eMAG, cel mai mare retailer local online, a detronat Dacia și a devenit cel mai valoros brand românesc, depășind 1 miliard de euro. Vezi mai jos declarații ale conducerii eMAG pentru Profit.ro.
Rezultatul este indicat de Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare și strategie de brand. Valoarea unui brand este beneficiul economic net pe care l-ar obține un proprietar prin licențierea brandului pe piața liberă.
“Până foarte recent, brandul Dacia părea abonat la primul loc în clasament. Ascensiunea fermă a brandului eMAG marchează și un simbolic schimb de ștafetă, de la un brand cu vechime către un brand inventat cu mai puțin de 30 de ani în urmă. Pe această notă, ar fi un semn pozitiv pentru România dacă tot mai multe branduri din “noua economie” ar urca in Top 50”, spune Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance Romania.
Raportat la forță, printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business, Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, cu un rating AAA+.
Brandul eMAG a crescut însă în valoare cu 29% și a devenit cel mai valoros brand românesc, fiind calculat la 1.027 milioane euro și depășind pentru prima dată brandul Dacia (în scădere cu 28%, la 815 milioane euro), conform datelor analizate de Profit.ro, schimbarea istorică la vârful clasamentului rezultând din creșterea brandului de e-commerce, favorizată de orientarea mai accentuată a consumatorilor către online în timpul pandemiei, combinată cu scăderea veniturilor Dacia.
"Consumatorii devin tot mai familiarizați cu comerțul online în piețele cheie (România, Ungaria și Bulgaria), iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv și în continuă schimbare. Această recunoaștere reprezintă o confirmare a rolului transformator pe care comerțul online îl are în viețile oamenilor și ne motivează să ne continuăm investițiile accelerate în infrastructură și tehnologie pentru a susține evoluția stilului de viață al românilor și a transformării eMAG în ecosistem regional de ecommerce", a declarat Tudor Manea, CEO eMAG.
La finele anului 2018, Profit.ro a anunțat că grupul sud-african Naspers evaluează Dante Internațional, compania din spatele eMAG.ro, cel mai mare retailer local online, la puțin peste 1 miliard de dolari, printr-o operațiune de majorare de capital, plasându-și compania, strict în baza propriei evaluări, în categoria unicornilor, țintă pe care o urmărea de mai mulți ani. Un “unicorn” reprezintă o companie privată, de regulă însă un startup, evaluată la cel puțin 1 miliard de dolari.
La acel moment, MIH, acționarul majoritar, deținea 1.039.286 acțiuni (79,98%), pe care și-o evalua la 3.425.943.942 lei (834,7 milioane dolari), iar Iulian Stanciu deținea 260.118 acțiuni (20,01%), evaluate astfel la 857.463.380 lei (208.923.391 dolari).
Acum, Dante International, compania care administrează eMAG, a fost capitalizată din nou, cu peste 256 de milioane de lei, operațiune în urma căreia Iulian Stanciu, președinte executiv eMAG, și-a majorat iar, ușor, participația.
MIH B2C Holdings BV (Olanda) a contribuit cu prime de capital de 243,514 milioane de lei, iar omul de afaceri Iulian Stanciu, cu 13,163 milioane de lei.
În urma operațiunii, Stanciu și-a majorat participația de la 19,9233% la 20,9%, în timp ce MIH B2C Holdings BV a coborât la 79,1%, de la 80,0767%.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareMIH B2C Holdings BV este controlată de grupul sud-african Nasper.
Reprezentanții eMAG spun pentru Profit.ro că majorarea de capital reprezintă o sursă de finanțare pentru programul multianual de investiții al companiei, în valoare de 3,2 miliarde de lei, care vizează transformarea eMAG într-un hub regional de ecommerce capabil să susțină dezvoltarea antreprenoriatului în economia digitală.
"Prin acest program vom continua să susținem proiectele aflate în diferite etape de dezvoltare, dar și proiecte noi. Astfel, în a doua jumătate a acestui an vom finaliza automatizarea noului hub logistic de la Joița, o investiție de aproape 90 milioane de euro, care va spori capacitatea și viteza de livrare.
Totodată, construim un depozit de 100.000 metri pătrați în Ungaria, care, alături de dezvoltarea Sameday din Ungaria, vor asigura baza dezvoltării business-ului nostru de acolo și o infrastructură accesibilă pentru partenerii din marketplace, care vor putea opera pe piața din Ungaria mult mai ușor.
Avem de asemenea în vedere continuarea dezvoltării programului nostru premium Genius, care a cunoscut un grad de adopție foarte bun și numără deja peste 340.000 de abonați", au afirmat reprezentanții companiei.
La rândul său, Iulian Stanciu, președinte executiv eMAG, spune pentru Profit.ro că infuzia de capital va susține investițiile anunțate.
"Acestea ne vor ajuta să creștem rapid în continuare, oportunitățile sunt foarte mari, în România sau în țările unde suntem prezenți. Pe lângă dezvoltarea organică a eMAG, avem oportunități mari în dezvoltarea națională și internațională a companiilor în care am investit, România devenind astfel un hub regional de comerț și tehnologie", a mai spus Stanciu.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareProfit.ro a anunțat recent că eMAG intră pe piața din Grecia, o operațiune asemănătoare fiind inițiată de companie și în Germania.
Dante International a mai fost capitalizată, cu 50 milioane de euro, în partea a doua a anului 2021, operațiune anunțată de Profit.ro.
În 2020, afacerile Dante International au atins 6,72 miliarde de lei. Cifra include vânzările eMAG România, Fashion Days România, eMAG Bulgaria și eMAG Ungaria.
Conform reprezentanților Brand Finance, valoarea brandului eMAG continuă să crească, odată cu veniturile sale, și pe măsură ce evoluează și se dezvoltă pentru a satisface cererile în schimbare ale consumatorilor. Consumatorii devin tot mai familiari cu comerțul online în piețele cheie (România, Ungaria și Bulgaria), iar potențialul de creștere al brandului rămâne ridicat, chiar dacă sectorul online este foarte competitiv și in continuă schimbare.
Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, cu un rating AAA+. În procesul de calculare a valorii de brand, Brand Finance determină de asemenea forța relativă a brandurilor (Brand Strength), printr-un complex de factori care evaluează investiția în marketing, brand equity și performanța de business. În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporează in evaluare și rezultatele cercetării proprii de piață cu peste 100.000 de respondenți în peste 30 de țari si 30 de sectoare economice. După această măsură, brandul Banca Transilvania (valoare de brand în creștere cu 6% până la 397 milioane euro, pe locul 5 în clasamentul valoric) este cel mai puternic brand românesc, intrând în zona de “elită” a ratingului AAA+, cu un index de forță a brandului de 90/100 – ceea ce o plasează pe plan global între primele zece cele mai puternice bănci.
Dedeman (a cărui valoare de brand a crescut cu 24%, până la 504 milioane euro) și Altex (în creștere cu 31% ,până la 123 milioane euro) reprezintă, împreună cu eMAG, creșterea brandurilor din retailul românesc. Brandurile de retail sunt bine poziționate pentru a profita de creșterea cererii de bunuri în perioada post-pandemie.
Noi și vechi, intrări și ieșiri
Lista brandurilor cu cea mai mare valoare nu a suferit multe schimbări în ultimii ani, cu doar două-trei branduri intrând sau ieșind din clasament în fiecare an. In această ediție, doar două intrări in top 50: brandul BILKA (care a revenit după o absență in 2021) cu o creștere de 56% a valorii, până la 20 milioane euro, și brandul de bere Ciuc (valoare 18 milioane euro).
Cele două branduri care nu se mai regăsesc în clasament în acest an sunt COCORICO și Blue Air, cel din urmă fiind în procedură de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenței.
“Brandurile locale nu duc lipsă de provocări, întrucât globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar și pentru acele branduri care nu ies din țară. Tocmai această combinație și alternanță de oportunități și amenințări stimulează brandurile să evolueze și să-și consolideze forța”, spune Mihai Bogdan.