First Bank este a doua instituție de credit care a semnat convenția-cadru cu ANAF și va furniza informații despre sumele pe care le poate plăti după înființarea popririi pe conturi, potrivit informațiilor Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Soluțiile pentru finanțarea afacerilor locale într-un context macroeconomic și social complex, tipurile de finanțări care pot susține dezvoltarea mediului antreprenorial local, oportunitățile antreprenoriale vor fi prezentate la Conferința EU FUNDS Profit.ro FirstBank și Visa - Finanțăm digitalizarea României - Ediția a II-a.
Conferința, programată pentru 30 mai, va fi organizată, și cu sprijinul Visa, la Brașov, urmând să fie transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
Detalii AICI
Prima instituție de credit care a semnat convenția cu ANAF este, cum a anunțat anterior Profit.ro, BCR.
Convenția este benefică întrucât ar fi evitate, de exemplu, situațiile în care Fiscul trimite poprire pentru o sumă și primește din conturi ale datornicului, de la mai multe bănci, sume care depășesc datoria și pe care trebuie ulterior să le restituie.
Cele mai multe bănci au evitat convenția, care presupune costuri de implementare. ANAF așteaptă însă și restul băncilor să semneze acordul și să furnizeze informațiile, în interesul contribuabililor, chiar dacă până în octombrie, când raportarea devine obligatorie, mai sunt câteva luni, a declarat pentru Profit.ro președintele ANAF, Lucian Heiuș.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF ia la ochi firmele care au raportat anul trecut profituri mult peste media trimestrialăÎntrucât începând din 2021, moment de la care băncile puteau semna acordul, interesul a fost limitat, a fost adoptat recent un ordin de președinte ANAF care introduce de la 1 octombrie 2023 obligația pentru bănci să comunice aceste date, după cum a anunțat anterior Profit.ro. Instituțiile de credit vor colabora cu ANAF în baza convenției până la 1 octombrie, moment de la care va intra în vigoare obligativitatea transmiterii datelor.
Acum, First Bank s-a alăturat BCR și a semnat convenția-cadru cu ANAF. First Bank a semnat convenția la sfârșitul lunii aprilie.
"Până în prezent, singurele instituții de credit care au încheiat cu ANAF convenția-cadru sunt Banca Comercială Română, precum și First Bank, în baza căreia comunică, zilnic, sumele ce pot fi plătite ca urmare a popririlor înființate", relevă un document ANAF.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Mihai Diaconu, secretar de stat la Finanțe, favorit să preia conducerea ANAF odată cu trecerea agenției în sfera PSDANAF vrea în continuare semnarea convenției, care acoperă lunile rămase până în octombrie.
"Având in vedere că alte bănci nu și-au manifestat intenția de a semna o astfel de convenție-cadru, ne-am văzut nevoiți să creem o obligativitate de comunicare a sumelor popribile, astfel încât lichiditățile financiare ale contribuabililor să nu fie afectate. Convențiile cu instituțiile de credit sunt în beneficiul contribuabililor, astfel că ANAF este dispusă să semneze în continuare, până la data de 1 octombrie 2023, astfel de convenții.
Până în prezent nu au solicitat și alte instituții de credit semnarea de convenții-cadru și nici nu deținem informații că acestea ar avea vreo intenție în acest sens", a spus Heiuș, contactat de Profit.ro.
Băncile vor fi obligate de la 1 octombrie să furnizeze informațiile
Noul ordin, prin care se introduce obligativitatea raportării, a fost publicat în Monitorul Oficial pe 9 mai (nr. 626/2023).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DISCRET Guvernul s-a împrumutat din nou în dolari pe piețele externe, dar printr-un instrument folosit mai rarÎn prezent, instituțiile de credit comunică informațiile cu privire la sumele pe care le pot plăti după primirea adresei de înființare a popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, doar în baza Convenției-cadru de aderare încheiată între banci și ANAF.
Noul ordin elimină prevederile referitoare la Convenția-cadru. Modificările vor intra în vigoare începând cu data de 1 octombrie 2023, data de la care, băncile sunt obligate să comunice, după înființarea popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, informații cu privire la sumele pe care le pot plăti.
Scopul acestor modificări este acela ca, pe de o parte, debitorilor să nu le fie afectate disponibilitățile bănești, iar pe de altă parte organele fiscale să nu fie puse în situația de a restitui sumele încasate în plus.
De asemenea, având în vedere că s-au constatat cazuri în care pe perioada suspendării executării silite, instituțiile de credit efectuează plăți în contul deschis la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, realizându-se astfel plata unei popriri, deși aceasta este suspendată, s-a considerat necesar a se reglementa acest caz. Astfel, s-a prevăzut ca în cazul în care, dacă pe perioada suspendării popririi sunt receptionate sume, Trezoreria Operativă Centrală nu va proceda la validarea viramentului efectuat de instituția de credit, dacă în aplicația e-Popriri se constată că suspendarea popririi a fost încărcată pe platforma e-Popriri.
Totodată, pe perioada suspendării executării silite prin poprire, instituțiile de credit vor efectua viramentele sumelor în conturile de disponibil/venituri aferente obligațiilor fiscale datorate.