Peste 75% dintre români consideră că au un nivel de trai mediu sau peste medie și venituri suficiente pentru un trai decent, care le permite inclusiv să cumpere bunuri mai scumpe, chiar dacă fac uneori sacrificii în alte domenii, arată un studiu efectuat de compania de împrumuturi la domiciliu Provident Financial România, care mai arată că 31,5% dintre români spun că nu reușesc să facă economii.
Potrivit cercetării, clasa de mijloc a crescut anul acesta cu 16,5 puncte procentuale, comparativ cu anul 2013, când compania a făcut un studiu similar, scrie News.ro.
În același timp, ponderea românilor care se consideră săraci, neavând venituri suficiente pentru cheltuielile esențiale, a scăzut de la 13,8% în 2013 la 5,6% anul acesta, relevă studiul efectuat de către compania de cercetare Novel Research, la solicitarea Provident Financial România, în perioada 4-14 noiembrie, pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 1.003 respondenți.
Nivelul mai bun de trai se datorează evoluției economice din România în ultimii trei ani, dar și a atenției sporite pe care românii o acordă cheltuielilor zilnice. Astfel, 77% din respondenți spun că sunt atenți la bugetului personal, iar 13% țin o evidență scrisă a veniturilor și cheltuielilor.
Studiul mai arată că tot mai puțini români spun că rămân fără bani de la un salariu la altul, 23,4% din respondenți nereușind aproape niciodată să cheltuiască mai puțin decât câștigă, comparativ cu 29,9% în 2013.
Peste 34% din respondenți economisesc pentru viitor sau pentru diverse investiții, nivel similar celui din 2013, în timp ce ponderea celor care economisesc atunci când au în plan să investească s-a dublat în ultimii trei ani până la 32,2% și doar 31,5% din români spun că nu reușesc să facă economii față de 47,1% în 2013.
Investițiile în imobiliare sunt în continuare considerate ca fiind printre cele mai avantajoase de către 46,7% dintre respondenți, similar nivelului din 2013, urmate de investițiile în propria afacere (41,6%) și de cele în aur sau argint (36,2%, în scădere față de 50,7% în urmă cu trei ani).
Când vine vorba despre produsele financiare utilizate de români, se observă o scădere a interesului pentru carduri de credit (43,7% în 2013 față de 40,8% în 2016) sau pentru creditele de nevoi personale (47% în 2013 față de 40,2% în 2016).
Pe de altă parte, a crescut numărul românilor care dețin un cont bancar (69,9%) și un card de debit (57,6%), în timp ce o creștere semnificativă, de aproximativ 52%, au înregistrat produsele de asigurare de viață sau de locuință.
"Chiar dacă nivelul de cunoștințe în ceea ce privește produsele financiare crește în fiecare an, România se află în continuare sub media europeană la capitolul educație financiară. Tot mai mulți români sunt interesați de cum pot cheltui responsabil, economisire sau cum își pot investi banii într-un mod profitabil. Tocmai de aceea, unul dintre obiectivele noastre este să continuăm să investim în programe de educație financiară", a declarat directorul general al Provident Financial România, Viktor Boczán.
Aproape 75% din români susțin că se informează și compară ofertele disponibile pe piață atunci când au în plan să acceseze un nou produs financiar.