Piața asigurărilor din România a trecut printr-o perioadă de schimbări semnificative în ultimii 10 ani, caracterizată de dezvoltări pozitive, dar și de provocări, spune pentru Profit.ro Mihai Tecău, directorul general al Omniasig Vienna Insurance Group.
În 2025, Profit.ro împlinește 10 ani de la lansare.
"Pe fondul unei economii în creștere, al schimbărilor legislative și al unei mai mari conștientizări a necesității protecției financiare, piața asigurărilor a evoluat în mod favorabil. Omniasig a înregistrat o creștere solidă și susținută a primelor brute subscrise, și în ultimii 10 ani, și în 2024.
Un element pozitiv și strategic a fost pentru noi diversificarea liniilor de business, mai ales pe segmentele non-auto, care au cunoscut o dezvoltare constantă, reflectând un interes din ce în ce mai mare al consumatorilor pentru asigurări", a afirmat Tecău.
Șeful Omniasig VIG spune că un alt aspect esențial al dinamicii pieței asigurărilor a fost digitalizarea, care a continuat să câștige teren.

"Tehnologia și inteligența artificială au devenit piloni centrali ai strategiilor companiilor din domeniu, facilitând interacțiuni rapide și eficiente cu clienții. Omiasig a implementat soluții digitale și online atât în zona daunelor, cât și a gestionării polițelor, simplificând astfel experiența asiguraților", a menționat Tecău.
El a afirmat că piața s-a confruntat și cu provocări legate de instabilitatea economică, schimbările frecvente ale legislației și volatilitatea prețurilor.
"Totodată, falimentele unor companii de asigurări, care au zguduit piața în acești ani, au afectat destul de serios încrederea consumatorilor în această industrie. În acest context, este în continuare absolut necesar ca toți jucătorii din această piață să depună eforturi comune cât mai mari pentru a reconstrui și reconsolida încrederea publicului în industria asigurărilor. Cu toate acestea, în ansamblu, industria a demonstrat o mare capacitate de reziliență și adaptare", a spus reprezentantul asigurătorului.

Tecău apreciază că, în următorii 10 ani, piața asigurărilor va continua să evolueze într-un ritm constant și accelerat, evoluție influențată de factori economici, tehnologici și sociali.
"Schimbările climatice vor deveni un factor din ce în ce mai important, cu riscuri crescute legate de fenomenele meteorologice extreme ce și-au făcut deja apariția, ceea ce va determina o cerere tot mai mare pentru asigurări specifice acestor riscuri. Companiile de asigurări vor fi nevoite să își adapteze produsele și procesele pentru a răspunde acestor provocări, iar tehnologiile avansate, cum ar fi inteligența artificială și analiza predictivă, vor juca un rol esențial în gestionarea riscurilor și stabilirea prețurilor", a arătat șeful Omniasig VIG.

Digitalizarea va continua să fie un motor important al schimbării, cu soluții automatizate pentru subscriere, gestionarea daunelor și interacțiunea cu clienții, facilitând o experiență mult mai rapidă și mai eficientă.
"Posibil că tehnologia va sprijini o personalizare detaliată a ofertelor, permițând companiilor să creeze produse de asigurare mai adaptate nevoilor individuale ale clienților, bazate pe comportamentul acestora și pe analizele de date. În plus, preconizăm și ne dorim o accentuare a educației financiare și a conștientizării nivelului de risc (risk literacy) la nivelul consumatorilor, care vor deveni tot mai conștienți de importanța protecției financiare și vor căuta soluții mai diversificate", a mai spus Tecău.

Omniasig este controlată de grupul financiar austriac Vienna Insurance Group - 99,543%, alături de Banca Comercială Română - 0,086% și mai multe persoane fizice si juridice - 0,37%, conform datelor termene.ro. Capitalul social însumează 506,352 milioane de lei, de la 450,587 milioane de lei în 2015.
Cu subscrieri din prime de 976,686 milioane de lei în 2015, asigurătorul avea o cotă de 11,16% din piața asigurărilor generale și de viață din România, rezultat care plasa Omniasig pe locul 2 în ierarhia de profil.
În septembrie 2024, conform datelor ASF, Omniasig deținea 14,01% din piața asigurărilor generale și de viață, ocupând locul trei în clasament.
În intervalul 2015 - 2023, profitul net al companiei a crescut de la 15,836 milioane de lei la 27,977 milioane de lei.