Angajatorii vor fi obligați să elibereze unui angajat în termen de doar câteva zile nota de lichidare la încetarea contractului de muncă, în caz contrar fiind pasibili la plata unei amenzi de până la 3.000 lei. În plus, fostul angajat va trebui să își dea acordul pentru mențiunile înscrise în nota de lichidare, altfel cele două părți se pot adresa unui mediator, conform unui proiect de lege aprobat luni de Senat.
De ce este important: În prezent, în situația încetării contractului individual de muncă, nu există o bază legală pentru eliberarea de către angajator a notei de lichidare către angajat. De asemenea, în situația angajaților care au mai avut un loc de muncă, nu există o bază legală nici pentru depunerea de către angajat la noul angajator a notei de lichidare de la vechiul angajator.
Profit.ro a anunțat anterior că eliberarea în termen de 3 zile a notei de lichidare este prevăzută într-un proiect legislativ pentru modificarea Codului Muncii.
Proiectul a fost modificat în comisia de specialitate și aprobat în plenul Senatului, cu obligații pentru angajator și drepturi pentru angajat.
Proiectul prevedea inițial ca ”în termen de 3 zile calendaristice de la data încetării contractului individual de muncă, angajatorul este obligat să elibereze angajatului, spre luare la cunoștință, nota de lichidare”.
În al doilea rând, proiectul stabilea că ”în situația persoanelor care au mai fost încadrate în muncă, în termen de 30 zile calendaristice de la încheierea contractului individual de muncă, angajatul este obligat să depună la angajator nota de lichidare eliberată de angajatorul de la locul de muncă anterior”.
CITEȘTE ȘI Parlamentul României a ratificat Acordul CETA între Canada și UE, document folosit de autoritățile de la București pentru a obține ridicarea vizelorObligativitatea eliberării notei în 3 zile calendaristice a fost păstrată, fiind însă eliminată cea de-a doua prevedere, cu includerea unor detalii legate de ce anume trebuie să conțină nota de lichidare.
Nota de lichidare va fi semnată de angajator și angajat, dacă sunt de acord cu conținutul acesteia. În caz de divergență, cele două părți se vor putea adresa unui mediator.
Nota va fi întocmită în două exemplare, iar în caz de pierdere sau de distrugere a documentului, unitatea emitentă - la cererea anagajatului în cauză sau a noului angajator - este obligată să elibereze o copie.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Regulile pregătite în România pentru GDPR: Angajatorii vor monitoriza angajații doar după informare prealabilă, firmele vor alege un responsabil, amenzile pentru instituții publice vor fi limitate la 200.000 leiProiectul menține sancționarea cu amendă cuprinsă între 1.500-3.000 lei a angajatorilor care nu respectă noile prevederi privind eliberarea notei de lichidare.
Autorii proiectului susțin că, în prezent, în situația încetării contractului individual de muncă, nu există o bază legală pentru eliberarea de către angajator a notei de lichidare către angajat. De asemenea, în situația angajaților care au mai avut un loc de muncă, nu există o bază legală nici pentru depunerea de către angajat la noul angajator a notei de lichidare de la vechiul angajator.
”Cu toate acestea, constatăm că, în practică, se utilizează acest document în ambele situații, dar cu caracter ocazional, de la caz la caz, ceea ce lasă loc deciziilor arbitrare în domeniul raporturilor de muncă. Astfel, există situații în care unii angajatori nu eliberează note de lichidare, în timp ce alți angajatori nu încheie contracte individuale de muncă în lipsa notelor de lichidare de la vechii angajatori, ceea ce reprezintă în plus un impediment real în calea ocupării forței de muncă”, susțin autorii proiectului.
Proiectul de lege va fi transmis acum Camrei Deputaților, în vederea dezbaterii finale.