Compania Națională Romtehnica a anulat licitația pentru modernizarea fregatelor Regele Ferdinand și Regina Maria, inițiată în luna martie 2016 și estimată la 838,7 milioane de lei, fără TVA, pentru o perioadă de 3 ani și 7 luni. Printre motive, lipsa fondurilor.
“Autoritatea contractantă a hotărât să anuleze procedura de atribuire în baza prevederilor articolului 181, aliniatul (1), litera c), teza a II-a din OUG 114/2011, fiind imposibilă încheierea contractului, având în vedere că: 1. achiziția/
Autoritatea contractantă are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziție publică, dacă ia această decizie, de regulă, înainte de data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire și, oricum, înainte de data încheierii contractului, atunci când nu a fost depusă nicio ofertă sau au fost depuse oferte care, deși pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate datorită modului neuniform de abordare a soluțiilor tehnice și/sau financiare, se arată la articolul 181, aliniatul (1), litera c), teza a II-a din OUG 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității.
Ministerul Apărării Naționale voia să modernizeze navele prin operațiuni offset, care presupun subcontractarea de lucrări către firme românești, o procedură la care a apelat și Guvernul Adrian Năstase când a cumpărat cele două fregate de la Guvernul britanic și care a generat un mare scandal după ce s-a constatat că firma britanică responsabilă de mentenanță prin offset, BAE Systems, al doilea producător modial de armament, nu și-ar fi îndeplinit obligațiile.
Offset-ul este o procedură utilizată în domeniul militar și impune, ca o condiție contractuală, participarea agenților economici români la realizarea de echipamente, tehnică, tehnologie, materiale și produse ce fac obiectul unui contract de achiziție sau la prestarea de servicii care contribuie la implementarea și exploatarea în bune condiții a echipamentelor și produselor achiziționate.
“La acest moment, se are în vedere realizarea modernizării fregatelor, în cadrul procesului de achiziție a corvetelor multifuncționale, prin valorificarea operațiunilor compensatorii (offset) aferente acestui program de înzestrare. În ceea ce privește procedura anterioară, facem precizarea că termenul de valabilitate a ofertei și garanției de participare a expirat. Evaluarea ofertei pentru modernizarea fregatelor a fost finalizată, dar, din cauza complexității și multitudinii de echipamente și sisteme de luptă prevăzute pentru echiparea cele două nave militare, a fost necesară obținerea confirmărilor din partea guvernelor statelor furnizoare privind disponibilitatea sistemelor respective. Expirarea termenului de valabilitate a intevenit ca urmare a faptului că aceste confirmări nu au sosit în timp util”, a transmis ministerul pentru Profit.ro în iunie 2017.
În mandatul Guvernului Năstase, operațiunea a generat un mare scandal intern, după ce Executivul român a cumpărat, în 2002, de la Guvernul britanic fregatele Regele Ferdinand și Regina Maria, dar firma desemnată de la Londra pentru a asigura mentența acestora în sistem offset, BAE Systems, nu și-a respectat obligațiile. În final, hotărârea de guvern care reglementa mentența cu firma britanică, avizată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării, a trebuit aprobată pe motiv că "nu mai corespunde realității".
CITEȘTE ȘI Achiziția corvetelor multirol: nu mai este nominalizat grupul olandez Damen, teoretic ar putea fi doi competitori. În contract ar putea intra și modernizarea fregatelor Maria și FerdinandCum a anunțat Profit.ro în august anul 2016, ofertanții selectați pentru a doua etapă a procedurii au fost consorțiul turco-român format din STM Teknolojileri Muhendislik, Haveslan Hava Teknolojileri Sanay, ASELSAN Electronic Sanayi și Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații precum și Lockheed Martin Canada Inc (Canada), Finmeccanica SPA (Italia) și DCNS Rcs (Franța).
Ceilalți ofertanți înscriși la primul termen al licitației, care a fost 3 mai 2016, au fost Terma A/S (Danemarca), Thales Nederland BV (Olanda), BAE Systems Surface Ships Limited (Marea Britanie), SAAB AB Electronic Defence Systems (Suedia) și Israel Aerospace Industries.
În martie 2016, Romtehnica a inițiat o licitație pentru realizarea programului de modernizare a fregatelor Regele Ferdinand și Regina Maria, etapa a doua, contract estimat la 838,7 milioane de lei, fără TVA, pe o perioadă de trei ani și 7 luni. Garanția impusă s-a ridicat 16,7 milioane de lei.
Două luni mai târziu, Profit.ro a anunțat că la licitație s-au înscris nouă ofertanți.
CITEȘTE ȘI Fifor: Modernizarea Marinei militare cu produse de înalt nivel tehnologic realizate în România nu mai poate fi amânatăPrin acest contract, fregatele Regele Ferdinand și Regina Maria trebuiau să fie dotate cu sisteme de rachete antiaeriene, de rachete antinavă și sisteme de tunuri și/sau rachete pentru apărare contra rachetelor antinavă, dar și cu senzori cu performanțe superioare (radare, electronooptici și sonar tractat).
Statul a mai încercat să atribuie contractul de modernizare a fregatelor în vara anului 2009, când Ministerul Apărării, prin Unitatea Militară 02550, a publicat pe SEAP un anunț de intenție, valoarea contractului fiind estimată la 1,37 miliarde de lei, fără TVA.
Anunțul de intenție a fost publicat pe 14 iulie 2009, iar procedura de adjudecare era programată să înceapă a doua zi. Datele SEAP relevă însă că procedura nu a mai fost inițiată.
Fregata Regele Ferdinand (F-221), fosta HMS Coventry (F98), este actuala navă-amiral a Marinei Militare Române.
Fregata a fost predată României pe 19 august 2004 și a fost recepționată, după efectuarea probelor pe mare, în data de 9 septembrie 2004.
Fostă nava comandant a Marinei Regale Britanice în timpul războiului din Golf din anul 1991, fregata Regina Maria (F-222) a intrat în dotarea Marinei Române în data de 25 iulie 2005, după ce a fost revitalizată și reechipată în cadrul unui program început în 2003.
Anterior, denumirea fregatei a fost HMS London (F95).