Autoritățile au anunțat că vor să îmbunătățească masiv colectarea contribuțiilor prin transferul acestora la angajat, inclusiv prin reintroducerea regulii că nevirarea banilor reținuți la sursă este infracțiune. Sub efectul acestui nou regim ar putea intra, însă, în opinia actuală a unui director din ANAF, și restanțele acumulate de angajatori înainte de 1 ianuarie 2018.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Reținerea la sursă a contribuțiilor fără virarea la bugetul statului a mai fost incriminată în trecut ca fiind de natură penală, dar, în urma unei decizii din 2015 a Curții Constituționale, autoritățile au fost nevoite să renunțe la acea prevedere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"De principiu, problema cu infracțiunea în special pentru contribuții reținute și nevirate a mai fost. Curtea Constituțională, pentru că nu era suficient de explicită noțiunea de reținere la sursă ... s-a reglementat. Acum, cum judec eu, dacă la 15 ianuarie (2018, n.r.) există o datorie neachitată care provine dintr-o reținere la sursă neachitată (ulterior la bugetul statului, n.r), eu aș considera-o infracțiune. Ceea ce vă spun este sub rezerva actului normativ care va reglementa chestiunea respectivă. Am rezervă până la apariția cadrului normativ”, a declarat Mihaela Huțanu, director general adjunct, Direcția Generală de Asistență pentru Contribuabili, ANAF, la o conferință organizată de Legal Magazin.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Reprezentantul ANAF a răspuns astfel la întrebarea Profit.ro în ce măsură restanțele istorice ale angajatorilor ar intra sub incidența noii încadrări ca infracțiune a reținerii și nevirării contribuțiilor.
Potrivit unor date publicate de ANAF, obligațiile fiscale restante ale persoanelor juridice se situau la finele anului trecut la aproximativ 84 miliarde de lei. Această sumă include, însă și arieratele pe care Fiscul nu se așteaptă să le mai recupereze, cum sunt cazurile firmelor intrate în faliment cu datorii dar fără active care să poată fi urmărite.
„Sunt și datorii care nu mai pot fi recuperate, deoarece firmele respective au intrat în faliment sau în insolvență. Opinia mea este că un număr foarte mic de companii sunt cele cu datorii curente, iar cele mai multe sunt cu datorii istorice, în care rata de recuperare nu este cea mai bună”, a declarat consultantul fiscal Adrian Bența, prezent la aceeași conferință.
CITEȘTE ȘI Ministrul Finanțelor: Peste 157.000 de angajatori nu au plătit contribuțiile sociale pentru angajat. Pentru 2 milioane de angajați nu au fost plătite contribuțiile angajatoruluiArieratele recuperabile au scăzut în acest an
La finele primului semestru din 2017, încasările din arieratele recuperabile la bugetele pe care ANAF le administrează, au fost în sumă totală de 15,1 miliarde lei, din care 3,5 miliarde lei au fost încasări din arieratele aflate în sold la 31 decembrie 2016 și 11,6 miliarde lei au fost încasări din arieratele constituite în cursul primelor șase luni din 2017.
Ponderea cea mai mare a încasărilor din arierate recuperabile s-a înregistrat la bugetul de stat de 60,2%, urmată de cea a încasărilor din arierate recuperabile la bugetul asigurărilor sociale de stat (26,3%). Arieratele rămase de recuperat la 30 iunie 2017 erau în cuantum de 16 miliarde lei , din care arierate aflate în sold la data de 31 decembrie 2016 în sumă de 11 miliarde lei și arierate înregistrate în cursul anului curent, în sumă de 5 miliarde lei.
Din totalul arieratelor recuperabile la 30 iunie 2017 (16 miliarde lei), arieratele deținute de contribuabili mari reprezentau 10,9% din total, iar cele ale contribuabililor mijlocii, 17,3%.
Tip buget | Arierate rămase de recuperat | ||
iunie 2016 | decembrie 2016 | iunie 2017 | |
Buget general consolidat | 19,4 miliarde lei | 19,22 miliarde lei | 15,98 miliarde lei |
Buget de stat | 15,07 miliarde lei | 14,38 miliarde lei | 11,86 miliarde lei |
Buget asigurări sociale de stat | 3,05 miliarde lei | 3,38 miliarde lei | 2,84 miliarde lei |
Buget asigurări pentru șomaj | 140,2 milioane lei | 151,1 milioane lei | 131,2 milioane lei |
Buget | 1,18 miliarde lei | 1,3 miliarde lei | 1,14 miliarde lei |