Numărul de nave care caută să preia încărcături de cereale din zona Mării Negre a scăzut cu 35% în această săptămână față de săptămâna precedentă, în contextul în care crește incertitudinea cu privire la siguranța traficului comercial, iar Rusia continuă să lovească instalațiile portuare din Ucraina, relatează Reuters, citată de News.ro.
Atacurile directe ale Moscovei asupra silozurilor cu cereale ucrainene, timp de patru zile consecutiv, au urmat după ce Kievul a anunțat că are de gând să sfideze blocada navală a Rusiei asupra porturilor sale, după ce Rusia s-a retras, la începutul acestei săptămâni, din acordul mediat de ONU și Turcia care asigura un coridor maritim sigur de transport. Rusia a declarat că, începând de joi, va considera că toate navele care se îndreaptă spre apele ucrainene ar putea transporta arme, iar Washingtonul a spus că este un semnal că Moscova ar putea ataca transportul maritim civil. Kievul a răspuns ulterior prin emiterea unui avertisment similar cu privire la navele care se îndreaptă spre Rusia.
"Credem că retorica agresivă va duce probabil la o micșorare a numărului proprietarilor dispuși să facă transporturi în regiune și creează o complexitate suplimentară în ceea ce privește disponibilitatea asigurărilor", a declarat vineri analistul Omar Nokta de la compania financiară Jefferies, într-o notă privind transportul maritim.
Numărul navelor pentru transportul vrac uscat, de la cele mai mici dimensiuni până la cele de dimensiuni supramax, care își declarau disponibilitatea de a transporta cereale din regiunea Mării Negre a scăzut cu 35% în această săptămână față de săptămâna precedentă, potrivit unei analize a platformei de date maritime și de mărfuri Shipfix.
Datele au arătat că doar 20 de nave au fost contractate pentru afaceri la termen între sfârșitul lunii iulie și începutul lunii august, față de 32 de nave căutate în săptămâna precedentă.
Mulți asigurători au suspendat acum acoperirea pentru transporturile din Ucraina, cu excepția porturilor mai mici de-a lungul Dunării, au declarat vineri surse din industria asigurărilor. "Marea întrebare este siguranța porturilor dunărene în continuare", a declarat o sursă.
Vineri erau zeci de nave care așteptau să treacă prin canalul de pe Dunăre, inclusiv nave cu destinația România sau care plecau de acolo, potrivit datelor companiei de analiză MarineTraffic.
Primele de asigurare suplimentară pentru risc de război, care sunt percepute la intrarea în zona Mării Negre, trebuie reînnoite la fiecare șapte zile. Ele costă deja mii de dolari și se așteaptă să crească, având în vedere și riscul minelor plutitoare.
Acoperirea împotriva riscurilor de război pentru porturile rusești din Marea Neagră era încă disponibilă vineri, deocamdată cu puține modificări ale tarifelor, au declarat surse de pe piața asigurărilor.
Ministerul rus al Apărării a declarat vineri că flota sa din Marea Neagră a exersat tragerea cu rachete asupra unor "ținte plutitoare" și reținerea navelor, dar ambasadorul Moscovei la Washington a negat orice plan de a ataca navele.