Un proiect de lege, adoptat de Senat anul trecut, conferă angajatorilor posibilitatea să acorde angajaților subvenții, sub forma unor tichete, atât pentru cumpărarea de biciclete, cât și pentru deplasarea în interes de serviciu cu acestea. Guvernul le-a recomandat însă parlamentarilor să nu adopte proiectul, susținând că impactul bugetar, în urma aplicării acestor prevederi în administrație și companii de stat, ar pune în pericol ținta de deficit de 3% din PIB.
Inițiativa legislativă, anunțată anul trecut de Profit.ro, stabilește că tichetele de bicicletă (tichete valorice pentru achiziționarea bicicletelor) sunt tratate drept cheltuieli sociale cu deductibilitate limitată, o dată la trei ani, cu o valoare maximă a subvenției de 1.500 de lei.
Termenul "bicicletă" este definit în sens larg pentru a include, alături de bicicletele tradiționale sau electrice, și monociclurile, tricicletele, trotinetele, cu sau fără asistență electrică, vehiculele de tip "half-bike" sau "segway".
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Totodată, angajatorii vor avea posibilitatea să acorde indemnizații pentru mersul pe bicicletă angajaților care utilizează acest mijloc de transport pentru a se deplasa la locul de muncă sau pentru deplasările în interes de serviciu. Această indemnizație va fi acordată tot sub forma tichetelor de bicicletă, într-o limită anuală de 300 de lei, pentru o valoare de 0,33 lei/kilometru.
Proiectul se inspiră din inițiative similare implementate de mai multe state UE pentru încurajarea cumpărării unei biciclete în vederea efectuării traseului domiciliu-loc de muncă-domiciliu. Potrivit proiectului, tichetele de bicicletă vor fi emise de Ministerul Finanțelor și utilizate în magazinele specializate în vânzarea bicicletelor.
Prevederile cuprinse în inițiativă au fost adoptate în mod tacit de senatori, ca urmare a depășirii termenului de dezbatere, dar comisia de specialitate din Senat îi întocmise, oricum, raport favorabil de adoptare. Proiectul a intrat între timp în dezbaterea deputaților, care vor avea votul final asupra acestuia, iar Guvernul Grindeanu le-a transmis recent că nu susține introducerea acestui tip de tichete.
Executivul argumentează în primul rând că inițiativa legislativă nu ține cont și de "dezvoltarea infrastructurii eficiente și sigure necesare deplasării cu bicicleta, respectiv construirea de piste pentru biciclete care să acopere o suprafață urbană cât mai mare, separate de trotuarele pietonale și de drumurile rutiere, precum și mai multe spații de parcare pentru biciclete".
Motivul principal îl constituie însă impactul bugetar calculat de Guvern și apreciat că ar pune în pericol ținta de deficit de 3% din PIB prevăzută de normele comunitare.
"Acordarea subvenției pentru achiziționarea de biciclete pentru întregul personal contractual din sectorul bugetar generează influențe financiare suplimentare asupra cheltuielilor bugetului general consolidat de circa 1,2 miliarde lei, iar plata indemnizației de kilometraj pentru bicicletă, un impact suplimentar asupra cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat de circa 0,2 miliarde lei anual. Astfel, se impune respectarea regulilor europene privind deficitul ESA, respectiv a țintei de deficit sub 3% din PIB", arată Guvernul.
Mersul pe bicicletă va fi în atenția parlamentarilor și cu prilejul dezbaterii unui alt proiect de lege, depus recent de grupul USR, care solicită reducerea amenzilor prevăzute în codul rutier pentru bicicliști.