Comisia Europeană vrea să impoziteze veniturile marilor companii IT raportat la locul utilizatorilor, nu la sediul companiei, cu o cotă cuprinsă între 1 și 5%, transmite Reuters.
Impozitatea vizează companii precum Google, Facebook, Amazon. Sunt vizate și marile companii care vând publicitate în spațiul online, precum Twitter și Instagram.
Platforme precum Airbnb și Uber sunt, de asemenea, vizate, conform proiectului aflat în discuție.
Impozitul va fi aplicat companiilor care au venituri globale de peste 750 milioane euro (922 de milioane dolari) și venituri din activități online în Uniunea Europeană de cel puțin 10 milioane euro pe an.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fiscul cere 100 milioane lei de la peste 300.000 de români, printre care avocați și contabili. Un nou val de decizii de impunere, așteptat și în acest anGoogle este presată de instituțiile de reglementare și de autoritățile guvernamentale ale unor state din toată lumea pentru că nu plătește taxe suficiente. Anul trecut, Google a scăpat de plata unor taxe de 1,12 miliarde de euro în Franța, după ce o instanță de judecată a stabilit că subsidiara sa din Irlanda, care obține venituri din publicitatea vândută de companie în Franța, nu deține o bază de operațiuni permanentă în această țară.
În octombrie 2016, șeful Fiscului de atunci, Dragoș Doroș, anunța prin intermediul Profit.ro că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va aplica noi criterii de selecție pentru clasificarea marilor contribuabili la buget, din 2017, astfel încât companii cu nume sonore, firme mari, dar aflate în insolvență, precum și grupuri de societăți afiliate să fie administrate unitar.
El explica astfel că, prin urmare, giganți ai industriei IT, cum sunt Google sau Facebook, vor primi o atenție sporită, urmând să fie administrați de către Direcția dedicată marilor contribuabili (DGAMC).
În luna septembrie, miniștrii Economiei și Finanțelor din Uniunea Europeană, inclusiv din România, au decis să înceapă redactarea unor măsuri fiscale de impozitare diferită a marilor companii din domeniul tehnologiilor digitale, precum Google, Amazon, Facebook și Apple, și au cerut oficialilor Comisiei Europene să prezinte o propunere în acest sens, în primăvara acestui an.
Franța, Spania, Germania și Italia au avansat atunci o propunere comună privind stabilirea unui impozit pe cifra de afaceri a acestor companii, în locul impozitului pe profit. La acest plan au aderat alte șase țări, respectiv Austria, Bulgaria, Grecia, Portugalia, România și Slovenia.
CITEȘTE ȘI Adrian Andrici, acționar majoritar U Craiova, finanțator Kamikaze, fost proprietar City FM și jucător pe bursă - o nouă tranzacție: și-a vândut o firmă cu active imobiliare unei companii în care au intrat frații Pavăl de la DedemanMinisterul român al Finanțelor a transmis atunci că ministrul de resort, Ionuț Mișa, aflat la Bruxelles, a participat la rândul său la reuniunea informală a Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare al Uniunii Europene, unde au fost dezbătute provocările internaționale privind impozitarea întreprinderilor în contextul economiei digitale.
La scurt timp, Comisia Europeană a cerut acompaniei americane Amazon să plătească taxe suplimentare de 250 milioane euro în Luxemburg, considerând că a beneficiat de facilități fiscale incorecte și a precizat că intenționează să reclame Irlanda la Curtea Europeană de Justiție pentru că nu a recuperat ajutoare de stat, considerate de asemenea ilegale, în valoare de 13 miliarde euro acordate gigantului american Apple.
În octombrie, Guvernul român a anunțat că va aplica, printr-o ordonanță de urgență, a directivei europene pentru combaterea externalizării profiturilor companiilor multinaționale.
Potrivit măsurilor anunțate de ministrul de atunci al Finanțelor Publice, Ionuț Mișa, deducerea dobânzilor va fi limitată și va fi introdus un impozit pentru sumele transferate în afara țării de multinaționale în scopul reducerii bazei de impozitare.
Vor fi împiedicate totodată transferurile unor grupuri către filiale din paradisuri fiscale și nu vor mai fi oferite beneficii pentru anumite înțelegeri între firme.