Tribunalul București a respins, ca nefondat, apelul Vodafone România într-un dosar împotriva unei amenzi de 720.000 de lei primită de la Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) în iulie 2016, pentru neîndeplinirea obligației de a acoperi cu rețeaua mobilă 72 de localități, conform unei licențe obținute prin licitație în 2012.
La finele lunii iunie 2017, Judecătoria Sectorului 2 a anulat contestația Vodafone România împotriva amenzii ANCOM, după ce a respins argumentele prezentate de operator și a apreciat că sancțiunea este legală și temeinică.
Apărătorii operatorului de telecomunicații mobile, casa de avocatură Tănăsescu, Gavrilă și Asociații, au susținut în fața judecătorilor că Vodafone România nu a reușit să respecte condițiile din licență din cauza “numeroasele piedici pe care le-a avut la obținerea autorizațiior de construire” a viitoarelor amplasamentelor pentru antene.
“Dificultățile întâmpinate în procesul de dezvoltare a rețelei Vodafone (…) sunt urmare a alegerilor pe care operatorul le-a făcut cu privire la identificarea amplasamentelor unde a dorit să poziționeze anumite elemente de rețea, iar nu o imposibilitate obiectivă de ducere la îndeplinire a obligației stabilite în sarcina sa. Cu privire la acest aspect, Vodafone România a susținut că alegerea poziționării geografice a elementelor de rețea ar reprezenta o operațiune "independentă" de companie, întrucât această operațiune se realizează de către un program software (Atoli)”, se arată în motivarea sentinței din 26 iunie 2017 consultată de Profit.ro.
Instanța a respins argumentul și a motivat decizia prin faptul că, indiferent dacă rezultatul unei anumite operațiuni este furnizat de către un program software, soluția aparține exclusiv utilizatorului care a configurat programul într-o manieră care să redea rezultatele dorite pe baza datelor introduse de utilizator.
“Pe cale de consecință, chiar dacă Vodafone România a utilizat un anumit program software pentru a identifica mai rapid amplasamentele elementelor de rețea care serveau cel mai bine interesului propriu, iar unele dintre acestea s-au dovedit a nu fi fezabile, acest lucru nu este de natură să imprime un caracter «obiectiv» deciziilor luate de petentă, ci, din contră, probează tocmai alegerea de către Vodafone România a protejării intereselor sale economice în detrimentul respectării obligației legale impuse prin licență”, se arată în motivare.
În plus, judecătorii au constatat că acolo unde Vodafone România a susținut că s-a confruntat cu o "imposibilitate" de a-și îndeplini obligația legală de acoperire până la data de 05.04.2016, alții operatori de telecomunicații mobile au reușit, până la aceeași dată, să acopere cu rețea zonele locuite în proporție de 95% din populația localităților respective.
CITEȘTE ȘI Vodafone anulează o amendă ANCOM pentru portabilitatea numerelor. Instanța: inspectorii au fost excesivi“Instanța apreciază că impedimentele care au împiedicat Vodafone România să-și îndeplinească obligația legală au ținut, mai degrabă, de voința reclamantei și, nicidecum, de pretinse obstacole insurmontabile. Situațiile întâlnite de Vodafone România, respectiv lipsa titlului de proprietate sau imposibilitatea de a construi pe terenuri cu regim juridic special nu pot reprezenta împrejurări care nu puteau fi prevăzute întrucât operatorul a arătat că ANCOM ar fi trebuit să ia «în considerare notorietatea blocajelor care pot apărea în realizarea oricărei construcții pe teritoriul României». Prin urmare acele blocaje invocate, care ar trebui să reprezinte o împrejurare neprevăzută, sunt, de fapt, de notorietate, chiar și pentru publicul larg”, se mai arată în motivarea Judecătoriei Sectorului 2 București.
ANCOM a anunțat, în iulie 2016, că a amendat cu suma totală de 900.000 lei operatorii de telecomunicații mobile Vodafone, Orange și Telekom Mobile România Communications (fost Cosmote) pentru neîndeplinirea obligațiilor de acoperire prevăzute în licențele de utilizare a spectrului de frecvențe radio câștigate în urma procedurii de selecție organizate în anul 2012.
În cadrul procedurii, ANCOM a impus operatorilor care au dobândit drepturi de utilizare a frecvențelor radio în benzile de frecvențe sub 1 GHz (800 MHz și/sau 900 MHz) – fostul Cosmote, Orange, RCS&RDS și Vodafone – obligația de a acoperi fiecare un anumit număr din cele 676 de localități nedeservite cu rețele de comunicații mobile de bandă largă, proporțional cu resursele de spectru câștigate.
CITEȘTE ȘI Orange și Vodafone, amendate pentru nerespectarea regulamentului european de roamingAstfel, Vodafone și Orange au avut fiecare obligația de a acoperi câte 225 de localități rurale, fostul Cosmote 169, iar RCS&RDS 57 de localități rurale.
Termenul până la care operatorii aveau obligația de a acoperi aceste localități a fost 5 aprilie 2016.
Începând cu 6 aprilie 2016, autoritatea de reglementare a verificat modul în care operatorii și-au îndeplinit obligația de acoperire cu rețele de comunicații mobile a localităților rurale precizate în licențele primite.
În urma controalelor, ANCOM a constatat neîndeplinirea de către Vodafone România a obligațiilor de acoperire a 72 de localități din cele care îi reveneau conform licenței obținute. Compania a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 720.000 de lei.
CITEȘTE ȘI Instanță: Vodafone România trebuie să elimine din contracte mai multe clauze abuzive privind durata minimă a contractelor. Vodafone trebuie să modifice contracteÎn cazul Orange România, autoritatea de reglementare a constatat neîndeplinirea obligațiilor în 12 localități și a aplicat o amendă de 120.000 de lei.
Telekom România Mobile Communications (fost Cosmote) nu și-a îndeplinit obligația de acoperire a 6 localități și a fost sancționat cu amendă de 60.000 de lei.
Cei trei operatori sancționați vor trebui să achite contravaloarea amenzilor contravenționale către bugetul de stat și să își îndeplinească obligațiile de acoperire prevăzute în licențele de utilizare a spectrului de frecvențe radio, se spunea într-un comunicat al ANCOM remis Profit.ro la finele lunii iulie 2016.
În a doua jumătate a anului 2012, ANCOM a organizat procedura de selecție în urma căreia care au fost acordate drepturile de utilizare a frecvențelor radio în benzile de 800 MHz, 900 MHz, 1.800 MHz și 2.600 MHz pentru furnizarea de rețele publice de comunicații electronice și de servicii de comunicații mobile – voce și date, până în anul 2029.
CITEȘTE ȘI Vodafone obține o victorie mică în fața Consiliului Concurenței. Scapă de o parte din amendă, dar rămâne cu grosul sumei în spate. O poveste de 6 ani, cu acuzații de abuz de pozițiePentru prima dată în România, licențele de utilizare a frecvențelor radio au fost acordate printr-o procedură de selecție competitivă.
Prețul de pornire pentru taxa de licență aferentă fiecărui bloc de frecvențe din cele patru benzi a fost stabilită prin hotărâre de Guvern, taxele de licență stabilite în urma licitației având o valoare totală de 682,14 milioane de euro.
În cadrul procedurii de selecție, fostul Cosmote România și-a adjudecat un bloc în banda de 800 MHz, 2 blocuri în banda de 900 MHz, 5 blocuri în banda de 1.800 MHz și 2 blocuri în banda de 2.600 MHz (FDD), iar Orange România a obținut 2 blocuri în banda de 800 MHz, 2 blocuri în banda de 900 MHz, 4 blocuri în banda de 1.800 MHz și 4 blocuri în banda de 2.600 MHz (FDD).
CITEȘTE ȘI Ministerul Comunicațiilor vrea ca 500 milioane de lei din excedentul ANCOM să fie alocat pentru finanțarea de proiecte de dezvoltare a comunicațiilor în RomâniaOperatorul RCS&RDS și-a adjudecat un bloc în banda de 900 MHz, iar Vodafone România a câștigat 2 blocuri în banda de 800 MHz, 2 blocuri în banda de 900 MHz, 6 blocuri în banda de 1.800 MHz și 1 bloc de 15 MHz în banda de 2.600 MHz (TDD).
Compania 2K Telecom, în procedură de insolvență și controlată de fratele deputattului Sebastian Ghiță, Alexandru Ghiță, a câștigat 2 blocuri de 15 MHz în banda de 2.600 MHz (TDD). Ulterior, în toamna anului 2015, această frecvență a fost cesionată RCS&RDS pentru suma de 6 milioane de euro.
Toate licențele de utilizare a spectrului de frecvențe obținute în urma licitației sunt valabile în perioada 2014 – 2029.
Licențele acordate prevedeau în sarcina operatorilor și obligația de a acoperi cu prioritate un număr de 676 de localități nedeservite de rețele de comunicații de bandă largă, termenul limită pentru îndeplinirea acestei obligații fiind 5 aprilie 2016.