Statul a plătit în primele 10 luni ale acestui an suma de 2,8 miliarde de lei în contul restituirilor pentru taxa auto, inclusiv diferitele variante ale acesteia, ca urmare a emiterii de către ANAF, de la 1 ianuarie anul acesta, de când a început plata, a 1,02 milioane de decizii privind sumele propuse la restituire. Suma reprezintă doar o parte din ce a încasat statul în cei circa zece ani de aplicare a taxei.
"În perioada 1 ianuarie - 22 octombrie 2018, au fost emise un număr total de 1,023 milioane decizii privind sumele propuse la restituire, emise de organele fiscale teritoriale, reprezentând taxa specială pentru autovehicule și autoturisme, taxa pe poluare, taxa pentru emisii poluante și timbrul de mediu în valoare totală de 2,77 miliarde de lei", arată date analizate de Profit.ro.
La această sumă, se adaugă și suma de 1,62 miliarde de lei restituită de ANAF anterior abrogării, în ianuarie anul trecut, a ordonanței 9/2013 privind timbrul de mediu.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Erste: Cursul se va deprecia spre 4,8 lei/euro anul viitor. Instabilitatea politică va face dificilă reducerea deficituluiSuma totală restituită, de 4,4 miliarde de lei include, însă, și dobânda de 0,02% pe care o plătește statul pentru fiecare zi de întârziere, prevăzută de Codul Fiscal.
Potrivit datelor Profit.ro, în perioada 2007-2017, statul a colectat, sub diverse forme ale taxei auto, suma de 7,24 miliarde de lei.
În contextul în care România riscă o procedura de infringement privind taxa auto, autoritățile au eliminat-o la începutul anului trecut. Solicitările de restituire au putut fi depuse până la 31 august anul acesta, iar restituirea taxei speciale auto, taxei pe poluare, taxei pentru emisiile poluante au loc în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2018, în timp ce sumele colectate ca timbru de mediu trebuie înapoiate în perioada 1 septembrie - 31 martie 2019.
Pentru sumele restituite până în 2017, statul a cheltuit mai multe sute de milioane de lei drept cheltuieli de judecată și dobânzi, după ce persoanele în cauza au acționat în instanță Fiscul și Fondul de Mediu, blocând conturile acestor instituții. Dacă Guvernul nu ar fi decis restituirea taxelor, Comisia Europeană ar fi declanșat o nouă procedură de infringement împotriva României.
CITEȘTE ȘI Spania va majora luna viitoare salariul minim la 900 de euroUrmează o nouă taxa
Autoritățile au renunțat la începutul anului trecut la timbrul de mediu, însă lucrează în prezent la o nouă formă a taxei pe poluare, în contextul în care eliminarea acesteia a condus la importuri mari de mașini second hand din alte state UE, mașini vechi și cu grad ridicat de poluare.
Viitoarea taxă pe care proprietarii de autovehicule înmatriculate în România o vor plăti se va aplica nu doar autovehiculelor mai vechi de zece ani, ci tututor mașinilor poluante și va avea mai multe componente, care nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019, a anunțat, la finele lunii noiembrie, ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu. Aceasta se referă la taxă ca la o „contribuție„ pe care cetățenii o plătesc în baza principiului conform căruia poluatorul plătește.
Profit.ro a scris, la finele lunii octombrie, ca noua "taxă auto" va fi achitată de anul următor în funcție de elemente care generează emisii de poluanți în atmosferă, respectiv capacitatea cilindrică, norma de poluare și emisiile de CO2. Un grup de lucru format din reprezentanții mai multor ministere analizează două variante, care reintroduc indirect vechea taxă auto. Prima variantă presupune introducerea unei "componente de mediu" în taxa achitată periodic la ITP, în timp ce a doua variantă prevede includerea acestei componente în impozitul datorat pentru mijloace de transport, potrivit unui document oficial analizat, la momentul respectiv, de Profit.ro. Ambele cazuri sunt inspirate de practici din alte state UE, respectă principiul "poluatorul plătește" și sunt raportate la venitul mediu al românilor.