea, respectiv să mă identific cu și să îmi asum rolul de antreprenor în contextul desfășurării activității de zi cu zi. Este o provocare pe care, de altfel, încă învăț cum să o gestionez, atât prin prisma bucuriilor pe care mi le aduce cât și din perspectiva lecțiilor pe care mi le oferă, în mod constant și consecvent.

Doamna av. Cristiana Prodescu-Neștian, cum reușiți să răspundeți eficient cererilor crescânde din domeniul juridic, având în vedere recunoașterea activității dumneavoastră în topurile directoarelor internaționale? Ce avantaje oferă structura matricială pe care o utilizați în furnizarea serviciilor juridice?

Deși recunoașterea în cadrul topurilor directoarelor internaționale a fost până în prezent rezultatul asistenței oferite în domeniul soluționării disputelor, consider că experiența pe care am acumulat-o în ultimii ani în sfera consultanței oferă o viziune de 180 grade asupra livrabilelor pe care le furnizez clienților. Astfel, clienții beneficiază de o perspectivă integrată care derivă inclusiv din capacitatea de a oferi soluții preventive. Pledez pentru o consultanță proactivă și stabilirea unor politici și proceduri adecvate (mai ales în domeniul dreptului muncii) în conformitate cu jurisprudența în diversele materii.

În egală măsură, modul în care firma noastră oferă serviciile se definește prin eficiență. Ne adaptăm modul de răspuns în funcție de fiecare client în parte și suntem atenți la creșterea nevoii acestora de a primi răspunsuri concise (unde este posibil) și într-un limbaj accesibil.

În privința structurii matriciale ce caracterizează activitatea noastră, consider că aceasta ne permite să alocăm resurse și specialiști din diverse arii de practică pentru fiecare proiect. În timp ce societatea noastră continuă să se dezvolte, în mod frecvent colaborăm cu experți renumiți în diverse industrii (colegi avocați sau consultanți fiscali) pentru a completa domeniile de expertiză pe care eu, Ana-Maria sau colegii noștri din firmă nu le acoperim.

Doamna av. Cristiana Prodescu-Neștian, aveți o experiență de peste 11 ani în domeniul juridic. Care au fost motivele pentru care ați ales să vă nișați pe dreptul muncii?

Dreptul muncii este una dintre specializările mele – pe care am clădit-o organic, încă din perioada în care eram stagiar, gestionând un număr semnificativ de litigii din această sferă.

În ani, am început să îmbin activitatea de litigii cu cea de consultanță, fiindu-mi adresată o cerere constantă și în creștere pentru servicii juridice specializate în dreptul muncii, în special din partea clienților angajatori.

Astfel, în noua structură formată împreună cu Ana-Maria, ne-am poziționat pentru a răspunde eficient acestei cereri, oferind integrat, atât consultanță personalizată în domeniul dreptului muncii în activitatea zilnică a clienților noștri, cât și reprezentare juridică în fața autorităților, organizațiilor sindicale, cât și a instanțelor de judecată.

Doamna av. Cristiana Prodescu-Neștian, aveți un motto sau o frază preferată care vă motivează în activitatea zilnică? Dacă da, care este acesta și de ce este important pentru dumneavoastră?

Nu am un motto preferat, însă îmi place să îmi ghidez activitatea ținând minte că progresul nu este liniar, pentru că această conștientizare mă ajută la gestionarea așteptărilor și la menținerea motivației în perioadele în care în mod firesc apar obstacole. Admițând faptul că progresul poate avea suișuri și coborâșuri, mi-a permis să îmi dezvolt în timp capacitatea de reziliență.

Care sunt direcțiile strategice pe care firma CORUGĂ & PRODESCU le va urmări în viitor și ce obiective ambițioase aveți pentru următorii ani pentru a consolida poziția pe piață și a inova în domeniul juridic?

Cristiana Prodescu: Există câteva direcții strategice pe care le-am creionat în urmă cu câteva luni, când am aniversat primul nostru an de existență. Am identificat astfel și am început să ne concentrăm pe câteva nișe de piață sau, mai bine zis, industrii specifice, unde firma noastră poate aduce valoare adăugată prin soluții juridice adaptate. Totodată, suntem în curs de implementare a unor strategii de marketing online și offline eficiente și non-agresive, pentru a crește vizibilitatea firmei.

Ana – Maria Corugă: Din perspectiva noastră, serviciile oferite de către CORUGĂ & PRODESCU se prezintă și se vor prezenta ca servicii specializate, subsumate unor arii de practică definite. Direcțiile strategice pe care le avem în vedere se află în strânsă legătură cu obiectivele stabilite. Ne gândim și acționăm deja, în mod activ și mult mai repede decât ne-am fi așteptat la momentul de start, în scopul extinderii echipei, atât prin raportare la domeniile de practică acoperite în zona de consultanță, cât și în zona de soluționare a disputelor. Ne dorim și credem cu tărie că o consolidare a poziției noastre pe piață se va produce în mod natural atât timp cât rămânem fidele principiilor care ne guvernează activitatea precum și modului în care ne poziționăm față de clienții noștri, respectiv ca un partener de business, și nu ca un simplu furnizor de servicii.

Căutăm desigur să exploatăm cât mai oportun și util posibil oportunitățile de creștere ce ne sunt oferite, fiind îndeosebi recunoscătoare pentru deschiderea pe care o regăsim în rândul clienților noștri, care nu ezită să ne ofere informații valoroase cu privire la specificul activității desfășurate în cadrul industriilor în care activează.

Ce noi arii de practică sau servicii planificați să dezvoltați pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților pe lângă cele pe care le aveți deja în portofoliu, respectiv, dreptul muncii, protecția consumatorilor, protecția datelor cu caracter personal, dreptul proprietății intelectuale, precum și soluționarea disputelor?

Cristiana Prodescu: În mod natural, la acest moment ne concentrăm pe consolidarea poziției firmei pe piață și pe sporirea recunoașterii competențelor noastre existente. Simultan, ne dorim și anticipăm o diversificare în domenii de drept complementare, clădite însă pe practici de drept deja însușite, cum ar fi dreptul tehnologiei.

Ana – Maria Corugă: La acest moment, având în vedere, pe de o parte, volumul de muncă existent sub egida ariilor de practică existente deja în portofoliu, și pe de altă parte, dorința noastră puternică de a furniza servicii specializate, la un standard de calitate ridicat, planul nostru de viitor, cel puțin pe termen scurt și mediu, rezidă în dezvoltarea și extinderea cunoștințelor și a expertizei deținute în cadrul practicilor deja dezvoltate. Aceasta, cu atât mai mult cu cât ne regăsim într-o perioadă marcată de evoluții legislative numeroase, menite să asigure răspunsuri legislative coerente față de dinamica și potențialul pe care îl prezintă anumite sectoare de activitate. Aplicarea și implementarea noilor cerințe legislative cu impact asupra sectoarelor de activitate din care fac parte clienții noștri sunt prin ele însele noi provocări, chiar și prin lentilele ariilor de practică deja dezvoltate la acest moment.

Pentru a exemplifica, practica protecției consumatorilor precum și cea de protecția a datelor se află ele însele în fața unor provocări semnificative atunci când vorbim de noile evoluții legislative în materia serviciilor furnizate în mediul online (a se vedea DSA, aplicabil serviciilor de intermediere) precum și de noile reglementări (ce vor fi curând) aplicabile instrumentelor de inteligență artificială, atunci când acestea sunt utilizate într-o interfață/relație B2C. Astfel, în virtutea unei creșteri exponențiale a rolului noilor tehnologii în viața noastră de zi cu zi, probabil că dreptul tehnologiei este următoarea etapă inevitabilă.

Doamna avocat Ana-Maria Corugă, cum reușiți să mențineți un echilibru sănătos între viața profesională și cea personală, având în vedere cerințele și stresul profesiei de avocat?

Chiar înainte de a-mi asuma rolul de antreprenor spuneam că, din perspectiva mea, în exercitarea unei profesii juridice, latura personală și latura profesională nu se pot contura în mod distinct și independent una de cealaltă. Astăzi, voi susține cu atât mai mult acest aspect. Nu am reușit să găsesc o rețetă potrivită pentru a separa în mod absolut viața profesională de cea profesională, în prezent am și încetat să o mai caut, și cred că am ajuns astfel, paradoxal poate, să îmi găsesc echilibrul.

Puteți să ne povestiți despre începuturile carierei dumneavoastră și despre principalele etape care v-au condus către poziția pe care o ocupați astăzi, respectiv de Managing Partner SCA CORUGĂ & PRODESCU?

Cristiana Prodescu: Anterior finalizării studiilor universitare, am efectuat un stagiu de practică de circa 1 an jumătate într-o firmă de avocatură renumită, cu prezență internațională, unde am avut ocazia să lucrez cu avocați experimentați și să învăț din mandatele complexe pe care le gestionau atât din sfera consultanței, cât și din sfera litigiilor. În acea perioadă, am conștientizat importanța specializării și am avut șansa de a fi îndrumată chiar de către managing partner-ul acestei societăți să mă orientez către departamentul de litigii.

Următoarea etapă a fost obținerea unei poziții de avocat junior în aceeași firmă de avocatură – în cadrul departamentului de litigii și arbitraj, unde am avut ocazia să lucrez pe diverse dosare și să dezvolt relații profesionale solide. Am avut șansa să gestionez în mod direct, încă de devreme, atât mandatele cât și relația cu clienții, ceea ce mi-a oferit o perspectivă variată asupra practicii judiciare.

După câțiva ani de experiență acumulată aici, am decis să mă alătur celei mai mari case de avocatură din România, sub îndrumarea activă a unui litigator cu o reputație deosebită. Am avut privilegiul de a face parte dintr-o echipă care gestiona mandate importante în domeniile dreptului muncii, achizițiilor publice, dreptului comercial și contenciosului administrativ. Litigiile din acest portofoliu au avut inclusiv o importanță strategică, întrucât priveau litigii cu impact asupra dezvoltării infrastructurii din România. Această perioadă mi-a dezvoltat simțul responsabilității și m-a motivat să caut soluții dintre cele mai creative care să sprijine argumentația clienților în procesele de pe rolul instanțelor de judecată și a curților de arbitraj. De asemenea, am dobândit abilități puternice de analiză critică și de rezolvare a unor situații juridice extrem de complexe.  

Când am considerat că am atins o maturitate profesională suficientă, am simțit nevoia să explorez noi oportunități și să îmi pun în valoare cunoștințele într-o casă de avocatură de tip boutique, în cadrul căreia am coordonat pentru 1 an jumătate departamentul de litigii.

Reuniunea cu Ana-Maria, cu care am fost colegă și am avut anterior o relație profesională excelentă, a fost scânteia care a alimentat perspectiva explorării vieții de avocat-antreprenor, deoarece, printre altele, împărtășim aceleași valori și viziuni asupra acestei vieți.

Ana – Maria Corugă: Cariera mea a fost marcată de interacțiuni și colaborări profesionale pline de substanță, din care am avut foarte de multe de învățat și pentru care sunt și voi rămâne recunoscătoare. Cu toate că cele mai multe dintre deciziile pe care le iau zi de zi în calitate de Managing Partner în cadrul SCA CORUGĂ & PRODESCU sunt îndelung gândite și analizate în context, admit că decizia de a iniția proiectul CORUGĂ & PRODESCU, alături de partenera mea, Cristiana Prodescu, a fost una îndeosebi bazată pe instinct.

Doamna av. Ana-Maria Corugă, ce sfaturi ați oferi tinerilor avocați aflați la început de drum și care sunt abilitățile esențiale pe care aceștia ar trebui să le dezvolte?

Îi încurajez pe tinerii avocați să fie curioși și să aibă curajul de a experimenta. Din perspectiva abilităților, consider că un avocat aflat la început de drum – și nu numai, trebuie să dea dovadă de responsabilitate și implicare.

Întrebare pentru ambele avocate: În calitate de femeie avocat, care sunt cele mai mari obstacole pe care le-ați întâlnit în carieră și cum ați reușit să le depășiți? Considerați că există încă bariere semnificative pentru femeile în drept?

Cristiana Prodescu: Nu cred că există diferențe semnificative în ceea ce privește oportunitățile profesionale în lumea juridică între bărbați și femei și nici bariere de altă natură, dar nu voi nega faptul că în primii ani de profesie, am observat în jur, cât și în privința mea, multiple biasuri subtile legate de gen. De-a lungul timpului, am învățat cum să reacționez și să gestionez aceste manifestări, care oricum au devenit din ce în ce mai rare, astfel încât nu consider că au avut vreun impact asupra cursului carierei mele.

În același timp, observ că spațiul avocaturii s-a schimbat semnificativ (în bine) în ultimii 5-7 ani, contribuind la reducerea situațiilor care poate puteau fi considerate ca fiind o barieră pentru colegele jurist.

Ana – Maria Corugă: În calitate de femeie avocat, până în acest moment al carierei mele, nu consider că oricare dintre obstacolele întâlnite ar fi fost în orice fel circumscrise unui criteriu de gen. Probabil experiența mea, în mod special cea de la începuturile carierei, a fost ușor diferită față de experiența Cristianei, aspect ce se datorează în mod clar și subiectivismului inerent oricărei perspective personale. Consider că femeile, inclusiv cele ce profesează în domeniul juridic, arată că au dobândit curajul și puterea de a depăși eventualele bariere ce ar putea fi întâlnite de-a lungul carierei acestora.

Doamna avocat Ana-Maria Corugă, cum vedeți evoluția legislației privind protecția consumatorilor în contextul creșterii comerțului electronic și ce aspecte considerați că necesită îmbunătățiri?

Prima imagine formată în minte în momentul în care am citit întrebarea adresată este cea a unei echipe de fotbal (că tot suntem în plin Campionat European) care, deși se antrenează intens și are o tehnică și o tactică a jocului foarte bine definite, este luată prin surprindere pe teren din perspectiva strategiei adoptate de echipa adversă.

Legislația privind protecția consumatorilor este, în principiu, armonizată la nivelul Uniunii Europene. Astfel, cadrul legal aplicabil la nivelul Uniunii Europene se află sub egida unui efort permanent de a oferi un răspuns prompt față de schimbările continue și dinamice ale modelelor de comerț, inclusiv în ceea ce privește comerțul electronic. Cred că provocările semnificative în această materie derivă din modalitatea în care reglementările Uniunii Europene sunt integrate în legislația națională, pe de o parte, precum și din modul în care aceste reglementări sunt aplicate de către o autoritate de resort proactivă și îndeosebi implicată în aducerea la îndeplinire, de către operatorii economici, a cerințelor legale menite să protejeze consumatorii.

Doamna av. Cristiana Prodescu-Neștian, cu privire la munca la distanță. Cum a schimbat pandemia COVID-19 legislația și practica în ceea ce privește munca la distanță și ce provocări ați întâmpinat în consilierea clienților pe această temă?

În perioada post-pandemie am oferit suport cu precădere angajatorilor în a înțelege impactul cerințelor legale privind telemunca și a aplica practici eficiente în mediul de lucru la distanță. Cadrul legal pentru telemuncă exista anterior pandemiei, însă modificările semnificative intervenite în acest cadru mai ales începând cu anul 2021 au condus la asistență susținută pentru clienții noștri în adaptarea la noile reglementări, inclusiv în privința provocărilor generate de subiectul verificării activității telesalariaților prin tehnologie și aspectelor legate de sănătate și securitate în muncă în acest context.

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
ana maria corugă
cristiana prodescu-neștian