Selena Stan este avocat în Baroul București cu o experiență de peste 10 ani în domeniul M&A (fuziuni și achiziții). Pe fondul pasiunii pentru modernizare și digitalizare, Selena s-a implicat în ultimii ani în proiecte IT prin consilierea societăților care activează în acest domeniu, prin înființarea unui start-up (FIDASoft Automation SRL) alături de Florin Dobre, partenerul din firma de avocatură FIDASmart și prin ocuparea poziției de co-administrator în cadrul High-Tech Systems & Software SRL, o societate cu tradiție în industria IT din România.
Cum resimțiți impactul digitalizarii asupra pieței de M&A (fuziuni și achiziții)?
O tranzacție M&A este altcatuită din mai multe etape, de la primele tatonări (traduse în oferte neangajante), la analiză aprofundată (“due diligence”), la negocierea contractuală și, după caz, la îndeplinirea condițiilor necesare pentru finalizarea cu succes a tranzacției (aprobări, restructurări etc.).
Etapa din M&A cel mai puternic impactată de dezvoltările în domeniul IT o reprezintă etapă de due diligence. Un prim pas s-a produs în anii 2000 când am asistat la trecerea de la camere de date clasice, cu documente prezentate în format fizic, la camere de date virtuale. Astăzi companiile utilizează camere de date virtuale într-o proporție covârșitoare – de la sisteme sofisticate oferite de furnizori specializați, la sisteme accesibile publicului larg precum Dropbox și Google Drive.
În ultimii ani s-a mers mai departe și s-au dezvoltat programe software care preiau o parte din atribuțiile actorilor implicați în procesul de due diligence (avocați, contabili și consultanți financiari și fiscali). Astfel, există programe care analizează (cu ajutorul RPA sau AI) informația disponibilă în camera de date și transmit mai departe concluzii care permit concentrarea atenției pe anumite documente, realizarea rapidă a conexiunilor între documente, realizarea unor rapoarte complete într-un timp mai scurt etc.
Cum credeți că va arată un proces de M&A în 10 ani? Vor înlocui roboții avocații în negocierea tranzacției?
Având în vedere viteza cu care evoluează tehnologia și tendința tot mai pronunțată de utilizare a noilor tehnologii în business, nu este exclus ca într-un viitor nu foarte îndepărtat să asistăm la tranzacții de M&A în care analiza due diligence, redactarea documentației și negocierea tranzacției să fie lăsate în seama unor roboți. În acest moment există o promovare susținută a eficienței revizuirii unui contract de către roboți și se înregistrează situații în care o parte într-o negociere este o ființă umană și cealaltă parte este reprezentată de inteligența artificială.
Deja am văzut cum în alte domenii confruntarea om – robot s-a finalizat cu o înfrângere pentru partea umană. Unul dintre primele exemple mediatizate vine din lumea șahului, unde în urmă cu mai bine de 23 ani asistam la înfrângerea lui Kasparov de către computerul IBM – Deep Blue. Dacă în lumea sporturilor lipsa de precizie și erorile umane inevitabile dau farmec jocului și sunt apreciate pentru că permit înregistrarea unor rezultate neașteptate, în mediul de afaceri tocmai riscul acestor erori ar putea grăbi adoptarea inteligenței articificiale în detrimentul profesioniștilor “în carne și oase”.
Cum priviți viitorul M&A din perspectiva firmelor care vor trece cu bine peste perioada actuală?
Din ultimele estimări, este foarte posibil să asistăm la o nouă criză la nivel global ca urmare a situației generate de pandemia COVID-19. Numai în SUA există voci care vorbesc de un cost al pandemiei de 16 trilioane (!) USD. Bineînțeles că o astfel de situație va impacta și piața M&A și vom asista, pe de o parte, la mai multe tranzacții de vânzare a unor afaceri în dificultate și, pe de altă parte, la creșterea interesului pentru companii active în domeniul digital, în domeniul farmaceutic și al serviciilor medicale.
Măsurile de distanțare socială vor favoriza implementarea accelerată a unor procese și programe care asigura realizarea activității de birou de la distanță și chiar desfășurarea vieții de zi-cu-zi cu o interacțiune umană tot mai redusă (e.g. platformele de vânzări online, aplicațiile de livrări produse din supermarket sau din restaurante etc.). Prin urmare, autorii unor astfel de platforme și aplicații se pot număra printre câștigătorii situației create de pandemie și pot face obiectul viitoarele mari tranzacții de M&A.
Un material Legal Marketing