Deficitul bugetar pentru primele 11 luni din acest an, perioada ianuarie-noiembrie 2024, a ajuns la 7,11% din PIB, circa 125,7 miliarde de lei, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Deficitul este diferența dintre veniturile mai mici ale statului și cheltuielile mai mari pe care trebuie să le acopere. Cum statul nu are acești bani, trebuie să îi împrumute. Cu cât deficitele sunt mai ridicate și pe perioade mai lungi de timp, cu atât ritmul de creștere a datoriei publice devine mai alarmant. Împreună cu un ritm de creștere economică mai lent, cum se preconizează pentru România în următorii ani, deficitele bugetare mari pot duce la situații alarmante, cum este cea prognozată pentru România în 2031, an în care planul fiscal prevede că România va plăti pe dobânzi la datoria statului 3,5% din PIB (100 de miliarde de lei) față de 2% acum.
Ținta de deficit bugetar a Guvernului pentru 2024 este de 8,58% din PIB, 152 miliarde de lei, ceea ce înseamnă că în decembrie sunt planificate cheltuieli substanțiale.
Un deficit bugetar mai ridicat ca pondere în PIB a fost înregistrat cel mai recent în 2020, anul pandemiei, când indicatorul s-a situat la 9,6%.
Pentru comparație, deficitul bugetar în primele zece luni din acest an a fost de 6,19%, reprezentând 109,4 miliarde de lei, astfel că pentru ultimele două luni din an a rămas un spațiu de 2,39 puncte de PIB, din care luna decembrie este prognozată acum la 1,47 puncte, echivalentul a circa 26 miliarde de lei.
În primele 11 luni din 2023, deficitul s-a situat la 4,64%, 73,55 miliarde lei.
Planul fiscal pe șapte ani negociat cu Comisia Europeană pentru reducerea deficitului bugetar prevede un nivel de 7,9% în acest an (în termeni ESA - standardul UE) și de 7% pentru anul următor.
CITEȘTE ȘI Dibăcie bugetară pe final de an într-o agenție: o măsurătoare de câmp magnetic de 1.700 de lei aduce un spor de până la 1.500 de lei pentru fiecare salariatDeficitul în termeni ESA este relevant în cadrul procedurii de deficit excesiv și include unele obligații de plată (cum ar fi facturi și cheltuieli amânate pe anul următor) în plus față de deficitul cash. De asemenea, unele cheltuieli consemnate la deficitul cash la momentul plății, pe standard ESA pot fi recunoscute pe parcursul mai multor ani. De exemplu, pentru anul trecut, deficitul cash a fost anunțat la 5,7% de către Guvern, în timp ce deficitul ESA a fost anunțat de către Comisie la 6,6% din PIB.
Ținta de deficit bugetar s-a schimbat anul acesta în mai multe rânduri
- deficit de 5% din PIB (anunțat la început de an), 86,6 miliarde lei
- deficit de 6,9% (rectificare bugetară), 122,6 miliarde lei
- deficit de 7,9% (în linie cu planul fiscal), 140,6 miliarde lei
- deficit de 8,58% din PIB (ținta de acum a Ministerului Finanțelor), 152 miliarde lei
Cum obișnuiește Guvernul să cheltuiască în ultimele două luni din an
Noiembrie | Deficit final an (% PIB, cash) | |
---|---|---|
2023 | 1,71 | 5,9% |
2022 | 2,4 | 5,7% |
2021 | 2,7 | 6,7% |
2020 | 2,6 | 9,6% |
2019 | 1,8 | 4,6% |
2018 | 0,7 | 2,9% |
2017 | 2,1 | 2,8% |
2016 | 2,2 | 2,4% |
2015 | 2,7 | 1,5% |
2014 | 2,2 | 1,9% |
2013 | 1,3 | 2,5% |
2012 | 1,3 | 2,5% |
2011 | 2 | 4,2% |
2010 | 1,9 | 6,3% |
2009 | 2,1 | 7,1% |
2008 | 3,1 | 4,7% |
2007 | 2,4 | 2,3% |