Telekom Romania Communications (fost Romtelecom) a atacat o decizie a Tribunalului București care a constatat, în februarie 2016, caracterul abuziv al unei clauze din contractele de telefonie ale operatorului. Prin această clauză, operatorul a impus plata unor despăgubiri de către clienții care reziliază abonamentul înainte de termen. Dacă decizia va fi menținută de Curtea de Apel București (CAB), instanța care va judeca apelul, atunci operatorul va fi obligat să modifice toate contractele în curs de derulare și să elimine prevederea și din cele viitoare.
“Este vorba despre o hotărâre în prima instanță. Prin urmare, decizia nu este definitivă și executorie", au declarat pentru Profit.ro reprezentanții companiei.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a chemat Telekom Romania Communications în judecată în luna mai 2014, în urma plângerii unui client al companiei, nemulțumit de faptul că trebuie să plătească despăgubiri de sute de euro pentru rezilierea contractului de abonament înainte de termen.
Tribunalul București a decis, la 5 februarie 2016, că această prevedere este abuzivă, a dispus eliminarea sa din toate contractele în curs, precum și din cele viitoare și a amendat Telekom Romania Communications, unul dintre cei mai mari operatori locali de profil, cu 200 de lei.
“Admite în parte cererea. Constată caracterul abuziv al clauzei inserate la punctul 3 din contractul încheiat de pârâtă cu clientul D. E. conform ofertei din 16.01.2014 (…) Obligă pârâta să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum și să elimine clauza abuzivă din contractele preformulate de același tip, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale”, se arată pe pagina web a Tribunalului București.
ANPC susține că petentul beneficiază de o reducere lunară a abonamentului disproporționată față de despăgubirile ce trebuie achitate, creându-se un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților, ceea ce încalcă Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori.
“Analizând, calculând și comparând avantajele de care beneficiază consumatorul prin prelungirea contractului prin prisma ofertei promoționale de preț (punctul 1 din contract) raportat la cuantumul despăgubirilor (punctul 3 din contract) ce trebuie să le achite dacă dorește încetarea contractului înainte de perioada minimă de 24 de luni, echipa de control a ANPC a constatat că petentul beneficiază de o reducere lunară de 3,72 euro/lună (19,84 euro cu TVA abonament tarif listă – 16,12 euro cu TVA oferta promoțională), disproporționată față de despăgubirile ce trebuie achitate de către consumator care sunt cuprinse, în funcție de perioada în care se dorește încetarea contractului, între 55,8 euro și 223,2 euro. Astfel, se creează un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile părților”, se arată în hotărârea judecătorească consultată de Profit.ro.
Practic, se arată în document, despăgubirile datorate de clientul Telekom în cazul încetării contractului din culpa sau la inițiativa acestuia înainte de expirarea perioadei minime variază între 8,81 euro cu TVA și 55,8 euro cu TVA pentru fiecare lună rămasă până la expirarea perioadei minime, în condițiile în care reducerea acordată pentru prelungirea abonamentului pentru o perioadă minimă de 24 de luni este de 3,72 euro cu TVA pentru fiecare lună. În raport cu valoarea abonamentului de 16,12 euro cu TVA, despăgubirile reprezintă între 54,65% și 346,15%.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Telekom a vândut un teren de lângă Palatul Telefoanelor, estimat la 3,3 milioane de euro“În contractul controlat de ANPC, posibilitatea consumatorului de a denunța contractul înainte de expirarea perioadei minime ori de a renunța la o parte din serviciile contractate este semnificativ restrânsă prin obligația de plată a despăgubirilor stabilite într-un cuantum fix de pârâtă, fără a se prevedea existența compensațiilor în sumă echivalentă și pentru consumator în cazul neexecutării contractului de către pârâtă. Dimpotrivă, în cazul în care pârâta nu mai dispune de soluție tehnică pentru furnizarea pachetului de servicii în locație, aceasta poate denunța unilateral contractul fără despăgubiri. Clauza de la punctul 3 are ca efect descurajarea clientului care ar dori să renunțe la serviciile pârâtei pentru o ofertă mai avantajoasă venită de la alt furnizor de servicii similare, fără ca pârâta să justifice pierderile suferite prin renunțarea clientului la serviciile contractate înainte de expirarea perioadei minime”, se arată în document.
În ceea ce privește costurile avansate de furnizorul de servicii și profitul pe care acesta urmărește să îl obțină prin desfășurarea activității, Tribunalul București a reținut că acestea sunt oricum incluse în valoarea abonamentului oferit clientului.
“Pârâta nu a explicat de ce ar exista o diferență semnificativă între costul serviciului furnizat pentru o perioadă scurtă și costul serviciului a cărui furnizare este garantată pentru o perioadă minimă de 2 ani, pentru a justifica valoarea despăgubirilor percepute în cazul denunțării contractului înainte de încheierea perioadei minime. Oferta trimisă clientului D.E de către pârâtă la 23.01.2014 reprezintă un contract standard preformulat, iar pârâta nu a dovedit faptul că ar fi negociat cu clientul clauza de la punctul 3 referitoare la despăgubiri”, se arată în document.
Prin hotărârea din 5 februarie 2016, Tribunalul București a apreciat că respectiva clauză este abuzivă, dar a respins totodată cererea ANPC de a obliga operatorul telecom să returneze clienților sumele plătite în temeiul acestei clauze până acum.
„Admite excepția lipsei calității procesuale active pe capătul de cerere având ca obiect restituirea către clienții pârâtei a sumelor de bani încasate în temeiul clauzelor abuzive și respinge acest capăt de cerere ca fiind formulat de o persoană fără calitate procesuală activă”, se arată pe pagina web a instanței.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Confirmare operațiune: Telekom preia Telemobil, Germanos și Sunlight, fuziunea devine efectivă din 1 decembrieDin octombrie 2013, Legea 193/2000 a fost modificată astfel încât orice acțiune a ANPC în instanță, deschisă în urma unei reclamații a consumatorilor, poate duce la modificarea tuturor contractelor preformulate care conțin clauze abuzive.
Vodafone Romania, al doilea jucător local de telefonie mobilă, a pierdut deja la Tribunal București pe o clauză similară privind despăgubirile pe care clienții trebuie să le achite operatorului dacă reziliază contractele înainte de expirarea duratei minime a acestora.
Operatorii telecom utilizează astfel de clauze inclusiv în cazul abonamentelor unde nu includ în preț costul unui telefon mobil.
CITEȘTE ȘI O nouă lovitură pentru bănci: OTP Bank pierde al treilea proces pe clauze abuzive cu ANPCTelekom Romania Communications este parte a grupului Telekom Romania, din care face parte și Telekom Mobile Communications Romania (fost Cosmote).
Grupul român este controlat indirect de Deutsche Telekom, principalul acționar al grupului elen OTE.
În cazul Telekom Romania Communications, acționarii direcți sunt OTE International (Grecia) - 54% din acțiuni și statul român, prin Ministerul Comunicațiilor, cu 46% din acțiuni.
La nivelul anului 2016, conform celor mai recente date, afacerile grupului Telekom Romania s-au apropiat de 1 milliard de euro.