Sistemul IT al ANAF cauzează probleme nu doar celor care vor să declare venituri și să-și achite datoriile către stat, ci și firmelor care au furnizat bunuri sau servicii statului și încasează bani pentru acestea. Din cauza căderilor repetate ale infrastructurii IT a ANAF, firmele au ajuns să aibă probleme și cu accesul la banii din conturile deschise la Trezoreria statului, conturi în care autoritățile le virează sumele, potrivit unor mesaje transmise Profit.ro de către oameni de afaceri.
Aceștia afirmă că blocarea banilor în contul de la Trezorerie pornește de la un aspect minor, anume că înainte de a face transferul acestor sume către conturile bancare ale firmei, pentru plăți de salarii sau către furnizori, reprezentantul societății trebuie să verifice soldul din contul de la Trezorerie, prin solicitarea unui extras de cont. Să vadă dacă au intrat bani și de ce sumă dispune.
Infrastructura IT care deservește ANAF, Ministerul Finanțelor și alte instituții subordonate ministerului este administrată de Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), aflat în sub controlul Finanțelor.
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În contextul trecerii către administrare fiscală online, ANAF a introdus verificarea prin SPV (Spațiul Privat Virtual) a soldului contului din Trezorerie al unei firme. Firmele care optează pentru folosirea serviciului online SPV, nu mai pot primi extrasele de cont pe hârtie de la Trezorerie. Iar când SPV nu funcționează, nu poți vedea ce bani ai în contul de la Trezorerie.
Firmele și alte entități care au conturi deschise la unitățile Trezoreriei pot vizualiza și descărca extrasele conturilor, în format electronic, prin intermediul persoanelor care sunt înregistrate pe baza certificatului digital calificat ca utilizatori ai serviciilor SPV și/sau «Depunere declarații on-line» existente pe site-ul ANAF. Reprezentanții legali ai firmelor care doresc să primească pe hârtie trebuie să notifice în scris unitatea Trezoreriei la care au deschis conturile referitor la faptul că nu optează pentru primirea extraselor de cont prin SPV. Începând cu prima zi lucrătoare de la depunerea notificării, unitățile Trezoreriei statului sistează punerea la dispoziție a extraselor de cont în format electronic, acestora urmând a le fi puse la dispoziție extrasele pe suport hârtie, a explicat pentru Profit.ro consultantul fiscal Cornel Grama.
Astfel, chiar dacă firmele preferă să primească extrasele prin SPV, soluția la problemele cauzate de căderile sistemului IT ar fi să renunțe cu totul să mai primească documentele în format electronic și să revină la hârtie.
O posibilă soluție la această problemă ar fi ca extrasele de cont să fie eliberate firmelor care folosesc SPV și pe hârtie în situații excepționale, cum este cea în care sistemul IT al ANAF nu este funcțional.
"Dacă ANAF vrea să treacă la o administrare fiscală online a contribuabililor, trebuie să asigure și un sistem funcțional. Nu este în regulă ca soluția unei firme la problemele foarte dese ale sistemului IT al ANAF să fie tocmai să ocolească acest sistem și să folosească unde poate tot hârtia", a declarat Cornel Grama.
CITEȘTE ȘI Companiile sunt nemulțumite de lacunele din legislația privind contribuțiile fiscale către Administrația Fondului pentru MediuSistemul IT al ANAF - vechi și supraîncărcat
Investițiile în infrastructura IT a ANAF și Ministerului Finanțelor au fost extrem de reduse în ultimii ani. În plus, Guvernul a renunțat anul acesta, după progrese dezamăgitoare pe parcursul a mai muți ani, la un program care ar fi trebuit să asigure modernizarea ANAF cu un împrumut de la Banca Mondială.
"Infrastructura hardware și software de care dispune sistemul de producție al Ministerului Finanțelor în momentul de față este implementată pe platforme cu o uzură fizică și morală avansată, în tehnologii vechi și cu capacități foarte reduse față de necesități. Mare parte din aplicațiile informatice au fost dezvoltate etapitzat, prin proiecte complexe, realizate în diferite tehnologii hardware și software existente pe piață la momentul implementării lor, astfel că, în prezent, există pe piață un număr de aproximtiv 500 de aplicații care deservesc procesele financiar-fiscale și procesele suport ale Ministerului Finanțelor și instituțiilor din subordine", potrivit unui document al Ministerului Finanțelor, din care Profit.ro a scris anterior.
CITEȘTE ȘI Neymar trebuie să achite Fiscului spaniol restanțe de 35 de milioane de euroPână la acest moment nu a fost tras nimeni la răspundere pentru neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu în ce privește implementarea programului de modenternizare a ANAF. Având în vedere că lipsa modernizării ANAF afectează siguranța națională, Fiscul fiind esențial pentru bună funcționare a statului, autoritățile ar trebui să înceapă o anchetă în această privința.