Piața materialelor de construcții este estimată la circa 4 miliarde de euro, aproximativ o treime din piața totală a construcțiilor, a declarat pentru News.ro Ioana Birta, director financiar al Grupului TeraPlast, care estimează o evoluție pozitivă în acest an.
”Piața lucrărilor de construcții a avut o evoluție pozitivă în primul trimestru, ceea ce a susținut și piața materialelor de construcții. În continuare ne așteptăm la o evoluție pozitivă pe acest sector în 2019, ca urmare a creșterii sectorului rezidențial, pe fondul creșterii apetitului pentru investiții și a creșterii economice. Suntem, evident, atenți la riscurile care pot apărea precum evoluția cursului valutar, încetinirea ritmului de creștere al sectorului industrial, dar și presiunea adusă de inflație, cu toate că bugetul Grupului TeraPlast pentru anul în curs a fost fundamentat pe premisa că nu vor exista corecții majore de piață”, spune pentru News.ro reprezentantul Teraplast, unul dintre cei mai mari producători de materiale de construcții din România.
Ioana Birta afirmă că, în primul trimestru, a remarcat o cerere mai mare pentru produsele de o calitate superioară.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Această evoluție a venit pe fondul unui context pozitiv, în care economia României a avut o creștere de 5%, în timp ce volumul lucrărilor de construcții a crescut cu peste 12%, ceea ce a alimentat și cererea pentru materiale de construcții. Astfel, putem spune că cererea a urmat creșterea pieței și ne așteptăm ca trendul să se mențină și în următoarele luni, împreună cu trendul ascendent al pieței de infrastructură. În același timp, decizia de ne a majora prezența în țările din Europa Centrală și de Est și extinderea capacităților de producție a venit ca urmare a unei cereri în creștere pentru produsele Grupului. Astfel, în primul trimestru al acestui an, am înregistrat o creștere de 76% a EBITDA comparativ cu primul trimestru al anului trecut, ca urmare a creșterii cu 34% a cifrei de afaceri”, a mai spus ea.
În cazul TeraSteel România și Serbia, primele trei luni ale acestui an au adus o crește de 17% a cifrei de afaceri, la un avans de 54% a EBITDA. În ceea ce privește Depaco Wetterbest, cifra de afaceri a avut un avans de 73% în primul trimestru, în timp ce pentru TeraPlast afacerile au crescut cu 34%.
Grupul TeraPlast este prezent în 25 de țări europene, iar în 2018 în jur de 25% din producție a ajuns la export.
”Evident, suntem atenți la oportunitățile pe care aceste piețe ni le pot oferi și le analizăm cu atenție. Decizia de a deschide o fabrică în Serbia în anul 2017 a venit în urma unei analize de aproximativ 2 ani și s-a dovedit a fi una inspirată. În doar 1 an de activitate, TeraSteel Serbia are propiul portofoliu de clienți în Balcani. În acest moment, în strategia noastră, prioritare sunt creșterea prezenței regionale, dezvoltarea portofoliului de clienți și extinderea rețelei de distribuție, dar suntem întodeauna deschiși la oportunități de diversificare a portofoliului de produse”, subliniază ea.
Investițiile planificate pentru acest an depășesc 21 milioane euro.
CITEȘTE ȘI Putin anunță acord cu Arabia Saudită pentru susținerea creșterii prețurilor petrolului. Pactul de reducere a producției va fi extins cu șase-nouă luni”Pentru acest an vorbim de proiecte ample care depășesc 21 milioane de euro. Investițiile din acest an vor fi direcționate către extinderea capacităților de producție și diversificarea portofoliului de produse. Cele mai mari sume merg către TeraPlast, TeraGlass și Depaco (Wetterbest). Am demarat implementarea a trei proiecte de investiții în valoare totală de peste 15 milioane de euro, co-finanțate prin schema de ajutor de stat. TeraPlast va aduce o inovație pe piața granulelor din PVC din România prin producția de granule fără halogen, rezistente la foc și dezvoltarea sistemelor de canalizare din PE și PP. Depaco va avea o nouă unitate de producție în Băicoi, care va produce 10 milioane de metri pătrați de țiglă anual. La TeraGlass vom avea un nou flux, complet automatizat, pentru producția ferestrelor și ușilor din PVC, proces ce va contribui, atât la creșterea capacității de producție și a productivității muncii, cât și la suplinirea cererii aflate pe un trend ascendent”, a menționat Birta.
Grupul va angaja în acest an câteva sute de persoane, dar se confruntă cu lipsa forței de muncă calificată.
”Grupul TeraPlast face constant recrutări, iar echipa de resurse umane desfășoară campanii dedicate la nivel local. La finalul anului 2018, echipa Grupului TeraPlast a ajuns la 1.079 de angajați, iar pentru finalul acestui an estimăm că vom atinge 1.300 de angajați. Urmărim să angajăm și să păstrăm cei mai buni profesioniști de pe piața muncii, însă ne confruntăm cu lipsa forței de muncă calificată. Pentru a ne adapta, Grupul ia măsuri interne în această direcție. Spre exemplu, Depaco are Școala Wetterbest, acreditată de Ministerul Educației Naționale, care formează tinichigii de sisteme de acoperișuri și învelitori. Cursurile sunt recunoscute la nivelul Uniunii Europene”, mai spune ea.
Totodată, TeraPlast a inițiat un proiect de susținere a unor clase de școală profesională în sistem de învățământ dual, în parteneriat public-privat.
Întrebată care este cea mai mare provocare cu care se confruntă compania, Ioana Birta spune că schimbările legislative dese și lipsa de predictibilitate reprezintă provocări pentru orice companie din România, nu doar pentru cele care activează în domeniul construcțiilor.
”De asemenea, deprecierea leului în raport cu euro și creșterea inflației afectează activitatea economică, lucruri care ne afectează și pe noi în egală măsură. Nu în ultimul rând, lipsa forței de muncă este o problemă serioasă, tocmai de aceea am decis să devenim noi formatori”, mai spune ea.
Obiectivele grupului Teraplast pentru acest an
”Grupul TeraPlast se dezvoltă și înregistrează creșteri de la un an la altul. Dacă anul trecut veniturile Grupului au ajuns la peste 172 milioane de euro, pentru acest an estimăm că ne vom apropia mai mult de pragul de un miliard de lei venituri, adică în jur de 208 milioane de euro, în contextul unei creșteri de 36,5% a EBITDA, la peste 18 milioane de euro. Avem ca obiective creșterea vânzărilor pentru toate diviziile, continuarea extinderii regionale și dezvoltarea capacităților de producție în vederea optimizării portofoliului de produse”, a mai spus ea.
CITEȘTE ȘI Bombă de la Transgaz: Conducta BRUA I nu va fi gata anul acesta. Și alte proiecte internaționale majore sunt întârziate. Investiții noi în racordarea la gaze a localităților româneștiPentru TeraSteel, anul acesta grupul își propune vânzări de 72 milioane de euro, în creștere cu aproximativ 30% față de 2018.
”Cu ajutorul fabricii din Serbia ne vom crește cota de piață din Europa Centrală și de Est, oferind un portofoliu complet de soluții pentru clădiri industriale: panouri sandwich cu spumă poliuretanică și vată minerală și structuri metalice. În plus vom continua dezvoltarea conceptului de hale la cheie”, a subliniat Ioana Birta.
În cazul Wetterbest sunt în curs de implementare investiții pentru extinderea capacității de producție și se concentrează pe creșterea cotei de piață.
”Pentru acest an ne-am propus o creștere de 18% a cifrei de afaceri față de 2018. De asemenea, noua facilitate de producție din Băicoi, Prahova, o investiție de peste 7 milioane de euro, înseamnă și optimizarea fluxurilor de logistică și producție, deci o creștere a profitabilității”, a afirmat ea.
TeraPlast este furnizor pentru un număr semnificativ de proiecte de infrastructură de canalizare și apă, astfel că în 2019 infrastructura va reprezenta peste 50% din vânzările liniei de business Instalații.
”TeraPlast are ca obiective principale dezvoltarea sistemelor de canalizare interioară din PE și PP, dar și creșterea capacității de producție pentru sistemele de canalizare exterioară (țevi PP și produse injectate). Prin creșterea rețelei de distribuție în țările învecinate, creștem vânzările de granule și profile de tâmplărie. Totodată, anul acesta lansăm produse noi pentru liniile de business Granule (granule ignifuge fără halogen) și Profile de tâmplărie PVC (a doua generație de profile are caracteristici tehnice îmbunătățite și o pondere mai mare a materialului reciclat în componență)”, spune ea.
Pentru TeraGlass, producător de ferestre și uși din PVC, prioritățile în acest an sunt extinderea capacității de producție și dezvoltarea portofoliului de clienți, atât la nivel local, cât și internațional. Investiția de 3,8 milioane de euro co-finanțată prin ajutor de stat, va dubla capacitatea de producție a societății. TeraGlass exportă anual peste 70% din producție, către țări precum Germania, Austria, Italia și Slovacia.
TeraPlast Recycling, business desprins din TeraPlast în 1 aprilie 2019 își propune dezvoltarea unei baze de clienți pentru PVC reciclat și extinderea rețelei de colectare în România și zona Europei Centrale și de Est.