Ce-i nemulțumește și ce îi atrage pe afaceriștii germani în România? Cum pot fi atrase investiții germane în România? Cum se poate dezvolta relația româno-germană? Sunt întrebări la care se va răspunde la Maratonul Afacerilor Germane în România, programat să fie organizat de PROFIT NEWS TV pe 3 octombrie.
Evenimentul va fi organizat cu sprijinul Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană, ebm papst și Leoni Wiring Systems
Context
Germania este cel mai important partener economic al României, unul dintre principalii investitori în economia românească. Principalele sectoare în care se remarcă investițiile germane sunt comerțul cu ridicata și cu amănuntul și repararea autovehiculelor și
motocicletelor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Schimburile comerciale bilaterale valorează peste 40 miliarde de euro. Totodată, peste 12 miliarde de euro reprezintă investițiile directe.
În 2022, 19,8% din exporturile României au mers în Germania iar 17,8% din importuri au venit din această țară. Deși, în procente, exportăm mai mult decât importăm, nominal suntem pe deficit pentru că exporturile lor sunt mai scumpe decât exporturile noastre: am importat bunuri din Germania de 22,4 miliarde de euro anul trecut și am exportat bunuri de 18,2 miliarde de euro, consemnând, așadar, un deficit de 4,2 miliarde de euro.
Pentru companiile germane, România este un amplasament investițional bun pentru inovație și tehnologii ale viitorului. Peste 8.070 de companii cu capital german sunt active în țara noastră.
București conduce topul firmelor cu acționariat german, din punct de vedere al cifrei de afaceri, cele 1.654 de companii înregistrate aici cumulând afaceri totale de 44 miliarde de lei, o treime din totalul afacerilor germane din România.
Brașov este de asemenea un pol important al investițiilor germane, fiind prezente 501 companii cu afaceri totale de 15,3 miliarde lei. Deasemenea, în Prahova, unde 167 de companii au raportat afaceri de 13,5 miliarde lei.
Astfel, aceste trei județe cumulează jumătate din afacerile germane din România.
Cele mai mari companii germane in Romania: Lidl, Continental, Kaufland, Selgros, Metro Cash & Carry, Rewe. Schaeffler Siemens, Allianz-Țiriac Asigurări, Leoni Wiring Systems, DAR Dräxlmaier Automotive, Bosch Group România, E.ON România, Star Assembly, Autoliv, Hella.
În ciuda provocărilor specifice României, precum birocrația, complexitatea legislativă și ritmul lent de digitalizare, în primul trimestru din 2023 numărul companiilor străine din agricultură și industrii conexe a crescut cu peste 140%, iar pentru Germania și Austria, mediul de business din România este tot mai atractiv.
Firmele germane din România joacă un rol de pionier în dezvoltarea pregătirii profesionale în sistem dual, iar investițiile germane vor continua să se extindă în perioada următoare. Ele oferă un model valoros pentru întregul sistem de educație și, respectiv, pentru cel economic in provocările economiei viitorului.
Uniunea Europeană sprijină industria europeană de apărare prin achiziții publice comune pentru instituțiile de securitate și apărare, printr-un instrument ce vizează achiziția de muniție pentru Ucraina până la sfârșitul anului 2023 (EPF), ministrul român a subliniat oportunitatea ca IMM- urile, institutele de cercetare și universitățile din România și Germania să coopereze în cadrul acestor finanțări pentru a consolida industria națională de apărare, precum și pentru a crește interoperabilitatea echipamentelor și a stimula exporturile.
Teme de dezbatere
• Cum arată în acest moment relațiile economice dintre România și Germania?
• Atragerea investițiilor germane în România.
• Veștile proaste din Germania sunt de rău augur și pentru România, în condițiile în care o bună parte din exporturile noastre au destinația Germania și orice evoluție slabă acolo înseamnă probleme pentru industria românească. Când Germania strănută, România răcește, obișnuiesc să spună analiștii economici.
• Ce-i nemulțumește și ce îi atrage pe afaceriștii germani în România?
• Care sunt sectoarele care au beneficiat de investiții germane în România?
• Bune practici și factori care au contribuit la succesul afacerilor germane
• Cum se poate dezvolta relația româno-germană