Piața asigurărilor de viață din România aproape s-a dublat în ultimii 10 ani, iar următorii 10 ani vor continua să remodeleze această piață, cel mai probabil într-un ritm mai rapid decât în ultimul deceniu, spune pentru Profit.ro Kuldeep Kaushik, directorul general al NN Asigurări de Viață. "Piața asigurărilor de viață ar putea depăși pragul de 5 miliarde de lei prime brute subscrise anual în decursul următorului deceniu".
În 2025, Profit.ro împlinește 10 ani de la lansare.
"Piața asigurărilor de viață din România aproape s-a dublat în ultimii zece ani, de la 1,6 miliarde de lei prime brute subscrise în 2014 la aproximativ 3 miliarde de lei în cel mai recent an raportat integral de Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu rezultate încurajatoare și în 2024, având în vedere creșterea de 16% înregistrată în primele nouă luni în acest segment comparativ cu aceeași perioadă din 2023.
Evoluția este chiar mai spectaculoasă în segmentul asigurărilor de sănătate, care era într-un stadiu incipient în urmă cu zece ani și s-a consolidat de-a lungul timpului într-o piață robustă, echivalentă acum cu aproape o treime din segmentul asigurărilor de viață", a afirmat Kaushik.
El susține că dezvoltarea pieței reflectă nevoia tot mai mare a oamenilor pentru soluții de protecție pe care se pot baza în momentele neașteptate din viață și pentru mai mult un control asupra viitorului lor financiar, ceea ce a dus la creșterea numărului de români care aleg protecția din asigurări pentru ei, pentru familia lor și pentru stabilitatea lor financiară.
"Interesul este susținut și de deficitul semnificativ de protecție, de aproximativ 132.000 de lei, conform celor mai recente date UNSAR, dar și de conștientizarea tot mai mare a oamenilor cu privire la sprijinul financiar pe care îl pot primi din asigurări așa încât să poată naviga mai ușor prin situații neprevăzute, menținându-și totodată standardul de viață.

Rata în ansamblu scăzută de adoptare a soluțiilor de asigurare în România comparativ cu alte piețe europene a avut de asemenea o contribuție, susținând evoluția pieței către reducerea acestui decalaj", a arătat șeful asigurătorului.
De-a lungul ultimului deceniu, transformarea industriei asigurărilor de viață a fost chiar mai impresionantă decât cifrele, a apreiciat Kaushik.
"Portofoliile de produse au evoluat pentru a include soluții de protecție mai inovatoare, complexe, versatile și personalizate, cu beneficii mai mari și riscuri acoperite tot mai diversificate, adaptate nevoilor oamenilor.
În plus, în special în ultimii câțiva ani, am observat o amplificare a modelelor centrate pe client și o preocupare tot mai mare pentru experiența clienților și pentru digitalizare, cu investiții semnificative din partea asigurătorilor în soluții digitale și de distribuție menite să îmbunătățească accesul clienților la asigurări", a mai spus reprezentantul companiei.
În 2015, subscrierile NN Asigurări de Viață au atins 628,74 milioane de lei și au crescut la 1,02 miliarde de lei la finele anului 2023. În perioada analizată, cota de piață a companiei, liderul pieței de profil, a scăzut ușor, de la 34,66% la 34,37%, conform datelor ASF.
"Pentru NN Asigurări de Viață, ultimii zece ani au însemnat o transformare majoră în toate ariile de business. În 2014, am devenit NN, după ce diviziile de asigurări de viață, pensii și investiții ale ING Bank au fost separate la nivel global de grupul bancar, iar NN Group a fost listat la bursa Euronext Amsterdam.

În 2015, am intrat pe piața asigurărilor de sănătate cu prima soluție dedicată, iar portofoliul nostru a evoluat de atunci pentru a include produse mai complexe, relevante și eficiente pentru clienți. De asemenea, am investit masiv în transformarea digitală, în total aproximativ 20 de milioane de euro numai în ultimii trei ani.
Astfel, am integrat tehnologii, instrumente și soluții digitale și am dezvoltat capabilități care să simplifice accesul la asigurări și să eficientizeze procesele operaționale, ceea ce ne-a permis să asigurăm interacțiuni și experiențe digitale excelente pentru clienții noștri.
În ansamblu, am evoluat de la prime brute subscrise de puțin peste 600 de milioane de lei în 2014 la pragul de peste 1 miliard de lei atins pentru prima dată în 2023, cel mai recent an fiscal încheiat, în timp ce activele administrate aproape s-au dublat în aceeași perioadă, ajungând la aproximativ 4,9 miliarde de lei în 2023", a afirmat CEO-ul.
În 2023, NN Asigurări de Viață a plătit clienților beneficii totale de peste 585 de milioane de lei pentru situațiile acoperite de asigurări și pentru polițele ajunse la finalul perioadei contractuale.
"Iar istoric, când am sărbătorit 25 de ani de prezență pe piața locală în 2022, beneficiile totale plătite clienților de la începutul activității pe piața locală depășeau 2,1 miliarde de lei", a spus Kaushik.

El se așteaptă ca, în următorii 10 ani, tendințele de creștere organică din ultimii câțiva ani, cu evoluții de două cifre, să continue, fiind în mare parte impulsionate de potențialul încă semnificativ și de tendințele mai ample care influențează dinamica pieței europene în ansamblu.
"Evoluția depinde, desigur, de eforturile asigurătorilor locali pentru a dezvolta în continuare soluții inovatoare, acces digital la produse și experiențe îmbunătățite pentru clienți, dar și de eforturile la nivel de industrie pentru a crește gradul de conștientizare privind relevanța și impactul asigurărilor în viețile oamenilor.
Ca urmare, piața asigurărilor de viață ar putea depăși pragul de 5 miliarde de lei prime brute subscrise anual în decursul următorului deceniu, în timp ce segmentul asigurărilor de sănătate este așteptat să înregistreze o evoluție chiar mai rapidă", a spus șeful NN Asigurări de Viață.
Piața asigurărilor de viață și sănătate este de așteptat să fie definită de digitalizare și de adoptarea de noi tehnologii, cum ar fi inteligența artificială și instrumente avansate bazate pe date, de creșterea eficienței operaționale, dezvoltarea de produse și servicii personalizate și de îmbunătățirea experienței clienților.

"La NN, ambiția noastră ca parte a strategiei de a fi asigurătorul digital pregătit pentru viitor este să ne menținem înaintea tendințelor pieței și să fim prima alegere a oamenilor când vine vorba de asigurări, contribuind la protecția lor în fiecare etapă a vieții. De aceea, vom continua să investim în transformarea și dezvoltarea noastră, cu investiții totale de aproximativ 30 de milioane de euro planificate până la sfârșitul anului 2027.
Prioritatea noastră este să oferim o alternativă completă pentru sănătatea și bunăstarea financiară a familiilor din România prin produse inovatoare, flexibile și personalizate, experiențe excelente și o transformare digitală accelerată. În același timp, vom continua să ne adaptăm strategiile de creștere și de investiții, să ne eficientizăm operațiunile și procesele, să gestionăm eficient riscurile și randamentele și să asigurăm continuitatea și sustenabilitatea business-ului, toate contribuind la stabilitatea noastră financiară și la perspectivele de creștere din viitor", a mai spus Kaushik.

Parte a grupului olandez NN, subsidiara locală și-a început activitatea pe piața din România în ianuarie 1997 sub denumirea Nederlanden Asigurări de Viață și a obținut pentru prima oară profit în anul 2005.
În 2023, rezultatul brut total al societății a atins 117,604 milioane de lei, comparativ cu 106,378 milioane de lei în anul precedent. Profitul net a fost de 101.939.717 lei, propus a fi repartizat pentru distribuirea de dividende. Mai multe detalii AICI.