Cumpărările de autoturisme noi au explodat pur și simplu în luna februarie, cum a anunțat și ieri Profit.ro, ca urmare a dispariției taxei de mediu. În pofida avertismentelor transmise de diverși reprezentanți ai companiilor auto, producători sau importatori, privind iminența unei prăbușiri a pieței din cauza absenței acestui obstacol, românii s-au văzut eliberați și au cumpărat cu 60% mai multe autoturisme noi în februarie, comparativ cu anul trecut. Pe cele două luni ale anului, creșterea este de 40%.
Interesantă este defalcarea pe tipuri de proprietari, în cazul acestor mașini noi, deoarece primele luni din an erau considerate neuzuale pentru achiziția de automobile din partea persoanelor fizice. Comparația cu anul trecut ajută la elucidarea cauzelor care au condus la creștere, respective dispariția taxei sau creșterea economică.
Așadar, anul trecut, în februarie, erau cumpărate (înmatriculate) 5.099 de autoturisme. Dintre acestea, au fost înmatriculate 3.659 autoturisme din import și 1.440 autoturisme indigene. Dar dacă ne uităm la calitatea cumpărătorului, observăm că sunt 4.366 de autoturisme cumpărate de companii și numai 733 cele cumpărate și înmatriculate de persoane fizice. Un procent extrem de scăzut, de numai 14% din total, au atras mașinile românilor, majoritatea covârșitoare fiind mașinile de firmă.
CITEȘTE ȘI Noi detalii despre taxarea mașinilor cu stickere: Impozit mai mare pentru mașini poluante
Anul acesta, însă, situația a evoluat extrem de diferit. Numărul total de mașini cumpărate și înmatriculate a crescut vertiginos, la 8.302 unități. Vorbim aici strict despre autoturisme, nu de vehicule comerciale. Dintre acestea, au fost 6058 de mașini din import, adică o creștere de 65%, și 2244 de turisme de proveniență indigenă. Creșterea în acest caz a fost mai mică, dar nu cu mult: 56%.
Dacă defalcăm pe tipuri de proprietary, au fost înmatriculate 5.926 de autoturisme pe numele companiilor, cu numai 35% mai multe decât în februarie anul trecut, și 2.376 de mașini înmatriculate de persoane fizice. O creștere de peste 200% a acestor achiziții. Este limpede în acest caz că nu creșterea economică, pe care companiile au resimțit-o dar nu s-a transformat înmtr-o cumpărare nebunească de mașini, ci dispariția taxei de mediu a condus la cumpărarea de turisme noi, de persoane fizice.
CITEȘTE ȘI Oficial minister: Șoferii nu mai primesc înapoi banii din taxa autoPrintre cauzele indirecte ale acestei situații se numără, cel mai probabil, deblocarea pieței interne de second hand. Proprietarii care nu puteau să-și vândă mașinile împovărate de taxă au scăpat de acest obstacol și și-au înnoit mașina.