Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a anunțat marți că a adoptat, în cadrul unei ședințe a Consiliului Consultativ, o nouă procedură de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale.
Astfel, toți furnizorii de servicii poștale interesați pot trimite ANCOM o cerere în acest sens, împreună cu documente din care să reiasă situația financiară, gradul de acoperire al rețelei, volumul anual de trimiteri și costul net maxim estimat. ANCOM poate desemna unul sau mai mulți furnizori care să presteze serviciile incluse în sfera serviciului universal, scrie News.ro.
Conform procedurii adoptate, orice furnizor de servicii poștale poate fi desemnat furnizor de serviciu universal dacă este autorizat să furnizeze serviciile incluse în sfera serviciului universal și solicită desemnarea printr-o cerere către ANCOM.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cererea trebuie trimisă în maxim 30 de zile de la anunțul public al autorității privind inițierea procedurii de desemnare și va conține informații referitoare la situațiile financiare pentru ultimii trei ani, cerințele de calitate a căror îndeplinire este garantată de solicitant, amplasamentul punctelor fixe de acces și de contact deservite de personal și estimarea costului net maxim aferent furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care se solicită desemnarea. Criteriile de ordin economic și tehnic au o pondere de 50% în punctajul final, restul de 50% fiind reprezentat de propunerea financiară.
”În cazul în care niciun furnizor de servicii poștale nu solicită desemnarea sau dacă niciunul dintre cei care au solicitat nu îndeplinește punctajul pentru a fi desemnat, ANCOM poate desemna un furnizor de serviciu universal din oficiu”, arată autoritatea.
Furnizorul de serviciu universal are obligația de a furniza servicii la tarife accesibile pe întreg teritoriul pentru care a fost desemnat, inclusiv în zonele situate în condiții geografice excepționale sau cu densitate scăzută a populației, acolo unde volumul de corespondență este mic și din acest motiv activitatea poate fi neprofitabilă.
Printre obligațiile impuse furnizorului de serviciu universal se regăsesc și cele referitoare la respectarea condițiilor de livrare a trimiterilor incluse în sfera serviciului universal, stabilite de ANCOM și a cerințelor esențiale, inclusiv a normelor privind securitatea rețelei poștale publice pe care o operează. De asemenea, furnizorul de serviciu universal trebuie să ofere servicii identice utilizatorilor care se află în condiții comparabile, să asigure o evoluție continuă a serviciilor în funcție de cerințele tehnice, economice și sociale și să ofere servicii neîntrerupt, cu excepția cazurilor de forță majoră. De asemenea, acesta trebuie să asigure accesul în mod echivalent persoanelor cu dizabilități la serviciile din sfera serviciului universal.
Tarifele aferente acestor servicii, precum și orice modificare a acestora, vor fi aprobate de ANCOM, tarifele fiind uniforme pentru toți utilizatori.
Costul net al obligațiilor de serviciu universal se calculează ca diferența dintre costul net suportat de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal și costul net al aceluiași furnizor de servicii poștale, în cazul în care și-ar desfășura activitatea fără a avea obligațiile de serviciu universal.
CITEȘTE ȘI Noile proiecte ale lui Daniel Zamfir la adresa băncilor: plafonarea dobânzilor, conversia creditelor în valută, îngreunarea executării silite, limitarea cesiunilorCompensarea costului net se va realiza doar la cererea furnizorului și doar dacă ANCOM decide, în urma unei analize economice, că acesta constituie o sarcină injustă. Această situație apare dacă nivelul rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor legale se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM.
În cazul desemnării furnizorului de serviciu universal la cerere, suma maximă ce poate fi compensată va fi stabilită ca minimum dintre valoarea costului net ce ar putea fi compensat până la atingerea nivelului rezonabil al rentabilității capitalului angajat (CMPC) înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, suma solicitată de furnizorul de serviciu universal prin cererea de compensare și suma prezentată în propunerea financiară care a însoțit cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal.
Accesul la serviciul universal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poștale de bază, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
Serviciile poștale incluse în sfera serviciului universal sunt: colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale având ca obiect trimiteri de corespondență, imprimate și pachete mici, în greutate de până la două kg (inclusiv); colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv); distribuirea coletelor poștale în greutate de până la 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia; serviciul de trimitere recomandată; serviciul de trimitere cu valoare declarată; colectarea, sortarea, transportul și livrarea cecogramelor interne și internaționale. Nu sunt incluse în sfera serviciului universal trimiterile poștale în număr mare (corespondență, imprimate, colete și pachete mici).