Paul Cazacu, Președintele Directoratului UNIQA Asigurări: Deși piața de asigurări a evoluat semnificativ în ultimii 10 ani, există în continuare provocări legate de educația consumatorilor și creșterea gradului de acoperire

Paul Cazacu, Președintele Directoratului UNIQA Asigurări: Deși piața de asigurări a evoluat semnificativ în ultimii 10 ani, există în continuare provocări legate de educația consumatorilor și creșterea gradului de acoperire

Paul Cazacu, președinte Directorat UNIQA Asigurări

scris astăzi, 01:06

Piața asigurărilor din România a fost marcată de transformări importante în ultimii 10 ani, spune pentru Profit.ro Paul Cazacu, președintele Directoratului UNIQA Asigurări, una dintre acestea fiind creșterea semnificativă a volumului de prime brute subscrise, la peste 18 miliarde de lei în 2023, cifră care nu include și subscrierile sucursalelor străine.

Urmărește-ne și pe Google News

"Deși piața este încă dominată de asigurările auto, interesul clienților față de polițele facultative pentru asigurarea bunurilor si proprietăților, dar și pentru asigurările de viață și sănătate a crescut constant, în special în contextul schimbărilor climatice și sociale. Cu toate acestea, gradul de cuprindere în asigurare rămâne scăzut în România, iar vulnerabilitatea este un factor important ce necesită intervenție rapidă pentru a crește nivelul de protecție financiară a populației și afacerilor.

Comparativ cu piețele europene, unde asigurările, raportate la Produsul Intern Brut (PIB), reprezintă, în medie, între 6,5% și 7%, în România avem un nivel mult mai scăzut, sub 1,5%, respectiv 1,35% la sfârșitul anului 2023, chiar dacă în ultimii trei ani am observat o dinamică pozitivă", a spus Cazacu.

În prezent, doar 1 din 4 locuințe din România sunt asigurate obligatoriu, prin polițe PAD, împotriva riscurilor generate de calamități naturale.

"După o perioadă îndelungată, în care gradul de cuprindere se stabilizase la aproximativ 19% din piață, a ajuns acum la nivelul de 24%, dar sunt necesare, în continuare, eforturi constante pentru ca tot mai mulți români să ia decizia de a-și asigura locuința. Valoarea daunelor reprezintă un alt indicator relevant pentru evoluția pieței de asigurări de locuință. În primele 3 trimestre din 2024, conform datelor ASF, companiile de asigurare din România au plătit 130 milioane de lei pentru pagubele suferite de locuințe, adică aproximativ 500.000 de lei pe zi, sumă care, deși este semnificativă, reflectă încă un nivel scăzut de protecție financiară a populației.

Practic, încă vorbim despre o acoperire foarte scăzută, ceea ce generează o vulnerabilitate semnificativă la nivel social și geografic în România", a arătat reprezentantul companiei.

Transelectrica planifică investiții de peste 9 miliarde lei pentru dezvoltarea rețelei electrice de transport în următorii 10 ani CITEȘTE ȘI Transelectrica planifică investiții de peste 9 miliarde lei pentru dezvoltarea rețelei electrice de transport în următorii 10 ani

În privința sectorului business, potrivit datelor colectate la nivelul UNSAR, 14% dintre companiile active dețin în prezent o asigurare de bunuri și proprietăți. "Toate aceste aspecte ne responsabilizează să continuăm eforturile susținute pentru a accelera creșterea gradul de cuprindere în asigurare", a spus Cazacu.

Ultimul deceniu a fost macat și de momente dificile pentru piața asigurărilor, spune șeful UNIQA, cu falimente care au afectat încrederea clienților, dar aceste crize au adus și oportunități de maturizare.

"Pe măsură ce piața se dezvoltă, observăm un grad de transparență mai mare, o implicare crescută a companiilor din acest domeniu și o voce tot mai puternică a asociației UNSAR, care funcționează la nivelul industriei de asigurări, inclusiv prin educația financiară, campaniile de conștientizare. Totodată, vedem reglementări tot mai stricte implementate de autorități, iar toate aceste măsuri contribuie la protejarea consumatorilor și la întărirea stabilității financiare a pieței.

În concluzie, aș spune că, deși piața de asigurări din România a evoluat semnificativ în ultimii 10 ani, cu o dinamică pozitivă și o diversificare a produselor, există în continuare provocări legate de educația consumatorilor și de creșterea gradului de acoperire în asigurări. Cu toate acestea, procesul de maturizare prin care trece piața poate aduce mai multe oportunități pentru dezvoltare și pentru protejarea mai eficientă a locuințelor, bunurilor și afacerilor pentru o Românie asigurată", a afirmat președintele directoratului.

Creștere spectaculoasă a afacerilor Leroy Merlin în ultimul deceniu. Mathieu Bauduin, CEO: Bricolajul este o piață dinamică, în continuă schimbare, cu mult potențial în România. Planul pentru următorii 10 ani, cu noi magazine în zone strategice CITEȘTE ȘI Creștere spectaculoasă a afacerilor Leroy Merlin în ultimul deceniu. Mathieu Bauduin, CEO: Bricolajul este o piață dinamică, în continuă schimbare, cu mult potențial în România. Planul pentru următorii 10 ani, cu noi magazine în zone strategice
Pentru următorii 10 ani, Cazacu este de părere că, într-un mediu tot mai imprevizibil din punct de vedere social, economic și politic, dar și din perspectiva schimbărilor la nivel climatic, gestionarea provocărilor complexe devine esențială, iar protecția financiară cu ajutorul asigurărilor câștigă relevanță atât pentru oameni, cât și pentru companii.

"Schimbările rapide ale comportamentului consumatorilor reprezintă, de asemenea, o provocare semnificativă pentru următorii 10 ani, iar piața asigurărilor va continua să evolueze sub influența digitalizării și inovației pentru a răspunde în cel mai bun mod nevoilor emergente ale clienților", a arătat șeful asigurătorului.

În ceea ce privește dinamica subscrierilor în următorii 10 ani, președintele UNIQA anticipează o serie de factori cheie vor influența dezvoltarea pieței.

"În primul rând, educația financiară a clienților a evoluat considerabil în ultimii ani, aspect reflectat în modul mai rafinat și diversificat în care aceștia înțeleg și cer produse de asigurare. De asemenea, creșterea gradului de digitalizare face ca accesul la informații relevante să fie mult mai ușor, iar acest lucru contribuie la o mai mare informare și, implicit, la o decizie de cumpărare a soluțiilor de asigurare mai bine documentată, în cunoștință de cauză. Totodată, riscurile emergente, inclusiv cele asociate schimbărilor climatice, pandemiei și noilor provocări economice, au modificat comportamentul clienților, aceștia devenind mai conștienți de necesitatea protecției financiare pe termen lung", a explicat Cazacu.

Afacerile Farmec au crescut de peste două ori în ultimii aproape 10 ani CITEȘTE ȘI Afacerile Farmec au crescut de peste două ori în ultimii aproape 10 ani

El spune că, în contextul pandemiei, piața asigurărilor a fost influențată pozitiv de creșterea gradului de conștientizare a riscurilor și a interesului pentru asigurări de sănătate și de viață, precum și accelerarea digitalizării.

"Pe de altă parte, limitarea mobilității a avut un impact asupra cererii pentru asigurările auto și de călătorie, iar incertitudinea economică a generat provocări importante. În acest context, sectorul de asigurări a fost capabil să se adapteze rapid, continuând să ofere protecție în fața riscurilor emergente.

Vedem o evoluție importantă a asigurărilor de la pandemie încoace, însă, în continuare, nivelul de cuprindere în asigurare rămâne scăzut, ceea ce indică un potențial semnificativ de dezvoltare a sectorului în anii ce urmează. Aceste elemente, împreună cu alte tendințe emergente în comportamentul consumatorilor și reglementările din piața asigurărilor creează premisele creșterii susținute a subscrierilor", a mai spus Cazacu.

Parte a grupului austriac UNIQA, subsidiara locală și-a început activitatea pe piața din România în 2009, după preluarea asigurătorului UNITA, înființată în anul 1990, de la alt grup austriac, Vienna Insurance Group.

GRAFIC Creștere dramatică a deficitului comercial al României în ultimii 10 ani. Producția nu ține pasul cu consumul intern. Exporturile se luptă cu infrastructura subdezvoltată CITEȘTE ȘI GRAFIC Creștere dramatică a deficitului comercial al României în ultimii 10 ani. Producția nu ține pasul cu consumul intern. Exporturile se luptă cu infrastructura subdezvoltată

În 2023, subscrierile UNIQA Asigurări au atins 411,855 milioane de lei, de la 363,901 milioane de lei la finele anului 2015.

Profitul net a urcat de la 4,342 milioane de lei, în 2015, la 26,178 milioane de lei, în 2023.

Cota de piață a companiei s-a situat la 2,86% în 2023 din totalul subscrierile pe segmentul asigurărilor generale, de la 5,25% în 2015, conform datelor ASF, dinamică influențată de decizia companiei de ieși, din toamna anului 2021, de pe piața RCA. Mai multe detalii AICI.

Societatea are un capital social de 323,8 milioane de lei, controlat în proporție de peste 99,99% de UNIQA Osterreich Versicherungen AG (Austria), potrivit termene.ro.

Din anul 2010, grupul UNIQA mai deține pe piața românească și o companie specializată în asigurări de viață, care în 2023 a înregistrat o cotă de 7,29% din piața de profil. Nivelul subscrierilor UNIQA Asigurări de Viața s-a situat la 177,02 milioane de lei în 2023, de la 44,834 milioane de lei în 2015.

Profitul net al asigurătorului de viață a atins 10,716 milioane de lei în 2023, față de o pierdere netă de 2,495 milioane de lei în 2015.

UNIQA Asigurări de Viață are un capital social de 211,476 milioane de lei, controlat în proporție de 99,93% de UNIQA Österreich Versicherungen AG (Austria).

viewscnt
Afla mai multe despre
uniqa
10 ani
asigurari