În urma numeroaselor discuții între reprezentanții mediului IT din România și cei ai autorităților, încă de la începutul acestui an, a fost publicat un nou ordin privind condițiile în care angajații din companiile IT pot beneficia de scutirea de impozit pe veniturile din salarii.
Analiză transmisă Profit.ro de către Mihaela Iacob, tax manager Accace Romania.
Ca scurt istoric, în ianuarie 2017, a fost publicat un ordin care reglementa condițiile în care angajații puteau beneficia de această scutire. Ordinul publicat la începutul anului 2017 a suscitat numeroase discuții și îngrijorare în mediul IT, deoarece condiționa aplicarea scutirii de comercializarea unui produs sau a unei componente a unui produs software, ceea ce a creat dificultăți pentru companiile care acționau în zona de software outsourcing - adică pentru mai toți jucătorii importanți din zona IT.
Mihaela Iacob, tax manager Accace
Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale a publicat lămuriri în sensul definirii sintagmei „realizării unui produs final sau a unei componente a unui produs final, destinat comercializării”, care a creat aceste probleme, însă, se impunea, totuși, modificarea legislației pentru a acorda mediului de business mai multă claritate și siguranță.
Ordinul 409/4.020/737/703 publicat în Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017 pare un exemplu de succes de colaborare între mediul de afaceri și autorități. Astfel, noul ordin publicat a eliminat condiția privind comercializarea unui produs sau a unei componente a unui produs final. Ordinul proaspăt publicat prevede ca și condiție pentru aplicarea scutirii, prestarea efectivă a unei activități de creare de programe pe calculator corespunzătoare unei ocupații eligibile.
De asemenea, acest nou ordin a reintrodus condiția privind obținerea unui prag minim de venituri. Pragul este stabilit la suma de 10.000 de euro (în trecut pragul era de 10.000 de dolari) pentru fiecare angajat beneficiar de scutirea impozitului pe venit. Condiția privind pragul minim de venituri nu se aplică în cazul societăților care se înființează în cursul anului fiscal și pentru anul fiscal următor.
Celelalte condiții privind aplicarea scutirii rămân neschimbate dacă ne raportăm la ordinul publicat la începutul anului 2017 (Ordin nr. 872/5.932/2.284/2.903/2016 publicat în dată de 09 ianuarie 2017).
Pe scurt, celelalte condiții importante se referă la existența unui anumit cod CAEN al societății, studii superioare încheiate de angajat, încadrarea angajatului pe o poziție din cele 8 eligibile și pregătirea unui dosar care să conțină anumite documente justificative.
Acest ordin intră în vigoare începând cu 01 iulie 2017 și se aplică începând cu veniturile aferente lunii iulie 2017, astfel fiind abrogat vechiul Ordin nr.872/5.932/2.284/2.903/2016 publicat în data de 09 ianuarie 2017.
Publicarea acestui ordin aduce în atenție, încă o dată, instabilitatea mediului legislativ românesc, frecvența schimbărilor și neclaritățile care contribuie la apariția unor dificultăți în desfășurarea activității în mediul de afaceri. Astfel, multe companii alocă resurse importante pentru a se asigura că respectă condițiile legale extreme de schimbătoare, resurse care ar fi putea fi folosite mult mai eficient pentru a crea valoare atât pentru companie, cât și pentru bugetul de stat.