Toate băncile vor fi obligate să comunice către ANAF, prin platforma e-Popriri, informații cu privire la sumele pe care le pot plăti din conturile celor popriți, prevede un proiect de ordin al președintelui ANAF. Profit.ro a anunțat în aprilie că Fiscul se pregătește să oblige băncile să comunice informații despre sumele disponibile în conturile popriților, astfel încât să fie evitate cazurile în care mai multe instituții de credit popresc și virează pentru același contribuabil executat sume care depășesc datoria acestuia către ANAF. Până în prezent doar Banca Comercială Română (BCR) a acceptat benevol să colaboreze în această privință cu ANAF, în baza unei convenții. Modificările ar urma să intre în vigoare de la 1 octombrie anul acesta.
De asemenea, plățile făcute de bănci în cazurile în care executarea silită a fost suspendată de ANAF, nu vormai fi validate de către Trezorerie, iar banii vor fi returnați.
"Băncile vor fi obligate să comunice după înfiintarea popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, informații cu privire la sumele pe care le pot plăti, scopul fiind acela ca pe de o parte, debitorilor să nu le fie afectate disponibilitățile bănești, iar pe de altă parte organele fiscale să nu fie puse în situația de a restitui sumele încasate în plus. Se impune această modificare, ținând cont de faptul că s-au constatat situații în care băncile au procedat simultan la virarea sumelor din conturile debitorilor, întrucât nu aveau cunoștință că și celelalte bănci unde debitorul avea conturi deschise au virat sumele indisponibilizate, ceea ce a condus la nemulțimiri din partea debitorilor", arată ANAF.
Proiectul de ordin
Referatul de aprobare
Din iunie 2017, actele de executare silită privind înființarea și ridicarea popririlor bancare se comunică instituțiilor de credit printr-o platformă pentru descărcarea fișierelor ce conțin actele de executare. Începând cu 2021, mecanismul de poprire a conturilor în mediul electronic a fost dezvoltat prin implementarea unor noi funcționalități, astfel încât să nu afecteze disponibilitățiie bănești existente în conturile bancare ale debitorilor:
- se comunică zilnic suma rămasă de recuperat din poprirea înființată, ori de câte ori se sting obligații fiscale în evidența debitorilor, astfel încât suma virată de instituțiile de credit să fie în limita obligațiilor fiscale rămase nestinse;
- s-a implementat un mecanism de indisponibilizare a sumelor din conturile bancare în limita sumelor ce pot fi plătite existente în conturile bancare. Acest mecanism se aplică numai de către instituțiile de credit care au încheiat cu ANAF Convenția-cadru de aderare a instituțiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță a actelor de executare silită.
Acum, însă, cu argumentul că, până în prezent, a fost semnată o singură convenție-cadru, de către o singură instituție de credit, ANAF are în vedere să reglementeze obligativitatea instituțiilor de credit de a transmite zilnic sumele ce pot fi plătite, existente în conturile bancare. Până la data de 31.03.2023 singura instituție de credit care a încheiat cu ANAF Convenția-cadru, este Banca Comercială Română, în baza căreia comunică, zilnic, sumele ce pot fi plătite ca urmare a popririi înființate.
Având în vedere perioada de timp de la adoptarea prevederilor referitoare la implementarea mecanismului de comunicare a actelor de executare prin procese electronice masive, perioadă în care instituțiile de credit au avut timpul necesar pentru dezvoltarea sistemelor informatice și preconizarea cheltuielilor necesare în acest sens, s-a considerat necesar să se elimine prevederile referitoare la Convenția-cadru, potrivit ANAF.
Se impune această modificare, ținând cont de faptul că s-au constatat situații în care băncile au procedat simultan la virarea sumelor din conturile debitorilor, întrucât nu aveau cunoștință că și celelalte bănci unde debitorul avea conturi deschise au virat sumele indisponibilizate, ceea ce a condus la nemulțimiri din partea debitorilor. Urmare acestor modificări, băncile vor fi obligate să comunice după înfiintarea popririi, precum și ori de câte ori sunt încasate sume în conturile deschise de debitori, informații cu privire la sumele pe care le pot plăti, scopul fiind acela ca pe de o parte, debitorilor să nu le fie afectate disponibilitățile bănești, iar pe de altă parte organele fiscale să nu fie puse în situația de a restitui sumele încasate în plus.
În proiectul de ordin suspus aprobării s-a prevăzut ca data de intrare în vigoare a modificărilor descrise mai sus să fie 1 octombrie 2023, ținând cont de faptul că instituțiile de credit au nevoie de timp pentru a-și adapta sistemele informatice conform noilor dispoziții legale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Suprataxa OMV Petrom, mult îndulcită. Petroliștii de la Midia, scutiți de contribuția de solidaritateDe asemenea, având în vedere că s-au constatat cazuri în care pe perioada suspendării executării silite, instituțiile de credit efectuează plăți în contul 50.67.02 deschis la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, realizându-se astfel plata unei popriri, chiar dacă aceasta este suspendată, s-a considerat necesar a se reglementa acest caz. Astfel, în proiectul de ordin s-a prevăzut ca în cazul în care, dacă pe perioada suspendării popririi sunt recepționate sume, Trezoreria Operativă Centrală nu validează viramentul efectuat de instituția de credit, dacă în aplicația e-Popriri se constată că suspendarea popririi a fost încărcată pe platforma e-Popriri. Totodată, s-a reglementat faptul că, sumele virate de către instituțiile de credit pe perioada suspendării executării silite prin poprire, să se efectueze în conturile de disponibil/venituri aferente obligațiilor fiscale datorate.