Modificările pentru versiunea pe 2021, începând cu luna ianuarie, a formularului D112, unul dintre formularele așteptate de contabili zilele acestea, au fost puse în dezbatere publică. Profit.ro a scris anterior că formularul ar putea fi disponibil spre finalul acestei săptămâni. Dacă, în cazul celor mai multe declarații fiscale, Ministerul Finanțelor și ANAF iau decizii și implementează intern, mai rapid, D112 este modificat doar prin ordinul comun al ministrului Finanțelor, al ministrului Muncii și al ministrului Sănătății. Proiectul de ordin pentru modificarea D112 este disponibil pe site-ul Ministerului Finanțelor.
D112 este una dintre declarațiile fiscale importante. Prin intermediul acesteia, angajatorii transmit către ANAF informații privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate. Informațiile ajung și la casa de pensii și casele de sănătate. După publicarea ordinului și a declarației, firmele care furnizează specialiștilor din domeniu programe de contabilitate vor trebui să le actualizeze, însă acest proces este, de obicei, unul rapid.
Actualul formular D112 disponibil pe site-ul ANAF este cel pentru anul 2020. Noul formular, valabil din ianuarie 2021, ar urma să actualizeze informații, cum ar fi noul nivel al salariului minim, zilele lucrătoare din acest an și altele.
"În lipsa noului formular 112, care ar trebui sa actualizeze o serie de informații, inclusiv privind nivelul salariului minim brut, firmele nu pot depune declarația pe ianuarie. Autoritățile ar trebui să se grăbească. Riscăm să ajungem cu depunerea declarației în jurul datei de 25, o perioadă care e și așa destul de aglomerată din perspectiva declarațiilor fiscale", a declarat, anterior, pentru Profit.ro, consultantul fiscal Cornel Grama.
Ca urmare a intrării în vigoare a unor acte normative, sunt efectuate acum următoarele modificări
- introducerea unor noi casete în Anexa 1.2. - Anexa asigurat - Secțiunea E3, pentru declararea distinctă a bazelor de calcul aferente sumelor încasate de personalul medico-sanitar și auxiliar sanitar care își desfășoară activitatea în baza contractelor de prestări servicii acordate în baza dispozițiilor art. 3 din O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplică regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, precum și a contribuțiilor sociale obligatorii aferente;
- introducerea în Nomencliatorul "Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului" din Anexă nr. 3, a unor noi tipuri de asigurați, după cum urmează:
- a) Personal medico-sanitar și auxiliar sanitar care își desfășoară activitatea în baza contractelor de prestări servicii prevăzute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplică regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor;
- b) Personal medico-sanitar și auxiliar sanitar care își desfășoară activitatea în baza contractelor de prestări servicii prevăzute de O.U.G. nr. 3/2021, pentru care se aplică regimul fiscal specific veniturilor asimilate salariilor, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensil, potrivit legii.
- introducerea țn Nomenclatorul “Tip asigurat* din Anexa nr. 4, a unor noi tipuri de asigurați, după cum urmează:
- a) Salariat fără studii superioare, cu studii superioare și vechime sub 1 an, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sisternul public de pensii, potrivit legit;
- b) Salariat cu studii superioare și vechime peste 1 an, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legil;
- c) Salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, cu modificările și completările ulterioare, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu au obligația asigurării țn sistemul public de pensii, potrivit legii;
- d) Salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. XI alin. (1) din O.U.G. nr. 30/2020, cu modificadrile și completările ulterioare sau de indemnizația prevăzută de O.U.G. nr. 120/2020, cu modificările și completările ulterioare, suportată din bugetul asigurărilor de șomaj, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- e) Salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută la art. 1 alin. (4) din O.U.G. nr. 132/2020, cu modificările și completările ulterioare, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legil;
- f) Salariat care beneficiază de indemnizația prevăzută de O.U.G. nr. 147/2020, cu modificările și completările ulterioare, asigurat în sistemele proprii de asigurări sociale și care nu are obligația asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii;
- introducerea unei noi valori în Anexa 5 - Nomencliatorul “Indicativ condiții speciale/deosebite’, pentru declararea locurilor de muncă în condiții deosebite, în conformitate cu Decizia nr. 24/2019 a Înaltei Curți de Casație și Justiție privind aplicarea prevederilor art. 22 din Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane și prelevarea organelor și țesuturilor de la cadavre țn vederea transplantului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- modificări de natură tehnică care constau în actualizarea corespunzătoare a anexelor și a instrucțiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declarației.
Proiectul de ordin este disponibil aici, iar referatul de aprobare aici
Potrivit ANAF, 12 declarații fiscale au termen de depunere joi, 25 februarie
AJFP Ialomița reamintește contribuabililor că joi, 25 februarie 2021, este termenul limită de depunere a următoarelor documente:
- formularul 100 "Declarația privind obligațiile de plată la bugetul de stat";
- formularul 101 „Declarația și plata impozitului pe profit pe anul precedent” (aceasta va fi depusă de: Organizațiile nonprofit, precum și de contribuabilii care obțin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice și a cartofului, pomicultură și viticultură);
- formularul 107 ”Declarația informativă privind beneficiarii sponsorizărilor/ mecenatului/burselor private” care va fi depusă de contribuabilii plătitori de impozit pe profit care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat sau acordă burse private prevăzuți la art. 41 alin (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.;
- formularul 112 "Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate";
- formularul 224 "Declarația privind veniturile sub formă de salarii și asimilate salariilor din străinătate obținute de către persoanele fizice care desfășoară activitate în România";
- formularul 300 "Decont de taxă pe valoarea adăugată";
- formularul 301 "Decont special de taxă pe valoarea adăugată";
- formularul 306 „Cererea privind utilizarea ca perioadă fiscală pentru TVA a semestrului sau anului calendaristic pentru anul curent”
- formularul 307 "Declarația privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată";
- formularul 311 "Declarația privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată decătre persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal"
- formularul 390 VIES ”Declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare”;
- formularul 097 ”Notificarea privind aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare”