Cum se poate menține și dezvolta pe piață un brand românesc, cum poți ieși din piața locală pentru a te impune în alte țări, cum poți convinge cumpărătorul că tradiția este, uneori, cel puțin la fel de importantă ca marketingul și cum poți construi un brand va fi explicat la Maratonul Made in Romania, organizat de PROFIT NEWS TV pe 29 iunie.
Profit News TV este, alături de Profit.ro, partenerul Bloomberg în România.
Context conferință
• Într-o economie locală în care, în anumite domenii, concernele străine fac legea, business-ul românesc reușește nu doar să se lupte în multe cazuri de la egal la egal cu marii jucători globali, dar și să-i depășească pe aceștia pe unele nișe. Iar românii caută, cel puțin declarativ, din nostalgie, patriotism sau încredere mai mare în gust/calitate, produsele “Made in Romania”, chiar dacă pe piață mai sunt “ascunse, uneori,” „sub raftul” brandurilor străine.
• Consumatorii care aleg produse autohtone descoperă nu de puține ori că acestea sunt – dacă nu mai bune – cel puțin la fel de bune precum alte branduri străine, în final impactul asupra industriei locale pe ansamblu fiind unul extrem de pozitiv.
• Provocările anului trecut au fost inflația foarte mare și costurile energiei și de producție în creștere. Ca atare, companiile au fost nevoite să ridice prețurile de vânzare, ceea ce a generat nemulțumiri din partea clienților care și-au văzut puterea de cumpărare mult diminuată.
• Unele branduri s-au văzut în situația de a fi vândute investitorilor străini, proprietarii încercând să reclădească o nouă afacere sau retrăgându-se din business.
• Alte afaceri ajung să fie conduse de antreprenori ajunși la vârsta pensionării și care caută soluții pentru a face transferul în familie, către copii, dacă aceștia sunt interesați să continue afacerea familiei.
• Antreprenorii români reușesc, însă, uneori, să își impună brandurile nu doar pe piața locală, ci și să se extindă pe piețe străine. Tot mai multe exemple de succes din ultima perioadă, ale unor branduri ce s-au remarcat prin inovare, arată că, pentru anumite domenii tech, șansele internaționalizării sunt ridicate.
• Valoarea combinată a primelor 50 de branduri a crescut cu 5,6% în 2022 față de 2021.
• Climatul economic sever nu a afectat în mod egal toate sectoarele, iar brandurile au reacționat diferit. Toate brandurile traversează în continuare o perioadă turbulentă, dar este tot mai evident că un brand mai puternic va fi mai puțin zdruncinat de furtună.
• În timp ce speranțele de revenire sunt legate de calmarea inflației și a prețurilor din enegie, brandurile care au mizat pe inovație tehnologică și au fost capabile să pivoteze business-ul astfel încât să răspundă nevoilor în schimbare ale consumatorilor înregistrează rezultate mai bune în toate sectoarele. Este poate ultimul avertisment pentru brandurile încremenite în secolul 20
Teme de dezbatere
• Cum se poate menține și dezvolta pe piață un brand românesc?
• De ce anume este nevoie concret din partea statului pentru a susține business-ul local?
• Care sunt dificultățile finanțărilor pentru antreprenori locali și ce soluții sunt disponibile în piață?
• Cum fac față brandurile locale provocărilor tehnologice și nevoii de digitalizare rapidă?
• Dificultatea de a atrage și a reține talente pe o piață a muncii cu numeroase provocări.
• Provocări financiare pentru antreprenorii locali într-un context economic marcat de inflație, blocaje în lanțurile de furnizare, costuri crescute cu energia și materiile prime.
• Au brandurile românești nevoie și de un brand de țară puternic?
• Cum poți ieși din piața locală pentru a te impune în alte țări?
• Cum poți convinge cumpărătorul că tradiția este, uneori, cel puțin la fel de importantă ca marketingul?
• Cum poate face diferența un brand și cum îl poți construi?