Modificările legislative aduse de Ordonanța de Urgență 60/2017, care vizează persoanele cu dizabilități apte de muncă, determină angajatorii să își regândească strategia în legătură cu acest subiect.
În scopul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu handicap, companiile care au cel puțin 50 de angajați sunt obligate să angajeze această categorie de persoane într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, așa cum a anunțat anterior Profit.ro. În caz contrar, înainte de Ordonanță, companiile puteau opta pentru plata lunară către bugetul de stat a unei sume echivalente cu 50% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap. De asemenea, angajatorii aveau opțiunea de a achiziționa produse sau servicii de la unitățile protejate autorizate, în suma echivalentă cu cea datorată la bugetul de stat.
Potrivit unei analize realizate acum de Smartree, unul dintre liderii din România pe piața de externalizare a proceselor de HR, în urma publicării Ordonanței de Urgență în Monitorul Oficial, suma datorată către bugetul de stat s-a dublat, iar posibilitatea achiziționării de produse de la unități protejate nu mai există. Astfel, activitatea a peste 700 de unități protejate existente în momentul de față va fi afectată negativ, în sensul în care ele vor intra în competiție directă cu restul companiilor care nu fac parte din categoria unităților protejate, dar oferă același tip de produse și servicii. Odată cu noile prevederi, unitățile protejate fără personalitate juridică nu vor mai putea funcționa decât în cadrul instituțiilor publice. Cu alte cuvinte, dispare o facilitate pentru existența unității protejate fără personalitate juridică înființată de persoana cu handicap, autorizată să deruleze activități economice independente.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ultimii ani, numărul companiilor care au apelat la serviciile oferite de către unitățile protejate a crescut semnificativ, precum și diversitatea serviciilor oferite de aceste unități. Conform datelor furnizate de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, majoritatea unităților protejate au ca obiect de activitate activități de vânzări/intermedieri cu bunuri, ambalare, dar și de fabricare a articolelor textile.
„Unitățile protejate au încercat de-a lungul timpului să se adapteze nevoilor angajatorilor, oferindu-le o gamă variată de servicii și produse, începând de la programe de training, masaj la birou, până la produse realizate de către persoanele care prezintă dizabilități, precum articole textile. Odată cu noile prevederi, nemaiavând opțiunea apelării la unitățile protejate în scopul deducerii de taxe, teoretic angajatorii, mai ales cei cu un număr foarte mare de angajați, vor lua în calcul posibilitatea angajării de persoane cu dizabilități”, a declarat Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.
O altă modificare pe care o aduce noul act normativ este aceea că autoritățile și instituțiile publice vor avea obligația organizării unor concursuri de angajare exclusiv pentru persoanele cu handicap, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Soluții de stimulare a angajărilor pentru persoanele cu dizabilități
Potrivit Smartree, există mai multe soluții de încurajare a angajărilor pentru persoanele cu dizabilități. O astfel de soluție este înființarea unor școli și a unor programe profesionale pentru persoanele cu dizabilități pentru anumite meserii care să corespundă nevoilor actuale din cadrul organizațiilor. Astfel, facilitarea accesului la educație a persoanelor cu dizabilități, la servicii de orientare și formare profesională, la diverse materiale didactice adaptate nevoilor lor, în funcție de tipul și severitatea dizabilității, la tehnologii și echipamente de asistare, poate ajuta la dezvoltarea în plan personal și profesional a persoanelor în cauză.
„În prezent, companiile nu au adevărate programe de suport de integrare profesională specializate în domeniul dizabilității. Persoanele cu nevoi speciale au dreptul de a beneficia de toate condițiile pentru a-și alege și exercita profesia, meseria sau ocupația. Astfel, în funcție de gradul de handicap al persoanei, angajatorii trebuie să pună la dispoziție asistență personală, în sensul de sprijin pentru desfășurarea activității profesionale”, a adăugat Raluca Peneș, HR Coordinator Smartree.
Totuși, în ultima perioadă, în anumite domenii, în cadrul cărora fluxurile operaționale pot fi susținute de către persoane cu dizabilități, se angajează persoane care să lucreze în retail, pe poziții de casieri, în departamentul de contabilitate, în croitorie sau alte meserii, acest lucru depinzând și de tipul, dar și de gradul de handicap. Cu toate acestea, datele furnizate de autorități indică o reprezentare scăzută a persoanelor cu dizabilități pe piața muncii din România.
Conform Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, la 31 decembrie 2016 numărul total de persoane cu dizabilități era de 786.546 persoane, adică un procent de 3,54% din populația României. Dintre acestea, 706.401 sunt adulte, restul de 62.066 sunt copii. La finalul anului 2016, numărul total de persoane cu dizabilități angajate a fost de 33.449, iar rata de ocupare era de 17,97% din totalul persoanelor care pot fi angajate.
Potrivit reprezentanților Smartree, o altă soluție care poate contribui la stimularea angajărilor pentru această categorie de persoane este oferirea de suport/consultanță cu privire la subiecte precum întocmirea CV-ului, modalități de prezentare la un interviu, opțiuni de selecție și aplicare pentru un loc de muncă, dar și o promovare mai bună a canalelor special dedicate acestor persoane precum site-uri specializate de joburi sau organizații de profil.