PSD a solicitat și obținut în plenul Senatului retrimiterea la comisii a proiectului PNL prin care Codul Fiscal ar urma să mențină în următorii zece ani cota unică de impozitare. PSD vrea să amendeze proiectul liberalilor, dar vrea ca amendamentele să fie mai întâi discutate și să aibă acordul coaliției de guvernământ.
Nu este clar ce efect ar avea o asemenea lege, întrucât nu poate opri nicio lege ulterioară a Parlamentului pentru modificarea cotelor de impozitare și nici măcar o decizie la nivel de Guvern, fiind destul de dese cazurile din trecut în care Executivul a adoptat schimbări fiscale dându-și derogări de la legislația care trebuia respectată.
CITEȘTE ȘI Noi schimbări pregătite la ordinea de preempțiune în cazul vânzării terenurilor agricoleÎn ciuda polemicilor politice, proiectul primise un raport favorabail în cadrul comisiilor de specialitate și ar fi trebuit să fie votat în plenul Senatului.
Viceliderul grupului senatorilor PSD Florian Bodog a solicitat însă retrimiterea la comisii, pentru două săptămâni, a proiectului, argumentând că PSD dorește să depună amendamente, dar este nevoie de acordul coaliției politice de guvernământ în acest sens.
În prezent, cota de impozit pe profit este de 16%, iar cea de impozit pe venit de 10%. De asemenea, Codul Fiscal prevede și alte cote de impozitare, cum ar fi 8% pentru dividende.
Unele instituții internaționale au recomandat în ultimii ani României să analizeze posibilitatea introducerii unui sistem de impozitare cu cote progresive, ca răspuns la nevoia de a consolida finanțele statului. O astfel de schimbare pare greu de implementat având în vedere că sistemul actual este unul cu un număr încă foarte mare de excepții și regimuri fiscale preferențiale, iar închiderea acestor breșe din legislația fiscală pare un demers greoi. Într-un astfel de context, apare riscul ca eventuale impozitări progresive să lovească tot în cei care plătesc și în prezent fără să benefcieze de vreo scutire.
Propunerile privind impozitarea progresivă nu țin cont nici de capacitatea încă redusă a ANAF de a administra taxele și impozitele chiar și în actuala formulă, mai simplă. De asemenea, o creștere puternică a impozitelor pentru unele categorii de contribuabili ar determina o parte a acestora să caute modalități de a-și reduce povara taxelor, într-un sistem fiscal foarte permisiv.
CITEȘTE ȘI Executorii judecătorești vor mai câștiga o pâine, recuperând unele datorii în locul ANAF și pe seama datorniculuiProiectul inițiat de PNL nu pare să ia în calcul planurile partenerului din coaliția de guvernare, PSD, care a transmis în mai multe rânduri mesaje care au pus în discuție cota unică și au susținut ideea introducerii impozitării progresive.
Termenul de zece ani menționat de proiectul de lege va fi, probabil mai redus, de numai nouă ani și un număr încă neclar de luni, în funcție de momentul la care proiectul ar fi adoptat și ar intra în vigoare. Proiectul de lege propune protejarea cotei până la 31 decembrie 2033.
CITEȘTE ȘI Premierul Ciolacu justifică dezincriminarea evaziunii fiscale sub 1 milion euro: ″Pentru evaziune de 3.000 euro, dosarul în instanță costă 25.000 euro″Ce prevede proiectul
LEGE pentru protejarea cotei unice de impozitare în România pentru următorii zece ani
Parlamentul României adoptă prezenta lege:
Art. I - La articolul 4 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, după alin.(l) se introduce un nou alineat, alin.(31), cu următorul cuprins:
(31) Prin excepție de la prevederile alin.(1)-(3), în perioada cuprinsă între intrarea în vigoare a prezentei legi și până la data de 31 decembrie 2033, nu se adoptă/aprobă acte normative prin care se modifică, completează sau elimină cota unică de impozitare asupra veniturilor și profiturilor