BCR va dezvolta în toate orașele mari un concept nou de sucursale, unde românii, indiferent dacă sunt sau nu clienți ai băncii, vor putea învăța să-și construiască un plan financiar, să găsească soluții pentru a cheltui mai eficient și a economisi mai mult.
250 de angajați ai băncii au fost instruiți special până acum pentru acest demers, parte dintr-o campanie de educație financiară. În afara orelor de funcționare a sucursalelor, aceștia vor petrece cel puțin o oră pe săptămână pentru a explica consumatorilor cum să-și facă un plan financiar și pentru a oferi alte informații, fără a menționa, însă, nimic despre produsele și serviciile băncii.
Prima astfel de sucursală concept a fost inaugurată în București, la Centrul de Dialog Financiar din bulevardul Nicolae Bălcescu, iar centre similare urmează să fie deschise, potrivit vicepreședintelui băncii, Dana Demetrian, în toate orașele mari din țară.
Cei 250 de consilieri vor merge să facă traininguri și la sediul firmelor, unde vor lucra cu grupuri de până la 20 de persoane.
Banca încearcă astfel să se rupă de felul în care instituțiile financiare au înțeles până acum conceptul de educație financiară, doar prin explicarea propriei oferte de produse, care s-a dovedit nefuncțională.
Înainte de a porni actuala campanie, BCR a comandat un studiu, realizat împreună cu Unlock, pentru a afla ce-i împiedică pe români să-și gestioneze mai bine banii. A aflat că acestora le lipsește exercițiul planificării pe termen lung, că nu știu să-și facă o strategie și au probleme de disciplină financiară, că se consideră prea săraci pentru a putea economisi sau investi și că nu stau bine nici cu exeriența antreprenorială pentru a ști să facă o planificare bugetară orientată pe creștere și dezvoltare. Iar dacă ar fi să ceară ajutor în aceste privințe, nu știu în cine să aibă încredere și cui să ceară sfaturi și nici nu au în jur suficiente povești de succes pentru a se putea inspira din acestea.
Studiul arată, însă, și evoluții pozitive. Potrivit rezultatelor acestuia, românii au trecut de la o mantalitate în care altcineva era responsabil pentru bunăstarea lor, la una în care înțeleg că trebuie să acționeze pe cont propriu, fără să mai aștepte intervenții salvatoare din exterior. Au devenit, deci, mai independenți și simt o mai mare responsabilitate pentru propria bunăstare. Aproape trei sferturi dintre cei intervievați înțeleg că educația financiară înseamnă să nu împrumute bani decât dacă sunt siguri că îi pot da înapoi, iar 66% să nu cheltuiască mai mult decât câștigă și să își prioritizeze cheltuielile. Puțin sub 60% sunt cei care definesc educația financiară prin știința de a investi banii sau de a învăța cum să-i folosească pentru a putea economisi.
Planificare detaliată a bugetului nu își fac, totuși, decât 42%, un procentaj mai mare, de 58% făcând doar o planificare generală, în minte, pentru a vedea dacă le ajung banii de la un salariu la altul.
De la cine așteaptă ajutor, prin educație financiară, în aceste privințe? Pe familie se bazează doar 13%, pe școală 18%, în timp ce un total cumulat de 42% cred că educația financiară ar trebui furnizată de bănci și, în egală măsură, de specialiști financiari.