Asociația Română pentru Relația cu Investitorii (ARIR), înființată în 2018, a ajuns la 40 de membri, companii care sunt listate la Bursa de Valori București sau care sunt în curs de listare.
„Noi rămânem promotorul conceptului relația cu investitorii, care înseamnă promovarea bunelor practici în comunicarea cu investitorii. Avem o colaborare strânsă cu asociația corespondentă din Londra și din Orientul Mijlociu, unde se comunică mult mai intens sau sunt anumite practici care sunt confirmate sau dovedite”, spune, la PROFIT NEWS TV, Daniela Șerban, președinte ARIR.
Pentru a măsura aceste bune practici în cadrul companiilor locale, ARIR a lansat VEKTOR, un indicator care evaluează companiile și le notează din perspectiva comunicării cu investitorii.
„Proiectul VEKTOR este unul de referință a activității noastre. Anul trecut am anunțat și o listă de priorități legislative unde companiile listate vor să se implice, să facă din piața de capital una mai atractivă, mai eficientă și mai relevantă atât pentru ei, cât și la nivel de economie. Mulți investitori poate nu știu foarte în detaliu criteriile din metodologie. Însă, la nivel de percepție și la nivel de piață s-a văzut o creștere generalizată a calității comunicării”, spune aceasta.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Mihai Tecău, CEO Omniasig: O piață echilibrată nu înseamnă să domine în proporție de peste 70% asigurările RCALunea viitoare, Bursa de Valori București și ARIR vor anunța calificativele pe care companiile listate le-au primit pentru 2022 în ceea ce privește calitatea comunicării cu investitorii.
„Față de anul trecut vom vedea mai multe companii care au reușit să obțină nota maximă, inclusiv de pe piața AeRO”, afirmă Daniel Șerban.
Pentru notarea companiilor listate pe piața AeRO și pe piața principală, ARIR are două seturi de criterii diferite.
„Obiectivul ARIR și al VEKTOR este de a oferi o creștere generalizată a calității comunicării. Tot mai mulți investitori ne-au spus că vor o mai mare diferențiere în rândul companiilor cu note de 10, că nu este bine din punctul lor de vedere să avem atât de multe companii cu 10.
În acest sens, vom forma o comisie de specialiști și investitori, analiști atât individuali, cât și instituționali care să-și pună amprenta. Deja am avut câteva runde de discuții pe modificarea acestor criterii. În primul rând să scoatem criteriile care deja sunt îndeplinite și care nu mai au sens să fie pentru că sunt prea simpliste și nu fac diferența și, astfel, să introducem criterii suplimentare”, precizează președintele ARIR, care se așteaptă ca în martie să fie finalizate noile criterii.
Spre exemplu, din discuțiile avute cu investitorii individuali, aceștia solicită scurtarea duratei majorărilor de capital.
„Mulți ne-au spus că nu mai participă la majorări de capital dacă sunt atât de lungi. Practic, ceva ce ar trebui să fie util tuturor, nu mai e foarte atractiv. Alte opinii au fost legate de raportările trimestriale pentru AeRO, de acces în AGA, de invitații și de modul în care se realizează conferințele telefonice. Din ce am observat, contează dialogul direct și accesul la companie.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV CEO-ul Impact Developer & Contractor, despre blocarea PUZ-urilor din Capitală: Nu pot să găsesc nicio logică în această decizie. Suntem atacați permanentȘi e important să oferi acces egal investitorilor în cadrul acestor discuții. Până și calitatea rapoartelor sau partea aceea de estimări, de previziuni este una foarte importantă pentru investitori, mai ales că mediul a fost unul foarte volatil. Investitorii au vrut să afle cum a influențat războiul activitatea companiei”, mai spune Daniela Șerban, adăugând că până și standardele IFRS obligă acum companiile să ofere aceste detalii.
Iar investitorii sunt acum interesați, pe lângă război, și cum impactează inflația bugetele companiilor, rezultatele, salariile, creșterea altor costuri etc.
„E important să comunici cum gândești tu afacerea pe termen mediu și lung, pentru că și investitorii am văzut că au fost mai speriați anul trecut", afirmă președintele ARIR.
„În 2021 vorbeam de 4,9 media pieței față de 3,8 în 2020. Ne așteptăm la o medie mai mare anul acesta. Iar pe companiile din categoria premium vorbeam de 8,6 în 2021, față de 7,3 în 2020”, adaugă președintele ARIR.