Instituțiile de stat autonome de supraveghere care se supun Parlamentului, precum Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) și altele, care percep taxe și tarife de la industriile pe care le reglementează, vor datora impozit pe profit la bugetul de stat în cotă de 80%, precum Banca Națională a României (BNR), dar nu mai puțin de o treime din veniturile obținute din taxele și tarifele menționate, prevede proiectul de lege cu măsuri fiscale pus în dezbatere publică de Guvern.
″Începând cu data de 1 ianuarie 2024 agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României și sunt autonome din punct de vedere funcțional și financiar datorează anual o taxă specială în procent de 80% aplicată asupra rezultatului net/rezultatului patrimonial/profitului contabil obținut din activitatea specifică pe care o desfășoară în calitate de autorități/agenții/instituții autonome de reglementare/control/prestări servicii/autorizări, dar nu mai puțin de 33% din valoarea veniturilor curente obținute ca urmare a aplicării tarifelor/taxelor indiferent de denumirea acestora și de modul de reglementare pentru activitatea curentă desfășurată sau rezultate din colectarea unor taxe/tarife ca urmare a exercitării funcțiilor de reglementare/control/prestări servicii/autorizări″, stipulează draftul de act normativ.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Instituțiile menționate sunt notorii pentru cheltuielile mari, în special cu salariile și primele, finanțate din taxarea companiilor supravegheate, în condițiile în care legea le permite să stabilească singure cuantumul acestor taxe și tarife. În cazul particular al ASF, în ultimii ani, Autoritatea a fost arătată cu degetul de către opinia publică în principal din cauza falimentelor masive din sectorul asigurărilor pe care nu a reușit să le prevină, cel mai recent, dar și cel mai mare, fiind cel al Euroins.
″Prin rezultat net/rezultat patrimonial/rezultat net obținut de agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României se înțelege rezultatul net/rezultatul patrimonial/profitul net obținut ca urmare a activității curente desfășurate agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României după deducerea din veniturile totale obținute de acestea a cheltuielilor curente pentru desfășurarea activității, mai puțin cheltuielile cu investițiile pentru care se aplică regimul de amortizare liniar prevăzut de lege pentru deducere în vederea determinării rezultatului net/rezultatului patrimonial/profitului net supus impozitării″, mai prevede proiectul.
ASF, ANRE și ANCOM au afișat pentru anul trecut excedente pe execuția bugetelor proprii de venituri și cheltuieli în cuantumuri de 30,5, 37,13 și 10,48 milioane lei. ANRE a raportat și excedentul cumulat prin reportare pe mai mulți ani la 31 decembrie 2022: peste 185 milioane lei.
″Prin tarife/taxe speciale colectate potrivit legii se înțelege acele tarife/taxe indiferent de denumirea acestora și de modul de reglementare aplicate de agențiile/autoritățile/instituțiile autonome care se află în coordonarea/subordonarea/autoritatea Parlamentului României pentru activitățile pe care le desfășoară de autorizare/reglementare sau de taxare/tarifare a utilizatorilor/beneficiarilor care utilizează/acționează asupra bunurilor/piețelor specifice de interes și utilitate publică cum ar fi, fără se limiteze la acestea, operarea pe piața energetică a României, utilizarea spațiului de frecvență al României, operarea pe piața de capital și altele asemenea″, scrie în draftul de lege.
Impozitul va fi aplicat și ″instituțiilor publice de interes național care din activitatea desfășurată încasează taxe/tarife sau alte venituri ca urmare a exercitării unor atribuții în regim de putere publică care constau în administrarea patrimoniului Statului Român sau a altor active publice indiferent de natura acestora sau care desfășoară activități specifice rezultate din darea în administrarea/concesiunea/operarea/ exploatarea a unor bunuri/active publice proprietatea publică a Statului Român″.
CITEȘTE ȘI Forintul înregistrează o nouă cădere după anunțul SUA privind restricționarea programului de vize pentru cetățenii Ungariei. De ce cred investitorii că Ungaria nu este o țară sigurăImpozitul pe profit de 80% se va plăti anticipat, trimestrial, pentru fiecare trimestru până la data de 25 ale lunii următoare pentru trimestrul anterior, raportat la rezultatul net/rezultatul patrimonial/profitul net realizat trimestrial și veniturile curente obținute trimestrial ca urmare a aplicării tarifelor/taxelor indiferent de denumirea acestora și de modul de reglementare și se regularizează anual până maxim la data de 30 iunie a anului următor, odată cu depunerea situațiilor financiare prevăzute de lege.
Metodologia de plată, documentele specifice colectării, încasării și executării silite sunt elaborate și aprobate prin ordin al ministrului Finanțelor în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a noii legi. Impozitul va avea regimul juridic prevăzut pentru creanțele fiscale, va fi supus regulilor de executare silită prevăzute de lege, iar neplata la termen va atrage după sine plata accesoriilor legale pentru creanțele fiscal-bugetare.