Persoanele cu proprietăți imobiliare cu valori de peste 2,5 milioane de lei, asupra cărora s-a introdus anul trecut un impozit special, vor avea mai mult timp pentru a declara această taxă către autoritățile locale, până la 30 septembrie față de 30 aprilie în prezent în lege, și vor fi înștiințate de către direcțiile locale de taxe (ale primăriilor) referitor la acest impozit, prevede un proiect de OUG pregătit de către Ministerul Finanțelor. De asemenea, proiectul aduce precizări privind unele amenzi care se aplică în sistemul e-Transport, anume că vor fi aplicate pentru acțiuni ulterioare datei de 1 iulie, precum și schimbări în ce privește accizele pentru produse cu nicotină, care nu conțin tutun, anume introducerea de accize la pliculețe cu nicotină.
Proiectul este disponibil aici
În privința impozitului special pe proprietăți imobiliare cu valori de peste 2,5 milioane lei
Se propune înștiințarea contribuabililor pentru care organul fiscal local a determinat o valoare impozabilă mai mare de 2,5 milioane lei. De asemenea, se stabilesc elementele pe care trebuie să le conțină înștiințarea, precum și prorogarea termenului de declarare de la 30 aprilie la 30 septembrie.
CITEȘTE ȘI Încasările din suprataxa pe energie s-au prăbușit. Gaură de miliarde la compensațiile pentru furnizoriANAF va putea, prin ordin, să decidă ca aparatele de marcat să trimită noi informații, cum ar fi codul de înregistrare în scopuri de TVA al contribuabilului
Se reglementează posibilitatea ca, prin ordin al președintelui ANAF, la solicitarea Ministerului Finanțelor, să fie stabilite și alte date și informații decât cele prevăzute în Anexa nr. 11 la Normele metodologice, care trebuie să fie transmise de aparatele de marcat electronice fiscale către sistemul informatic al ANAF, cum ar fi, spre exemplu, codul de înregistrare în scopuri de TVA al contribuabilului, informație absolut necesară pentru generarea decontului de TVA precompletat, lipsa acestor date fiind de natură să împieteze asupra procesului de transformare digitală a serviciilor publice din domeniul fiscal, Sistemul Informatic Național RO e-TVA fiind unul dintre sistemele de interes strategic național statuate prin OUG nr. 116/2023.
Necesitatea transmiterii de către aparatele de marcat electronice fiscale a informațiilor din conținutul bonului fiscal referitoare la codul de înregistrare în scopuri de TVA este dublată de faptul că precompletarea de către autoritatea fiscală a informațiilor privind operațiunile impozabile în decontul de TVA este o măsură menită să vină în sprijinul contribuabililor care, potrivit legii, au obligația să completeze și să depună decontul de TVA.
Introducerea posibilității de stabilire la nivel de ordin al președintelui ANAF a categoriilor de informații transmise către sistemul informatic al ANAF conferă, pentru viitor, mai multă suplețe în reglementare în funcție de necesitățile de legiferare existente în contextul implementării măsurilor de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și continuării procesului de digitalizare a administrației fiscale în vederea creșterii gradului de colectare a veniturilor bugetare.
Concomitent, pentru corelare, se propune modificarea prevederilor art. 22, punctul J, lit. b), precum și ale alineatului (1) al art. 3 din Anexa nr. 11 la Normele metodologice.
CITEȘTE ȘI Noi norme pentru combaterea spălării banilor. Limită de 10.000 euro pentru plățile mari în numerar în Uniunea EuropeanăPrecizări la e-Transport
În considerarea asigurării unor condiții de concurență și echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor și pentru combaterea creșterii inegalităților, în special prin raportare la contribuabilii de bună-credință, care se conformează regulilor fiscale, se propune ca în cazul în care bunurile cu risc fiscal ridicat sunt înregistrate în documentele justificative primare și, ulterior în evidența contabilă a utilizatorilor, sancțiunea complementară de confiscare a contravalorii bunurilor intrate în gestiune și în circuitul operațiunilor economice să nu se mai aplice.
De asemenea, se propune ca, având în vedere redefinirea monitorizării transporturilor rutiere pe teritoriul național a bunurilor cu risc fiscal ridicat și a transporturilor rutiere internaționale de bunuri prin OUG nr. 115/2023, în practică au fost identificate și alte operațiuni de transport ce se circumscriu transportului rutier internațional, după cum urmează:
- transportul bunurilor pentru prestarea de servicii în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer,
- transportul bunurilor în cadrul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului.
Astfel, se impune extinderea obligațiilor de la art. 8^1 și în cazul transportului internațional, pentru:
- prestările de servicii efectuate în România sau în Uniunea Europeană, în cazul unor operațiuni comerciale reprezentând un nontransfer, atunci când bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României,
- transportul bunurilor în cazul unor operațiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziția clientului în situația în care unul din partenerii comerciali este din România și celălalt din Uniunea Europeană iar bunurile sunt transportate rutier pe teritoriul României.
Totodată, se propune modificarea și completarea art. 16 din OUG nr. 41/2022 în sensul includerii unor noi excepții de la prevederile actului normativ, astfel:
- transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediție, potrivit titlului VIII ”Accize și alte taxe speciale” din Codul fiscal, respectiv prin utilizarea aplicației EMCS pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
- transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poștale în colete poștale conform prevederilor OUG nr. 13/2013 privind serviciile poștale, cu modificările și completările ulterioare.
Se propune completarea prevederilor Art. LXXV alin. (1) din OUG nr. 115/2023, în sensul că sancțiunile aplicate în temeiul art. 13^1 din OUG nr. 41/2022 se referă la faptele săvârșite și constatate începând cu data de 01.07.2024.
CITEȘTE ȘI Concluzii după deplasarea delegației Ministerului Finanțelor la Washington: România va avea parte de sprijin pentru consolidarea fiscalã și creșterea investițiilor în infrastructurãPrevederi pentru instituții de credit
Se propune reglementarea în Codul fiscal a unui tratament fiscal specific pentru veniturile aferente activelor financiare pentru care s-au constituit ajustări rezultate din operațiuni legate de capitalul social subscris și nevărsat, înregistrate de instituțiile de credit constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2022, pentru care capitalul social subscris este vărsat în etape.
Acesta este un tratament fiscal similar cu cel aplicabil veniturilor din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere. Totodată având în vedere fapul că impozitul pe profit este calculat anual este necesară reglementarea perioadei de aplicare.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Comisia Europeană anunță deficit bugetar de 6,6% pentru România în 2023Accize pentru produse cu nicotină, care nu conțin tutun, comercializate în porții ambalate în pliculețe
Proiectul introduce o acciză de 115 lei/kg pentru produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe.
Având în vedere:
- adresele mediului de afaceri din industria tutunului nr. 3533/12.12.2023 și nr. FN/12.12.2023, prin care se propune introducerea în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate a noilor
produse lansate pe piața din România, respectiv produse cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală prezentate sub formă de pulbere sau particule sau în orice
combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, ținând cont de faptul că aceste produse au un conținut similar cu cele deja reglementate de Codul fiscal,
- multitudinea articolelor de presă din care rezultă că industria tutunului susține taxarea echitabilă a tuturor produselor cu nicotină,
- apariția mai multor produse alternative cu nicotină, în forme de prezentare atractive în special în rândul copiilor și adolescenților, produse cu conținut similar celor cu potențial de risc deja
reglementate prin Codul fiscal,
prin proiectul de ordonanță de urgență se propune completarea în acest sens a Titlului VIII – Accize și alte taxe speciale din Codul fiscal.