Inspectorii ANAF care refac o inspecție ca urmare a deciziei de desființare cu reverificare a unui act fiscal de către direcția de soluționare a contestațiilor, nu pot viza în cadrul acestui al doilea control alte elemente, situații de fapt, spețe, contracte, tranzacții, etc, decât cele care au fost identificate în prima inspecție fiscală, a declarat Alin Ghiurca, director general al Direcției Generale de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF, la Webinarul "Radiografia Contestațiilor Fiscale - EY în dialog cu ANAF", găzduit de Profit.ro. De asemenea, actul fiscal trebuie refăcut în perioada prevăzută în Codul de procedură, chiar dacă nu sunt prevăzute sancțiuni pentru cazurile în care se depășește termenul. "În practică, din ce am constatat noi, se cam depășește. Încercăm să explicăm organelor de inspecție fiscală că este în interesul lor să respecte aceste termene."
Directorul soluționării contestațiilor a fost întrebat, de către Stela Andrei, Partener Asociat, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale din cadrul EY, referitor la constatările pe care le poate face echipa de inspecție în cadrul refacerii inspecției, coroborat cu principiul că un contribuabil nu-și poate înrăutăți situația în propria cale de atac.
Exemplul dat de consultantul EY este cel în care inspecția fiscală stabilește un TVA de plată de 100 de lei, contribuabilul contestă, iar echipa de soluționare stabilește refacerea inspecției. În ce măsură noua echipă poate să soluționeze strict problema semnalată a TVA sau poate, de exemplu, să modifice TVA de plată la 50 de lei și să impună încă 50 de lei într-o problemă nou identificată, de exemplu, impozit pe profit.
"Nu se poate. Trebuie să rămână strict în limitele respectivei desființări. Dacă, așa cum spuneați dumneavoastră, i-a stabilit 100 de lei TVA, iar suta aceea provenea din două tranzacții diferite, din două situații diferite, iar în una și-a fundamentat mai bine propriile constatări, a administrat mai bine mijloacele de probă, și s-a considerat în continuare că sunt datorați cei 50 de lei, în timp ce pentru cealaltă tranzacție de 50 de lei s-a constatat că contribuabilul are documente, are drept de deducere a taxei respective și nu se mai constată, el (inspectorul, n.r.) nu poate să vină și să adauge o a treia tranzacție, să găsească altceva cu cei 50 de lei și să-i pună în locul lor. Nu poate să facă lucrul acesta. Ar trebui să rămână strict la 50 de lei. Nu poate să vină cu alte situații de fapt, cu alte spețe, cu alte contracte. Rămâne la cele două tranzacții pe care le-a identificat în prima inspecție fiscală", a răspuns oficialul ANAF.
Răspunsul acestuia este bine de reținut, a subliniat partenerul EY, "pentru că în practică se întâmplă de multe ori altfel".
În cazul în care direcția de soluționare a contestațiilor se întâlnește cu astfel de cazuri, la sesizarea contribuabililor afectați, dispune desființarea actelor respective.
"Noi dacă ne întâlnim cu situații de genul acesta le corectăm prin decizia de desființare. Bineînțeles, dacă suntem învestiți de contribuabili, dacă ni se cere lucrul acesta prin contestație. Repet, noi ne învestim doar în limitele sesizării, nu putem să venim cu nimic în plus față de cele scrise de contribuabil în contestație", a spus Ghiurca.
Care sunt consecințele în cazul în care refacerea inspecției depășește termenul prevăzut în Codul de procedură? Nu sunt
Întrebat care sunt consecințele în cazul în care termenul maxim prevăzut de Codul de procedură pentru refacerea inspecției este depășit, oficialul ANAF a afirmat că nu sunt prevăzute sancțiuni în legislație, deși astfel de situații sunt destul de dese, dar că încurajează inspectorii să se încadreze în termen.
"Știm cu toții, durata în care trebuie refăcut actul administrativ fiscal este prevăzută în Codul de procedură fiscală, dar sancțiuni nu există pentru depășirea acestei perioade. În practică, din ce am constatat noi se cam depășește. Încercăm să explicăm organelor de inspecție fiscală că este în interesul lor să respecte aceste termene", a spus acesta.
Șeful direcției de soluționare a contestațiilor a evitat însă să se pronunțe asupra deciziilor pe care le ia direcția sa atunci când inspectorii depășesc termenul. Oficialul a fost întrebat dacă au avut situații în care s-au pronunțat într-un fel sau altul atunci când s-a depășit durata inspecției și nu s-au respectat deciziile trasate prin decizia de soluționare.
"Am avut situații în care nu s-au respectat cele dispuse de noi prin deciziile de desființare și consecința a fost anularea actelor fiscale respective", aspus acesta.