Grupul de firme Telekom Romania a înregistrat, în 2020, venituri totale de 951 milioane de euro, în scădere cu 3% față de 2019, în timp ce EBITDA (rezultatul brut al exploatării) a avansat cu 12%, la 153 milioane de euro, potrivit datelor Deutsche Telekom (DT), acționarul majoritar indirect al grupului.
În 2019, veniturile Telekom România, care reunește operațiunile fostelor Romtelecom și Cosmote, în prezent Telekom România Communications și Telekom România Mobile Communications, au atins 980 milioane de euro, iar EBITDA s-a situat la 141 milioane de euro.
Potrivit DT, portofoliul de clienți de telefonie mobilă a scăzut față de 2019 cu 4,6%, de la 4,916 milioane la 4,683 milioane. Fostul Cosmote avea, la finele anului 2014, peste 6 milioane de clienți.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Numărul de linii de internet de mare viteză (broadband) a înregistrat un recul de 10,1%, la 912.000, comparativ cu 1,014 milioane în decembrie 2019.
Declinul telefoniei fixe a continuat și anul trecut, numărul de linii coborând la 1,444 milioane, de la 1,56 milioane în 2019 și 1,865 milioane la finele anului 2017.
Potrivit unui comunicat al Telekom Romania, veniturile totale din servicii fixe au rămas stabile, la 480,1 milioane euro, în 2020, fiind determinate în special de o creștere anuală de 11,5% a veniturilor din Wholesale, care au ajuns la 152,2 milioane euro, atenuând o reducere a serviciilor fixe, precum și a veniturilor ușor reduse din ICT, determinate de o sezonalizare diferită a contractelor.
Serviciile tradiționale de voce au dat semne suplimentare de stabilizare, scăderea anuală a veniturilor încetinind în 2020, în ciuda impactului negativ determinat de pandemia Covid-19.
Reducerea trimestrială a numărului de abonați ai serviciilor de televiziune a încetinit și mai mult în 2020, baza totală de clienți rămânând stabilă în T4 2020, la 1,24 milioane de clienți, în ciuda declinului continuu al tehnologiilor mai vechi, precum serviciile DTH.
În același timp, se mai spune în comunicatul Telekom România, veniturile din internet fix au crescut cu 6,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, ajungând la 70,3 milioane euro în 2020, ca efect al concentrării asupra clienților care au generat venituri mai mari. Un alt produs inovator al companiei, Smart Wi-Fi, care permite instalarea simplă și rapidă a internetului acasă, fără a fi nevoie de nicio intervenție tehnică, a continuat să câștige clienți, numărul de abonați crescând cu peste 300% în comparație cu 2019.
Numărul de contracte postpaid de telefonie mobilă a crescut cu 6,3% față de anul 2019, ajungând la 1,65 milioane în 2020, cu trei trimestre consecutive de creștere a numărului de abonați.
În același timp, veniturile din serviciile mobile au fost afectate negativ de reducerea tarifelor de terminare a apelurilor în rețelele mobile, impusă de reglementări, precum și de scăderea traficului din roaming și a traficului internațional, generate de reducerea turismului în 2020, pe fondul pandemiei Covid-19. Ca urmare, veniturile totale din serviciile mobile au scăzut cu 6,5% față de anul precedent, înregistrând o valoare de 400,2 milioane euro.
Pe segmentul de servicii convergente fix-mobil (FMC), Telekom Romania și-a reafirmat creșterea continuă, cu o majorare a bazei de abonați cu 10% anual, până la 931.000 de clienți în 2020, înregistrând pentru al treilea an consecutiv o creștere cu două cifre a numărului de abonați pe acest segment.
Un factor cheie care a stat la baza îmbunătățirii continue a rezultatelor companiei a fost succesul programului de transformare a costurilor, care a fost inițiat în a doua jumătate a anului 2018. Prin îmbunătățiri structurale pe toate segmentele, Telekom Romania a diminuat costurile indirecte cu 8,6% în 2020, comparativ cu anul precedent, implementând și finalizând pași importanți ai procesului de transformare, cum ar fi cei referitori la optimizarea operațiunilor IT și producției TV. În plus, pentru a atenua cât mai mult impactul pandemiei Covid-19, Telekom Romania a inițiat măsuri suplimentare de optimizare a costurilor în 2020.
Performanța companiei în trimestrul 4 al anului trecut a fost semnificativ afectată de efectele unice. Veniturile totale s-au ridicat la 240,8 milioane euro, în timp ce EBITDA după IFRS-16 a atins 30,4 mililoane euro în T4 2020.
Telekom România Communications este deținut de grupul elen OTE – 54,01% și Ministerul Cercetării – 45,99%.
În cazul fostului Cosmote, Telekom România Communications deține o cotă de 30%, restul acțiunilor revenind grupului elen OTE.
Principalul acționar al OTE este grupul Deutsche Telekom, cu o participație de 46%.
Lansat în septembrie 2014, Telekom România este brandul sub care acționează foștii operatori Romtelecom și Cosmote.
Brandul aparține Deutsche Telekom, una dintre cele mai mari companii de telecomunicații la nivel mondial.
Principalii concurenți ai Telekom România sunt operatorii de telefonie mobilă Orange și Vodafone și operatorii prin cablu RCS&RDS (prezent și în zona de telecomunicații mobile) și Vodafone România.
Recent, Telekom Romania Communications și Orange au anunțat că au ajuns la o înțelegere privind preluarea operațiunilor aferente rețelelor fixe de către grupul francez, confirmând astfel informațiile anunțate în prealabil de Profit.ro.