Autoritățile analizează în prezent structura parcului auto, încadrând toate autovehiculele în funcție de mai multe criterii, respectiv emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrică și vechimea, dar nu au definitivat încă formula de calcul al valorii taxei, potrivit datelor Profit.ro. Totodată, autoritățile nu au ajuns încă la o decizie în privința mașinilor românilor înmatriculate în Bulgaria și care circulă în țară.
"Scopul introducerii acestei contribuții aplicate autovehiculelor este reducerea poluării prin descurajarea folosirii autovehiculelor vechi și poluante. În abordarea problemei poluării provenite de la autovehicule, introducerea acestei taxe reprezintă o modalitate de descurajare a utilizării autovehiculelor poluante, completat cu încurajarea folosirii autovehiculelor <prietenoase> cu mediul", potrivit unui document al Ministerului Mediului, analizat de Profit.ro.
Noua contribuție auto va fi fundamentată pe următoarele criterii: emisia de carbon, norma de poluare, capacitatea cilindrică și vechimea.
Grupul de lucru constituit din reprezentanții mai multor ministere analizează în prezent parcul auto pentru a încadra mașinile în funcție de cele patru criterii.
CITEȘTE ȘI GRAFIC 800 de modificări operate anul trecut în legislația fiscală, culminând cu controversata ordonanță privind "lăcomia’’, au influențat semnificativ percepția investitorilor privind evoluția economică a României în 2019"La acest moment, Guvernul evaluează impactul de mediu produs de autovehicule, face o analiză a structurii parcului auto, încadrând toate autovehiculele conform criteriilor anterior menționate, această analiză urmând să stea la baza fundamentării valorii acestei impuneri", potrivit documentului.
Gradul de utilizare a autovehiculului, respectiv numărul de kilometri parcurși, nu va fi luat în calcul la stabilirea noii taxe auto.
În privința posibilității ca taxa să fie aplicată și în cazul mașinilor înmatriculate în Bulgaria, dar deținute de cetățeni români și care circulă în România, Ministerul Mediului afirmă că acest aspect încă nu a fost clarificat la nivelul grupului de lucru.
Deși grupul nu a prezentat, încă, o variantă de calcul pentru alternativa la fosta taxă auto, a discutat mai multe variante de reformulare a legislației printr-un sistem conform cu legislația UE, dar care să atingă și obiectivele de mediu.
CITEȘTE ȘI Decizie semnată: Urcă pragul deductibilității dobânzilor, veniturile din monedă virtuală rămân la impozitare 10%, firmele - clasificate după risc, Fiscul va băga din oficiu firme și persoane în sistem propriu de trimitere actePrima variantă presupune introducerea unei "componente de mediu" în taxa achitată periodic la ITP, în timp ce a doua variantă prevede includerea acestei componente în impozitul datorat pentru mijloace de transport, potrivit unui document oficial analizat de Profit.ro. Ambele cazuri sunt inspirate de practici din alte state UE, respectă principiul "poluatorul plătește" și sunt raportate la venitul mediu al românilor.