Angajatorul, organizația sau clienții au decis în principal, în 2019, timpul de lucru pentru 118 milioane din cele 194 de milioane de angajați din Uniunea Europeană cu vârsta cuprinsă între 15 și 74 de ani, arată datele publicate marți de Oficiul European de Statistică (Eurostat).
Cu alte cuvinte, angajatorul, organizația sau clienții au stabilit în 2019 începutul și sfârșitul zilei lucrătoare pentru majoritatea angajaților (61%). Mai mult, aproape unul din cinci angajați (17%) a anunțat că în ultimele două luni a fost contactat de câteva ori în timpul liber, iar aproape unul din patru angajați (23%) a fost contactat ocazional, scrie Agerpres.
Majoritatea cetățenilor UE care erau angajați (59%) au raportat că nu au fost contactați de angajatorul sau de clienții lor în timpul liber în ultimele două luni.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Aproape 60% din angajații din blocul comunitar au primit rar sau niciodată cereri neprevăzute, cum ar fi sarcini de serviciu, în urma cărora să-și modifice timpul de lucru la principalul lor loc de muncă.
Aproximativ unul din cinci angajați s-a confruntat cu astfel de cereri neprevăzute cel puțin o dată pe săptămână (21%) sau o dată pe lună (19%).
Anul trecut, angajatorul, organizația sau clienții au decis în principal timpul de lucru pentru pentru majoritatea angajaților din UE (61%), în timp ce 21% au putut parțial și 18% au putut complet decide pentru ei înșiși.
Angajații care au avut în 2019 cea mai redusă influență asupra timpului lor de lucru au fost cei din Bulgaria (pentru 80% din ei decizia privind timpul lor de lucru a fost luată de angajator, organizație sau clienți), precum și în Lituania și Ungaria (ambele cu 79%). Îi urmează îndeaproape angajații din Cipru și Croația (ambele cu 74%) și Letonia (73%).
În contrast, angajații care au avut cea mai ridicată influență asupra timpului lor de lucru au fost cei din Finlanda (pentru 30% din ei decizia privind timpul lor de lucru a fost luată de angajator, organizație sau clienți) și din Suedia (35%). Ei sunt urmați de angajații din Danemarca, Luxemburg și Olanda (toate cu 49%).
Cel mai ridicat procent de angajați care au fost contactați de câteva ori în timpul liber a fost în Finlanda.
În 2019, majoritatea angajaților din UE (59%) au raportat că în ultimele două luni nu au fost contactați în timpul liber iar 23% au fost contactați ocazional.
Totuși, aproape unul din cinci angajați din UE (17%) a fost contactat de câteva ori în timpul liber. Acțiuni directe înainte de următoarea zi lucrătoare s-au solicitat pentru 10% din angajați, în timp ce 7% din angajați au fost contactați de câteva ori în timpul liber dar nu li s-au cerut acțiuni directe.
Finlanda a înregistrat cel mai ridicat procent de angajați care au fost contactați de câteva ori în timpul liber și care au întreprins acțiuni directe înainte de următoarea zi lucrătoare (23%), urmată de Olanda (18%), Suedia (16%), Portugalia și Luxemburg (ambele cu 14%).
În contrast, cel mai scăzut procent de angajați care au fost contactați în timpul liber pentru acțiuni directe a fost în Lituania și România (ambele cu 3%), Cehia (5%) și Cipru (6%).
Anul trecut, 34% din angajații din UE au considerat că este foarte ușor să-și ia, într-un termen scurt, câteva ore sau zile libere, pentru probleme persoanel sau de familie, 33% au spus că a fost destul de ușor, 21% au precizat că a fost destul de dificil iar 13% că a fost foarte dificil.
În rândul statelor membre UE, cel mai ridicat procent de angajați care au considerat că este foarte ușor să-și ia, într-un termen scurt, câteva ore sau zile libere, a fost în Suedia (84%), urmată de Danemarca (83%), Olanda (82%) și Finlanda (81%).
La polul opus, majoritatea angajaților din Bulgaria (60%) consideră că este destul de dificil sau foarte dificil să-și ia, într-un termen scurt, câteva ore sau zile libere. Ei sunt urmați de cei din România (57%) și Slovacia (54%).