Timbrul de mediu pentru autovehicule va fi transformat în impozit anual, cu un cuantum mai mare al taxei pentru mașini noi și, în principal, second-hand, dar plătit eșalonat în timp, pe durata de utilizare a mașinii, cu o tranșă mai mică la început, dar a cărei valoare va crește în fiecare an, conform unui proiect consultat de Profit.ro și sprijinit de toate partidele parlamentare.
Suma finală de plată nu va mai fi calculată cu un coeficient de reducere, ci, dimpotrivă, va fi ajustată în creștere cu un coeficient a cărui valoare va crește în fiecare an în care mașina funcționează și poluează.
În prezent, timbrul de mediu este calculat în funcție de nivelul emisiilor de dioxid de carbon, dar cu o cotă de reducere cu atât mai mare cu cât mașina este mai veche, în ideea că o mașină veche, deși poluează mai mult decât un autovehicul nou, funcționează pentru o perioadă mai scurtă și, astfel, poluează mai puțin în timp.
Proiectul, care va fi discutat de Parlament, menține regula conform căreia suma de plată este calculată în raport cu emisiile de noxe, dar elimină posibilitatea de acordare a unei reduceri. Mai mult, timbrul de mediu, care la acest moment este plătit o singură dată în anumite cazuri - precum la momentul înmatriculării, la reintroducerea în parcul auto național a unui autovehicul, dacă proprietarul a primit înapoi valoarea reziduală a timbrului atunci când a scos mașina din parcul auto și la transcrierea dreptului de proprietate asupra mașinii pentru care nu a fost achitată o taxă - va fi transformat într-un impozit anual, pe care proprietarii de mașini vor fi obligați să îl plătească în fiecare an, odată cu taxele și impozitele locale.
Suma acestui impozit anual nu va fi însă achitată într-o singură tranșă, ci eșalonat pe durata medie de utilizare a mașinii, cu o sumă mai mică de plată în primul an de la înmatriculare, dar care va crește gradual, în fiecare an în care mașina funcționează. Practic, suma totală de plată va fi împărțită pe anii în care mașina va funcționa, dar nu în mod egal, ci în creștere de la un an la altul.
Durată medie de utilizare a unei mașini a fost estimată, pe baza datelor Registrului Auto Român, la 15 ani.
Urmare a eliminării cotei de reducere, care este mai mare în prezent pentru mașini uzate, suma de plată impusă pentru proprietarii acestora, ca imozit anual, va fi mai mare decât cea actuală, ca taxă de timbru, corespunzător gradului de poluare.
Cuantumul impozitului va fi actualizat periodic, în funcție de modificările care pot fi adoptate în domeniu de Comisia Europeană.
Proiectul precizează și situația proprietarilor de mașini care au achitat deja integral timbrul de mediu. Astfel, aceștia vor avea posibilitatea să opteze între restituirea diferenței dintre suma plătită și timbrul anual datorat pentru parametrul de ajustare corespunzând perioadei scurse în ani de la dobândirea dreptului de proprietate a autovehiculului sau înscrierea sumei plătite cu titlu de timbru anual achitat anticipat, urmând ca autoritatea fiscală să deducă în fiecare an cuantumul timbrului datorat, până la concurența celor două sume.
Opțiunea va trebui exprimată în scris, după efectuarea calculelor de către autoritatea fiscală și transmiterea acestora către proprietarii de mașini.
Deputatul UDMR József Moldován, inițiatorul proiectului, care a atras sprijinul reprezentanților tuturor partidelor parlamentare, ceea ce denotă că sistemul are șanse foarte mari să fie adoptat, a declarat pentru Profit.ro că sumele de plată pentru proprietarii de mașini vor fi stabilite de către ministerele de resort, el doar stabilind modelul matematic de calcul si ajustare anuală.
El a precizat că scopul proiectului este aplicarea principiului "poluatorul plătește", principiu nerespectat astăzi prin actele legislative actuale.
Un alt argument al acestor modificări pregătite este că suma de plată impusă proprietarilor de mașini va fi mult mai suportabilă, prin faptul că nu mai trebuie achitată într-o singură tranșă, ci este împărțită pe ani, iar tranzacțiile pe piața auto vor fi deblocate, fiind încurajate importul de mașini, dar și producția internă.
În același timp, va fi descurajată achiziția de mașini vechi, poluante, iar proprietarii nu își vor mai înmatricula autovehiculele în țările vecine României, unde nu sunt cerute astfel de taxe sau suma de plată este mai mică.
O altă modificare pregătită este că Administrația Fondului pentru Mediu nu va mai încasa toți banii colectați din taxă, ca în prezent, o cotă de 30% urmând să fie încasată de primării, la bugetul local.
Modificare a taxei auto deja anunțată pentru 2016
Sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule, aplicat în timp sub diferite denumiri, a fost introdus în ianuarie 2007, odată cu integrarea României în Uniunea Europeană, și modificat de 14 ori până în prezent, după ce Comisia Europeană a atenționat aproape de fiecare dată că formulele aplicate sunt discriminatorii.
Taxele aplicate sub diferite forme au fost contestate în instanță de sute de mii de persoane, date oficiale indicând că peste 500.000 de proprietari de autovehicule au intentat procese pentru restituirea taxelor și numai aproximativ 200.000 de dosare au fost deja soluționate.
Timbrul de mediu a fost introdus în martie 2013, majorând atunci cu circa 10% suma de plată pentru mașini Euro 4 și Euro 3 și reducând cu 60-90% taxa pentru mașini Euro 2, Euro 1 și non-euro.
În februarie 2015, ministrul Mediului a anunțat că taxa auto poate fi din nou modificată în 2016.