Ministerul Finanțelor a pregătit un proiect de ordin de ministru pentru a aduce unele modificări tehnice procedurii de poprire electronică a conturilor, mecanism care va permite ca operațiunea să se desfășoare rapid și cu cât mai puține inconveniente pentru datornic. Popririle și executările sunt suspendate de Guvern până la 25 octombrie, așa că mecanismul va deveni operațional din 26 octombrie. Modificările pregătite acum mecanismului de poprire electronică vizează comunicarea deciziilor către instituțiile bancare și precizarea că asupra debitorilor aflați în procedura insolvenței nu începe executarea silită.
Guvernul a introdus, printre facilitățile fiscale acordate în perioada crizei COVID-19, și suspendarea popririlor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, obligațiile fiscale scadente începând cu luna martie 2020 și neachitate până la 25 octombrie 2020, nu sunt considerate restante și nici nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere pentru acestea. Sunt suspendate sau nu încep măsurile de executare silită, prin somație, poprire și valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală, precum și a ajutoarelor de stat de recuperat.
Potrivit referatului care însoțește proiectul de ordin de ministru:
- Ridicarea măsurilor de executare silită asupra disponibilităților bănești aferente popririlor înființate până la data intrării în vigoare a prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1665/2020, vor fi comunicate instituțiilor de credit prin încărcare în spațiul privat de pe portalul ANAF. În acest context, considerăm că se impune completarea Ordinului ministrului finanțelor publice nr. 1665/2020 în sensul reglementării faptului că Deciziile de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităților bănești aferente popririlor înființate până la data intrării în vigoare a prevederilor ordinului, să fie încărcate tot în spațiul privat de pe portalul ANAF, prin intermediul platformei e-Popriri.
- Totodată, ținând cont de faptul că prin Legea nr. 113/2020 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul insolvenței și a altor acte normative, sunt aduse o serie de modificări formei inițiale a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/2018 și implicit Legii nr. 85/2014 privind procedura de prevenire a insolvenței și de insolvență, inclusiv în ceea ce privește reglementarea procedurii de executare silită, asupra debitorilor aflați în procedura insolvenței nu începe executarea silită, fiind necesară modificarea dispozițiilor lit. c2) de la pct. 2.5. din Anexa nr.1 la Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1665/2020.
- De asemenea, în vederea diminuării fluxului de informații între instituțiile de credit și ANAF din perspectiva transmiterii mesajelor de neînființare în cazul suspendării, continuării, actualizării sumelor rămase de recuperat și ridicării popririi, ținând cont că ANAF poate actualiza aceste motive de neînființare, prin interconectarea cu aplicațiile informatice la care are acces, se propune ca motivele de neînființare să nu mai fie trimise de instituțiile de credit în cazul suspendării, continuării, actualizării sumelor rămase de recuperat și ridicării, popririi. În acest context s-a considerat necesar a se modifica și prevederile pct. 8.4 din Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finanțelor publice nr.1665/2020, astfel încât instituțiile de credit care au implementat modalitatea de transmitere a mesajelor referitoare a motivelor de neînființare aferente adreselor de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești, să le transmită prin mediul electronic, iar cele care nu au o astfel de posibilitate, să le comunice prin poșta electronică la Punctul Central.