Pentru o perioadă, România s-ar putea regăsi în situația ciudată în care să aibă nu unul, ci două acte normative care să reglementeze piața RCA. Deputații și senatorii din comisiile de buget-finanțe și transporturi s-au întâlnit, ieri seară, și au votat varianta finală a noii legi RCA, care va intra astăzi pentru votul în plen. Ordonanța de Urgență cu aproape același conținut, emisă de Guvern cu o zi înainte de declanșarea protestului transportatorilor, a fost publicată în Monitorul Oficial ieri seară.
UPDATE: Deputații au hotărât, astăzi, la insistențele grupului PNL, să nu mai trimită în plen noua lege RCA. Actul normativ se va vota săptămâna viitoare.
În acest context, dacă noua lege va fi votată în plen - și sunt șanse mari având în vedere că PSD și aliații săi sunt principalii autori ai actului normativ - vom avea două documente care reglementează aceeași piață.
Situația, însă, va fi reglată ulterior prin retragerea Ordonanței, explică, pentru Profit.ro, surse politice. De altfel, legea RCA preia aproape integral prevederile documentului conceput la Guvern.
Totuși, o OUG va trebui să se afle în vigoare pentru a permite înghețarea prețurilor timp de șase luni. Transpunerea în practică a prețului fix stabilit de ASF nu se poate face decât prin Ordonanță de Urgență. Ulterior perioadei de șase luni cu preț fix, tot prin OUG va fi instituit și prețul de referință calculat de aceeași instituție de supraveghere.
Astfel de știri vor fi disponibile în curând abonaților prin platforma PROFIT INSIDER
Noua lege ar putea ajunge la președintele țării, pentru promulgare, până la finele acestei săptămâni. Profit.ro anunța încă de acum două săptămâni că o lege RCA este gata să apară.
La ora la care scriem acest text, comisiile parlamentare lucrau încă la documentul final, însă sursele Profit.ro susțin că principala modificare pe care legea RCA o aduce în plus față de Ordonanța de Urgență este intrarea Eximasig pe piața asigurărilor RCA. Aceasta este o ințiativă a unor specialiști din ASF, preluată ulterior de mai mulți deputați din PNL și PSD. Profit.ro a scris în premieră despre posibilitatea reprofilării Eximasig.
Guvernul va avea la dispoziție o perioadă de șase luni pentru a capitaliza societatea de stat și pentru a pregăti licențierea acesteia pentru a vinde asigurări obligatorii de răspundere civilă.
În rest, principala noutate o constituie deja cunoscutul preț de referință care va fi stabilit de ASF, ca prag maximal, pentru fiecare categorie de autovehicule în parte. Acest tarif va fi stabilit după terminarea perioadei de șase luni în care prețul va fi înghețat. Pentru început, ASF a arătat că, pentru camioane de peste 16 tone, de exemplu, prețul maximal va fi de 7.500 de lei plus adaosurile comerciale și un profit de 5% al asigurătorului, adică în jur de 8.300 de lei. Acest tariff este aproape înjumătățit față de nivelul actual al pieței.
Șoferii vor putea încheia polița RCA pe orice perioadă de la o lună la un an, multiplu de o lună, și vor putea achita prima în rate. În prezent, asigurarea se poate face doar pe perioade de șase luni sau un an, iar prima nu poate fi achitată în rate.
De asemenea, pe perioada reparațiilor, șoferii păgubiți vor beneficia de mașină la schimb oferită de către asigurător. În plus, șoferii vor putea alege să suspende polița în perioadele în care nu utilizează automobilul.
O altă noutate importantă este introducerea sistemului de decontare directă, contestat aprig de asigurători, dar susținut atât de ASF, cât și de organizațiile transportatorilor. După ce noua lege va intra în vigoare, plata despăgubirilor nu va mai fi făcută de asigurătorul șoferului vinovat, ci direct de către firma care a emis RCA pentru șoferul care a suferit dauna.
Ulterior, printr-un sistem de decontare asemănător cu depozitarul central de la Bursa de Valori București, firma care a efectuat plata reperațiilor își va recupera banii de la cea care a asigurat mașina condusă de șoferul vinovat.
Legea va include și cea mai importantă modificare dorită de firmele de asigurare. Despăgubirile pentru vătămări corporale, care au ajuns să cântărească cât un sfert din totalul daunelor achitate, vor fi limitate substanțial. Această măsură va fi luată, însă, doar pentru situațiile negocierilor amiabile.
Legea nu va impune instanțelor din România un tabel clar cu valoarea despăgubirilor, deși firmele de asigurare își doresc foarte mult acest lucru.
Totuși, această măsură ar trebui să aibă un impact direct și semnificativ asupra costurilor primei de asigurare, în contextul în care explozia și lipsa de predictibilitate a plăților pentru vătămări corporale sunt motivul principal invocat de asigurători pentru creșterile de preț.
Proiectul de lege mai arată că fiecare punct traumatic atribuit diverselor tipuri de vătămare va valora cât două salarii minime brute pe economie. În același timp, scala IML se oprește la 200 de puncte traumatice, atribuite stării vegetative permanente.
În aceste condiții, la un salariu minim de 1.250 de lei, cât este din luna mai, despăgubirea maximă ajunge la 500.000 de lei sau puțin peste 100.000 de euro. Suma este cu mult sub cele atribuite în prezent de instanțele de judecată care, pentru urmașii victimelor din accidente rutiere au acordat și peste 1 milion de euro.
Pe de altă parte, practica judiciară este neunitară , existând situații în care, pentru același caz, o instanță a acordat 10.000 de eur,o iar alta a decis să acorde 500.000 de euro, de exemplu.
În cazul unor vătămări mai puțin grave, dar semnificative, sumele pot fi chiar derizorii. De exemplu, un picior rupt echivalează cu un punct sau 2.500 de lei, iar un ochi pierdut echivalează cu aproximativ 10 puncte sau 25.000 de lei. În situații speciale, mai spune legea, pot fi acordate despăgubiri mai mari decât cele stabilite în urma analizei punctajului, însă majorarea nu poate depăși 25%.