Guvernul vrea să obțină fonduri de 110 milioane de euro în cadrul Planului Național de Relansare și Reziliență (PNRR) pentru o serie de măsuri vagi, adunate sub denumirea de "Reforma sistemului de pensii și reforme fiscale". Reforma sistemului de pensii vizează o lege nouă "care să determine corectarea disfuncțiilor și inechităților", recalcularea a circa 5 milioane de pensii în baza acestui nou act normativ, precum și digitalizarea în relația cu asigurații și cu pensionarii.
În privința reformelor fiscale, Guvernul oferă informații puține, dar țintește "revizuirea cadrului fiscal în domeniul impozitului pe venit și impozitelor pe proprietate". De asemenea, Guvernul vrea să asigure, prin PNRR, finanțare și pentru o serie de programe de digitalizare în derulare la nivelul ANAF, cum ar fi conectarea caselor electronice de marcat și reforme pentru creșterea ratei de încasare a TVA și a impozitelor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
PNRR a fost discutat astăzi în primă lectură în ședința de guvern. La acest moment, Guvernul propune Comisiei Europene o alocare de 41,1 miliarde euro, reprezentând 141% din alocarea României, atât din granturi, cât și împrumuturi. Mecanismul de redresare și reziliență este conceput pentru a ajuta țările Uniunii să combată efectele pandemiei de COVID-19.
Vor fi puse la dispoziție 672,5 miliarde de euro sub formă de granturi și împrumuturi pentru a finanța măsuri naționale care atenuează consecințele economice și sociale ale pandemiei. Pot fi finanțate și proiecte conexe demarate la 1 februarie 2020 sau ulterior. Finanțarea va fi disponibilă timp de trei ani, iar guvernele Uniunii pot cere o prefinanțare de până la 13% pentru planurile lor de redresare și reziliență. România are alocate 30,4 miliarde euro.
CITEȘTE ȘI 3 metode de promovare online pentru afacerile miciObiectivele prevăzute de Guvern în raportul prvind PNRR sunt pe zona fiscală vagi, singurele referiri mai clare fiind cele care vizează proiecte deja în derulare la nivelul ANAF. Nu este clar în ce măsură finanțarea prin PNRR a acestor proiecte poate întârzia termenele de implementare.
Guvernul menționează problemele fiscal-bugetare ridicate în anii anteriori de către Comisia Europeană, cum ar fi decalajul fiscal, evaziunea, precum și ponderea redusă a veniturilor în PIB.
CITEȘTE ȘI Soluția Vodafone Smart Protect contribuie la securitatea afacerilor în lumea digitală, asigurând protecția dispozitivelor fixe și mobile împotriva amenințărilor cibernetice"Problematicile identificate în domeniul fiscal-bugetar și evidențiate în rapoartele de țară privind România și în Recomandările specifice de țară pentru anii 2019 și 2020, vizează necesitatea de a consolida respectarea obligațiilor fiscale și colectarea impozitelor, respectiv ponderea veniturilor colectate în PIB, decalajul fiscal la TVA sau combaterea evaziunii fiscale", notează executivul.
Ce spune Guvernul în PNRR
"III.1 Reforma sistemului de pensii și reforme fiscale
Baza de negociere pentru Reforme și investiții propuse conform Regulamentului UE 241/2021
- Modificările aduse sistemului de pensii în ultimii ani au condus la o destabilizare bugetară și probleme majore în asigurarea sustenabilității financiare a obligațiilor bugetare (bugetul asigurărilor sociale și bugetul de stat), cu impact inclusiv asupra ratingului de țară.
- Existența unor diferențe între pensiile aflate în plată pentru femei și bărbați, momentul pensionării, tipul de muncă prestată, precum și o serie de aspecte legate de perioadele de cotizare diferențiate, ceea ce implică necesitatea stabilirii unei noi formule de calcul și posibilitatea recalculării acestor pensii.
- Sistemul se confruntă cu provocări legate de îmbătrânire și de durata scăzută a vieții profesionale.
- Digitalizarea sistemului de administrare a pensiilor, precum și de management al contribuțiilor populației la bugetul asigurărilor sociale de stat (pilonul I de pensii) este redusă.
- România este în procedură de deficit excesiv și are nevoie de diverse reforme atât în domeniul creșterii veniturilor bugetare, cât și în ceea ce privește optimizarea cheltuielilor bugetare.
- Asigurarea unor pensii adecvate și echitabile pentru toți beneficiarii sistemului public de pensii corelate cu contribuția acestora adusă în timpul vieții active la bugetul asigurărilor sociale de stat.
- Elaborarea și adoptarea proiectului de act normativ care să determine corectarea disfuncțiilor și inechităților dintre diferite categorii de beneficiari.
- Recalcularea a circa 5 milioane de dosare de pensii conform noului act normativ, prin finanțarea de resurse suplimentare pentru realizarea în termen a evaluării dosarelor de pensii și recalcularea acestora.
- Dezvoltarea infrastructurii IT, prin digitalizarea operațiunilor necesare în relația cu asigurații și cu pensionarii și prin dezvoltarea soluțiilor de software care sa asigure cerințe minime de funcționalitate și securitate. Astfel, se vor putea crea primesele de adaptare a pensiilor aflate în plată la modificări de natură legislativă cu posibile recalculări. Asta va duce la o predictibilitate a viitoarelor obligații de plată din bugetul asigurărilor sociale, cu o perspectivă de realizare a simulărilor individuale pentru viitorii pensionari, creând premisele unui management responsabil.
- Revizuirea cadrului fiscal în domeniul impozitului pe venit și impozitelor pe proprietate.
- Dezvoltarea serviciilor sau implementarea de noi servicii în vederea sprijinirii reducerii poverii administrative, eficientizarea și prioritizarea cheltuielilor publice."
Totodată, într-o prezentare a guvernului, la măsuri care vor fi susținute prin PNRR apare și "Conectarea caselor electronice de marcat, reforme pentru creșterea ratei de încasare a TVA și impozitelor". Conectarea caselor de marcat la ANAF este un proiect care trenează deja de mulți ani, iar atragerea de finanțări PNRR pentru acest program ar putea presupune amânarea termenelor de implementare.
Unele proiecte din aria fiscală par să fie prinse ca finanțare și la un alt capitol al PNRR, cel de sisteme digitale în administrația publică
"II.1 Cloud guvernamental și sisteme digitale interconectate în administrația publică, semnătură și identitate electronică, promovarea investițiilor cu valoare adăugată mare în TIC
...
- Reforma fiscală, inclusiv cea vamală, cu ajutorul digitalizării, printr-o serie variată de intervenții care, printre altele, să crească conformarea fiscală voluntară, să reducă povara administrativă, să reducă decalajul fiscal și să susțină revizuirea cadrului fiscal.
..."
Tot la pilonul II, Guvernul menționează că "sunt avute în vedere investiții referitoare la creșterea interoperabilității serviciilor publice digitale și optimizarea operațiunilor în beneficiul cetățenilor, cum ar fi: sistemul de colectare a taxelor fiscale și vamale, inclusiv servicii de e-facturare și digitalizare a unor domenii conexe".