Consiliul General al Municipiului București a adoptat, la finalul anului trecut, actul care schimbă total regulile de transport public în capitală. În ciuda promisiunilor făcute de primarul Gabriela Firea, care a spus explicit că taximetriștii nu vor mai putea refuza curse și vor fi obligați să accepte plata cu cardul, hotărârea adoptată recent nu conține nicio prevedere în acest sens. Cele două prevederi sunt incluse, pe de altă parte, într-un regulament al cărui proiect se află încă în dezbatere publică.
Practic, singurele schimbări majore din hotărâre vizează în mod direct aplicațiile pe care taximetriștii le consideră concurente. Principalul articol al hotărârii luate de Consiliu scoate în afara legii aplicații ca Uber, Clever Taxi sau Taxify.
Într-un proiect de regulament care se află încă în dezbatere publică există, însă, și o prevedere care face referire la o amendă maximă de 500 de lei care se va aplica șoferilor care refuză curse în București. De asemenea, la articolul 95, aliniatul 3 al proiectului de regulament supus încă amendamentelor se precizează că " se introduce obligativitatea dotării taxiurilor cu dispozitive de plată cu cardul". Acest document nu este însă final și, în plus, Primăria a arătat inițial că toate modificările vor fi incluse în Hotărâre.
“Pe teritoriul Municipiului București, serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toate taxiurile și nu se pot executa decât de dispecerii autorizați...”, arată principalul paragraf, care face referire explicită inclusiv la comenzile online. În fapt, noile prevederi interzic folosirea unor aplicații dezvoltate independent de firmele de taxi cu dispecerate, gen Clever Taxi sau Star Taxi, instalate de taximetriști arondați companiilor tradiționale de taxi, de pe care clienții pot face comenzi la mai multe firme de taxi. Vor putea funcționa, astfel, doar aplicațiile online ale companiilor autorizate de taxi, care au și dispecerat, clienții trebuind să-și instaleze, probabil, în viitor, mai mult aplicații pentru a putea avea acces la mai multe firme de taximetrie când fac comenzi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
UPDATE ora 13:50. Primăria Capitalei a transmis un punct de vedere în care arată că are pe site, în dezbatere publică, un regulament pe această temă, așa cum a indicat și Profit.ro, astfel că asigură că va aviza noile reguli.
"Așadar, după aprobarea în CGMB a acestui Regulament, taxiurile din Capitală vor fi obligate printr-un act normativ, cu stătut de lege locală, să dețină POS-uri. De asemenea, la capitolul X, intitulat Răspunderi și Sancțiuni, se precizează la fel de clar că taximetriștii care refuză curse în interiorul localității vor fi sancționați cu amendă de la 100 la 500 de lei. Vă aducem la cunoștință că, în luna decembrie 2017, regulamentul care reglementează activitatea de taxi în Capitală a fost modificat printr-o hotărâre a Consiliului General, în sensul sporirii confortului și siguranței pasagerilor, dar acesta nu a cuprins toate amendamentele pe care actuală administrație intenționează să le facă pentru îmbunătățirea acestei activități în Capitală. Asfel, în aceeași zi în care a fost votat reglamentul, s-a pus în dezbatere publică un alt proiect de hotărâre prin care, așa cum puteți observa, se aduc modificări de substanță regulamentului, modificări care nu puțeau fi aprobate fără o dezbatere publică prealabilă",, spune Primăria.
Pe de altă parte, actul impune un set de reguli simple de conduită pentru taximetriști, fără să facă referire însă și la imposibilitatea refuzului unei curse (una dintre cele mai mari probleme ale celor care călătoresc cu taxiul) sau despre acceptarea obligatorie a plăților cu cardul.
Când a anunțat că va interzice aplicațiile care concurează cu firmele de taxi, primarul Grabriela Firea a spus, explicit, și că va obliga taximetriștii să accepte plăți cu cardul, dar și că îi va amenda pe cei care refuză curse.
“Va fi interzisă refuzarea unei curse sub diferite pretexte și vor fi sancțiuni….Toți taximetriștii vor fi obligați să poată oferi posibilitatea să plătească cu cardul și toți vor trebui să aibă aplicații, pentru ca orice client să poată solicita taximetrul și online”, a spus Firea.
Contactat de Profit.ro, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, organizație reprezentantivă a transportatorilor care a militat pentru interzicerea concurenței făcute de aplicațiile online, a spus că nu știe de ce prevederile nu sunt incluse în proiectul de hotărâre, dar crede că acestea se vor afla în regulamentul care se află în dezbatere publică. Deocamdată,în respectivul proiect există prevăzută doar o amendă maximă de 500 de lei pentru cei care refuză curse în București.
Primarul general a anunțat la începutul lunii decembrie intenția de a modifica regulile de desfășurare a transportului în regim de taxi în Capitală. Gabriela Firea afirma, după o întâlnire cu reprezentanții taximetriștilor, că vor fi interzise toate formele de practicare a taximetriei care nu se încadrează in prevederile legale, aceștia reclamând, printre altele, "concurența neloială practicată prin sistemele de aplicații online ce oferă servicii ilegale de taximetrie".
Aceasta, în condițiile în care, în mai multe rânduri, taximetriștii din București, dar și cei din alte orașe, și-au exprimat nemulțumirea față de serviciul de transport UBER. La sfârșitul lunii noiembrie, în Capitală, zeci de taxiuri au mers în coloană prin zonele aglomerate ale orașului, în semn de protest. Uber a reacționat atunci spunând că serviciile de carsharing, de taxi și transportul în comun constituie, împreună, soluții care pot duce la reducerea aglomerației, a poluării și pot rezolva problema parcărilor din București. Uber mai spunea că dialogul este cea mai bună cale pentru a oferi bucureștenilor cele mai bune servicii de transport.