Pentru prima dată în istoria premiilor Oscar, Academia de Film din SUA — cunoscută oficial drept Academy of Motion Picture Arts and Sciences — a anunțat că filmele realizate cu ajutorul inteligenței artificiale pot fi eligibile pentru a câștiga cele mai importante trofee ale industriei cinematografice.
Anunțul vine alături de o serie de modificări majore în regulamentul oficial al academiei, inclusiv introducerea unui premiu nou pentru casting, reguli mai stricte pentru procesul de votare, noi termene-limita de înscriere și extinderea eligibilitatii pentru cineaștii internaționali..
Cea mai controversată modificare ține de includerea explicită a filmelor care au fost realizate folosind inteligență artificială generativă sau alte unelte digitale.

Academia precizează însă că utilizarea acestor instrumente “nu ajută și nici nu afectează șansele de a obține o nominalizare”, subliniind în schimb că accentul va rămâne pe gradul de implicare umană în jurizarea creativă a filmului.
Noile reguli stipulează următorul principiu: “În ceea ce privește inteligență artificială generativă și alte instrumente digitale utilizate în procesul de realizare a filmului, acestea nu ajută și nici nu afectează șansele de a obține o nominalizare. Academia și fiecare ramură vor judecă performanță țînând cont de măsură în care o ființă umană a fost în centrul autoratului creativ atunci când se alege filmul care va fi premiat.”
Subiectul utilizării AI în producția de film a devenit intens discutat după ce actorul Adrien Brody a câștigat premiul pentru cel mai bun actor pentru rolul sau din filmul “The Brutalist” la ceremonia din martie. În procesul de editare a dialogurilor lui Brody a fost aplicat un software care i-a corectat pronunția pentru pentru a-i îmbunătăți accentul în limba maghiară. Astfel, credibilitatea și intensitatea prestației lui Brody au fost influențate de AI.

Tot în acest context, s-a aflat că tehnologii similare au fost folosite pentru a spori calitatea vocilor din musicalul “Emilia Perez”. Este vorba despre instrumente capabile să ajusteze sau să imite tonalitatea și stilul unui artist, pot chiar modifică subtil înfățișarea unei persoane.
Actorii și scenariștii și-au exprimat temerile privind AI-ul în timpul grevelor din 2023.
În ciuda entuziasmului unor producători care se vor bucură de diminuarea costurilor, mulți profesioniști din industrie și-au exprimat îngrijorarea iar subiectul a generat cea mai mare greva din istoria Hollywoodului. Actorii și scenariștii deopotrivă au protestat împotriva riscurilor pe care le implică folosirea AI.
În 2023, în timpul protestelor, actrița Susan Sarandon a declarat: “Dacă poți să-mi iei fața, corpul și vocea și să mă faci să spun sau să fac ceva fără să fie alegerea mea, asta nu e un lucru bun.” Scenariștii, la rândul lor, se tem că studiourile vor încerca să reducă costurile și să câștige timp folosind unelte precum ChatGPT în locul cercetării sau scrierii efective a scenariilor de către oameni.

Acordurile care au pus capăt grevelor din 2023 au inclus măsuri de siguranță pe termen scurt privind folosirea inteligenței artificiale. Însă îngrijorările rămân, actrița Scarlett Johansson s-a confruntat în ultimul an cu două cazuri în care tehnologia a fost folosită abuziv pentru a-i recrea imaginea sau vocea fără permisiune.
O altă regulă introdusă de Academie este cerință că toți membrii care votează în rundă finală să fi vizionat toate filmele nominalizate în categoria respectivă.
Deși poate părea surprinzător, această nu era până acum o cerință oficială. Începând cu ediția din 2026, votanții vor avea acces la buletinele finale doar dacă au confirmat că au vizionat toate filmele nominalizate.

Academia va putea urmări activitatea de vizionare prin platforma proprie de streaming, disponibilă doar membrilor – Academy Screening Room. Pentru filmele vizionate în afară platformei (la festivaluri, proiecții private sau evenimente speciale), membrii trebuie să completeze un formular în care declara când și unde au văzut filmul. Acest proces de verificare era deja folosit în categoriile de lungmetraj internațional, animație și scurtmetraj, dar acum se aplică tuturor secțiunilor. Scopul acestei măsuri este de a încuraja decizii mai informate.
O altă noutate o reprezintă premiul pentru casting care va fi decernat începând de anul viitor și va recunoaște contribuția directorilor de casting, regizorilor și producătorilor în alcătuirea distribuției unui film. Membrii Casting Directors Branch vor analiză filmele eligibile și vor vota pentru realizarea unei liste scurte de maximum 10 titluri, bazându-se pe nivelul de colaborare creativă demonstrat în procesul de casting.
Aceste filme vor fi apoi prezentate într-un eveniment în care membrii secției vor urmări materiale de prezentare de 5 minute și vor participa la o sesiune de întrebări și răspunsuri cu directorii de casting. Cei selectați vor trebui să trimită o descriere scrisă a procesului de casting și o lista completă sau un colaj foto cu distribuția.

Comitetul executiv al ramurii va decide cine sunt persoanele eligibile – maximum două – ce au fost responsabile pentru casting și au fost menționate în genericul filmului. În cazuri speciale, în care procesul a fost complex, se poate acceptă un al treilea nume.
A fost revizuită și procedura pentru imagine, documentar și alte categorii tehnice.
Procesul de selecție prin liste scurte se extinde și la alte categorii, inclusiv la cea pentru cea mai bună imagine (best cinematography), unde ramură directorilor de imagine va alege între 10 și 20 de filme. Votul pentru toate categoriile cu liste scurte – sunet, efecte vizuale, machiaj și coafură, lungmetraj documentar, film internațional și cele trei scurtmetraje – se va desfășura în perioada 8–12 decembrie.
În prezent, 12 categorii tehnice folosesc deja sistemul listelor scurte, în timp ce decorul, costumele și montajul rămân în continuare decise exclusiv prin nominalizări.

Academia a anunțat și calendarul complet al sezonului Oscarurilor din 2025. Pentru că un lungmetraj să fie luat în considerare la categoria cel mai bun film, trebuie să fie înregistrat oficial la Producers Guild of America, în funcție de perioada lansării. Filmele lansate între 1 ianuarie și 30 iunie 2025 trebuie înregistrate până pe 10 septembrie, iar cele lansate între 1 iulie și 31 decembrie trebuie înregistrate până pe 13 noiembrie.
Perioada de vot pentru nominalizări va avea loc între luni, 12 ianuarie, și vineri, 16 ianuarie. Nominalizările oficiale vor fi anunțate joi, 22 ianuarie, urmate de tradiționalul Oscar Nominees Luncheon ce va avea loc marți, 10 februarie.
Votul final pentru stabilirea câștigătorilor se va deschide miercuri, 26 februarie, și se va închide miercuri, 5 martie – cu 10 zile înainte de ceremonia transmisă în direct, programată pentru 15 martie 2026.
Printre filmele care ar putea intră în cursa pentru nominalizări la premiile Oscar 2026 se numără noile producții semnate de Guillermo del Toro (Frankenstein), Chloe Zhao (Hamnet), Yorgos Lanthimos (Bugonia) și cei doi frați Safdie, fiecare cu proiecte individuale – The Smashing Machine de Benny Safdie și Marty Supreme de Josh Safdie.