A fost o perioadă destul de dificilă pentru tot segmentul agricol spune, la Maratonul Agriculturii organizat de PROFIT NEWS TV, Adina Hanza, director general adjunct al ROCA Agri RDF, holdingul de agricultură al ROCA Investments. Costul ridicat de înființare a culturilor i-a dus pe fermieri într-o situație nu foarte favorabilă cu randamente scăzute, adaugă ea.
„Tot anul acesta a fost un an atipic pentru ce înseamnă segmentul de agribusiness. Ei și-au înființat culturile la costuri foarte mari cu randamente foarte scăzute, poate chiar deloc. Cu siguranță toate acestea se vor duce către lanțul de aprovizionare, de desfaceri și creșterea de prețuri se va regăsi în produsul finit. Speram că nu foarte mult, însă, din păcate, fermierii sunt afectați de această parte.
Dar cred că am încercat fiecare dintre noi împreună cu fermierii să ne aliniem în direcția în care aceste buisnessuri trebuie să continue, trebuie să meargă mai departe și trebuie să găsim soluții în așa fel încât rezultatele fiecărei companii să susțină agricultura românească. Tocmai de aceea în acest an am încercat să lansăm un IFN, astfel încât să fim aproape de ei”, mai spune aceasta.
Nevoia de educație financiară și de management contează foarte mult în această perioadă, adaugă Adina Hanza.
„În 2020 în UE 9,1 milioane de ferme erau de familie, iar 56% din forța de muncă provine din aceste familii. Vedem tot mai mult și noi în agricultura românească în afacerile de familie că se înțelege nevoia de parteneriate, de asocieri, valorile și beneficiile pe care le aduc aceste parteneriate. Ei înțeleg că, pe lângă aportul de capital, aceste asocieri vin la rândul lor cu un anumit know-how, cu o educație financiară, de management, astfel reușind la rândul lor să-și creioneze niște businessuri stabile care să aibă un impact pozitiv în agricultura românească”, precizează Adina Hanza.
Ea observă și o deschidere tot mai mare din partea tinerilor fermieri în ceea ce privește digitalizarea.
„Și noi lucrăm la ora actuală 4.500 de hectare și folosind tot ce înseamnă aceste sisteme de digitalizare, drone, urmărire de culturi. Cred că este un impact major în ceea ce înseamnă digitalizare. Tinerii sunt foarte deschiși în direcția aceasta.
Cred că este viitorul în ce ne privește pentru că de multe ori nu reușești să vezi mii sau sute de hectare într-o cultură și de aia ai nevoie de o dronă, de sisteme de digitalizare de urmărire a culturilor.
Cred că componenta de digitalizare și, în același timp componenta de management a fermelor și educația financiară, este ceea ce va aduce businessurile de agricultură mai departe”, mai spune aceasta.
Adina Hanza afirmă și că lipsa forței de muncă se resimte și în sectorul agricol.
„În mod special în ceea ce însemnă mecanizarea, omul care trebuie să lucreze efectiv pe teren. Există o lipsă de personal, dar, în același timp, vedem în afacerile de familie că tinerii fermieri aleg să rămână aproape de părinți și să-și continue businessurile în această direcție”, subliniază ea.
„E foarte important ca acești mici producători să înțeleagă nevoia de asociere și de parteneriate pentru că fără acestea nu au acces la tot know-how-ul și tool-urile necesare pentru a merge spre o categorie mai mare”, completează aceasta.