Persoanele cu proprietăți imobiliare cu valori de peste 2,5 milioane de lei, asupra cărora s-a introdus anul trecut un impozit special, vor avea mai mult timp pentru a declara această taxă către autoritățile locale, până la 30 septembrie față de 30 aprilie în prezent în lege, și vor fi înștiințate de către direcțiile locale de taxe (ale primăriilor) referitor la acest impozit, prevede un proiect de OUG adoptat acum de către Guvern. De asemenea, proiectul aduce precizări privind unele amenzi care se aplică în sistemul e-Transport, anume că vor fi aplicate pentru acțiuni ulterioare datei de 1 iulie, precum și schimbări în ce privește accizele pentru produse cu nicotină, care nu conțin tutun, anume introducerea de accize la pliculețe cu nicotină.
Față de forma proiectului pusă în dezbatere publică, connform analizei Profit.ro, a fost exclusă referirea la posibilitatea ANAF de a stabili la nivel de ordin de președinte categorii de informații transmise către sistemul informatic al ANAF. Acestea se vor stabili prin HG.
Ministrul Finanțelor Marcel Boloș a anunțat că Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență cu măsuri de digitalizare, iar prima se referă la e-Case de marcat, fiind racordate la sistemul național 650.000 de case de marcat fiscale, în scopul conformării voluntare. „Structura sistemului de informații a raportărilor zilnice între contribuabili și ANAF va fi una care va conține și elemente de identitate opțională pentru cumpărători”, a mai spus ministrul PNL. Acesta a mai precizat că vom avea un sistem complet de informații privind raportarea datelor financiare de către contribuabili, precum și un fundament complent pentru modulele antifraudă care sunt în lucru și care vor fi operaționalizate de la 1 iunie.
„Într-adevăr Guvernul a aprobat, în ședință ordinară, proiectul de ordonanță de urgență care impune o serie de măsuri pe linia continuării proiectelor de digitalizare și a conformării voluntare pentru contribuabili. Avem în acest fel trei categorii de măsuri principale. Este o primă măsură referitoare la e-Case de marcat fiscale. După cum știm în sistemul național sunt racordate peste 650.000 de case de marcat fiscale și, în scopul conformării voluntare, structura sistemului de informații a raportărilor zilnice între contribuabili și ANAF va fi una care va conține și elemente de identitate opțională pentru cumpărători”, a afirmat Marcel Boloș.
El a mai spus că, odată aprobată această ordonanță, vom avea un sistem complet de informații privind raportarea datelor financiare de către contribuabili, precum și un fundament complent pentru modulele antifraudă care sunt în lucru și care vor fi operaționalizate de la 1 iunie.
"Practic ne pregătim pentru proiectul care va însemna declarația unică digitală pe care o vom implementa în perioada următoare, ca și continuare a măsurilor pe care le avem în domeniul digitalizării. Așadar, odată aprobată această ordonanță, vom avea un sistem complet de informații pentru ceea ce înseamnă raportarea datelor financiare de către contribuabili, dar și un fundament mai complet pentru modulele antifraudă pe care le avem în lucru și pe care intenționăm să le operaționalizăm cu data de 1 iunie, pentru a trece la o altă modalitate de management a riscului fiscal", spune oficialul guvernamental.
El a anunțat totodată că în ordonanța de urgență privind continuarea măsurilor de digitalizare sunt incluse și acțiuni de digitalizarea pe e-Transport. Astfel, „pentru cei care au uitat sau pentru cei care au omis să obțină codul UIT pentru declarația de e-Transport, dar bunurile sunt înregistrate în evidențele contabile, vom renunța la măsură confiscării acestor bunuri și vom aplica sistemul de amenzi pe care îl avem pentru ceea ce înseamnă abaterile contravenționale în domeniul declarației de e-Transport”, a completat el.
CITEȘTE ȘI Încasările din suprataxa pe energie s-au prăbușit. Gaură de miliarde la compensațiile pentru furnizori„A doua categorie de măsuri care a fost aprobată astăzi este pe linia proiectului și acțiunilor de digitalizare pe e-Transport. Pentru cei care au uitat sau pentru cei care au omis să obțină codul UIT pentru declarația de e-Transport, dar bunurile sunt înregistrate în evidențele contabile, vom renunța la măsură confiscării acestor bunuri și vom aplica sistemul de amenzi pe care îl avem pentru ceea ce înseamnă abaterile contravenționale în domeniul declarației de e-Transport”, a declarat Marcel Boloș, la finalul ședinței de Guvern.
El a mai spus că, „de asemenea, în continuare măsurilor de digitalizare, modulul e-Transport și instalarea scannerelor în vămi, împreună cu sigiliul electronic al mărfurilor, fac parte din pachetul de măsuri de digitalizare, tocmai pentru a obține o cât mai bună colectare a veniturilor la bugetul de stat”.
Măsuri păstrate
- posibilitatea ca, prin Hotărâre a Guvernului să fie stabilite și alte date și informații din bonul fiscal, precum și din raportul fiscal de închiere zilnică, care trebuie să fie transmise de aparatele de marcat electronice fiscale către sistemul informatic al ANAF cum ar fi, spre exemplu, codul de identificare fiscală a contribuabilului, informație absolut necesară pentru generarea decontului de TVA precompletat, lipsa acestor date fiind de natură să împieteze asupra procesului de transformare digitală a serviciilor publice din domeniul fiscal.
- având în vedere procesul de implementare a Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport ce a vizat monitorizarea trasabilității bunurilor cu risc fiscal ridicat și a operațiunilor economice cu caracter ilicit, în cazul în care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt înregistrate în documentele justificative primare și, ulterior în evidența contabilă a utilizatorilor, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor intrate în gestiune și în circuitul operațiunilor economice urmează să nu se mai aplice. De asemenea, proiectul adoptat vizează extinderea obligațiilor normei legale pentru anumite operațiuni economice și includerea unor excepții. Totodată pentru a conferi securitate juridică normei sancționatorii, se reglementează modul de aplicare a sancțiunilor contravenționale nou introduse;
- tratament fiscal de neimpozitare la calculul rezultatului fiscal a veniturilor din reversarea ajustării creanțelor rezultate din operațiuni legate de capitalul social subscris și nevărsat, înregistrate ca active financiare potrivit reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară aplicabile instituțiilor de credit persoane juridice române constituite în conformitate cu prevederile Legii pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România;
- înștiințarea contribuabililor pentru care organul fiscal local a determinat o valoare impozabilă mai mare de 2,5 milioane lei. De asemenea, se stabilesc elementele pe care trebuie să le conțină înștiințarea, precum și prorogarea termenului de declarare a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare;
- în domeniul accizelor măsura vizează introducerea în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate a unor noi produse lansate pe piața din România, respectiv produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, ținând cont de faptul că aceste produse au un conținut similar cu cele deja reglementate de Codul fiscal.
În privința impozitului special pe proprietăți imobiliare cu valori de peste 2,5 milioane lei
Se propune înștiințarea contribuabililor pentru care organul fiscal local a determinat o valoare impozabilă mai mare de 2,5 milioane lei. De asemenea, se stabilesc elementele pe care trebuie să le conțină înștiințarea, precum și prorogarea termenului de declarare de la 30 aprilie la 30 septembrie.
CITEȘTE ȘI ANAF a publicat Ghidul asociațiilor, fundațiilor și federațiilor, persoane juridice de drept privat fără scop patrimonialPrecizări la e-Transport
În considerarea asigurării unor condiții de concurență și echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor și pentru combaterea creșterii inegalităților, în special prin raportare la contribuabilii de bună-credință, care se conformează regulilor fiscale, se propune ca în cazul în care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt înregistrate în documentele justificative primare și, ulterior în evidența contabilă a utilizatorilor, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor intrate în gestiune și în circuitul operațiunilor economice să nu se mai aplice.
De asemenea, se propune ca, având în vedere redefinirea monitorizării transporturilor rutiere pe teritoriul național a bunurilor cu risc fiscal ridicat și a transporturilor rutiere internaționale de bunuri prin OUG nr. 115/2023, în practică au fost identificate și alte operațiuni de transport ce se circumscriu transportului rutier internațional, după cum urmează:
- transportul bunurilor pentru prestarea de servicii în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer,
- transportul bunurilor în cadrul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului.
Astfel, se impune extinderea obligațiilor de la art. 8^1 și în cazul transportului internațional, pentru:
- prestările de servicii efectuate în România sau în Uniunea Europeană, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer, atunci când bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României,
- transportul bunurilor în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care unul din partenerii comerciali este din România și celălalt din Uniunea Europeană iar bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României.
Totodată, se propune modificarea și completarea art. 16 din OUG nr. 41/2022 în sensul includerii unor noi excepții de la prevederile actului normativ, astfel:
- transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, potrivit titlului VIII ”Accize și alte taxe speciale” din Codul fiscal, respectiv prin utilizarea aplicației EMCS pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
- transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale conform prevederilor OUG nr. 13/2013 privind serviciile poștale, cu modificările și completările ulterioare.
Se propune completarea prevederilor Art. LXXV alin. (1) din OUG nr. 115/2023, în sensul că sancțiunile aplicate în temeiul art. 13^1 din OUG nr. 41/2022 se referă la faptele săvârșite și constatate începând cu data de 01.07.2024.
CITEȘTE ȘI Finanțele anunță deficit de 2,06% din PIB pentru primele trei luni. Deficitul în martie de numai 7 miliarde de lei, după 21 miliarde lei în februarie și 7,9 miliarde lei în ianuariePrevederi pentru instituții de credit
Se propune reglementarea în Codul fiscal a unui tratament fiscal specific pentru veniturile aferente activelor financiare pentru care s-au constituit ajustări rezultate din operațiuni legate de capitalul social subscris și nevărsat, înregistrate de instituțiile de credit constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2022, pentru care capitalul social subscris este vărsat în etape.
Acesta este un tratament fiscal similar cu cel aplicabil veniturilor din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere. Totodată având în vedere fapul că impozitul pe profit este calculat anual este necesară reglementarea perioadei de aplicare.
CITEȘTE ȘI ASTĂZI Guvernul plătește datorii de 13 miliarde de lei și încheie o lună cu plăți record la serviciul datoriei statuluiAccize pentru produse cu nicotină, care nu conțin tutun, comercializate în porții ambalate în pliculețe
Proiectul introduce o acciză de 115 lei/kg pentru produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe.
Având în vedere:
- adresele mediului de afaceri din industria tutunului nr. 3533/12.12.2023 și nr. FN/12.12.2023, prin care se propune introducerea în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate a noilor
produse lansate pe piața din România, respectiv produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice
combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, ținând cont de faptul că aceste produse au un conținut similar cu cele deja reglementate de Codul fiscal,
- multitudinea articolelor de presă din care rezultă că industria tutunului susține taxarea echitabilă a tuturor produselor cu nicotină,
- apariția mai multor produse alternative cu nicotină, în forme de prezentare atractive în special în rândul copiilor și adolescenților, produse cu conținut similar celor cu potențial de risc deja
reglementate prin Codul fiscal,
prin proiectul de ordonanță de urgență se propune completarea în acest sens a Titlului VIII – Accize și alte taxe speciale din Codul fiscal.