Stabilitatea sistemului financiar este influențată, printre altele, de gradul de educație financiară în rândul populației și, în acest context, cursurile de educație în acest domeniu trebuie să înceapă din ciclul școlar primar și continuate pe tot parcursul vieții, a declarat Marian Siminică, director executiv în cadrul Institutului de Studii Financiare (ISF), la Profit Financial.forum.
Videoconferința a fost organizată cu sprijinul Garanti BBVA, Philip Morris România, UniCredit Bank, Alpha Bank, Banca Transilvania, CEC Bank, Depozitarul Central, Evergent Investments, ING Bank, Institutul de Studii Financiare, Grupul Nordis, SIF Banat-Crișana, SIF Muntenia, fiind transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Trebuie să pornim devreme cu formarea unor comportamente de economisire, după care să-i învățăm pe cei mici să deprindă acest obicei de investire. Lucrurile sunt într-o dinamică favorabilă. Sunt realizate la nivelul OECD, periodic, la 5 ani, studii în acest sens și cel din 2020 relevă un nivel scăzut de educație financiară, dar cu o tendință ușor favorabilă", a mai spus reprezentantul ISF.
Potrivit lui Siminică, la nivelul ISF există preocupări în această direcție, în condițiile în care instituția are ca obiectiv creșterea gradului de profesionalizarea a actorilor implicați în piețele financiare.
"Noi derulăm, pe lângă de cursuri de certificare și formare profesională, și intense activități de educație financiară. În plus, există foarte multe entități din piețele financiare care dezvoltă proiecte de educație financiară. Acțiunile de creștere a educației financiare nu-și vor arăta imediat efectele, sunt investiții pe termen lung, ale căror efecte apar mai târziu, cu condiția ca acestea să fie realizate cu consecvență, cu o anumită periodicitate, nu trebuie să fie flash-uri, să fie evenimente secvențiale, trebuie să fie continue", a arătat directorul ISF.
CITEȘTE ȘI Profit Financial.forum - Valentin Ionescu, ASF: Jucătorii din piață trebuie să acționeze corect și onest, astfel încât să avem un echilibru pe această piață. Dacă vom avea interese ale unor grupuri, întotdeauna vom avea distorsiuniÎn parteneriat cu Ministerul Educației, ISF a reușit să introducă în curricula școlară cursuri de educație financiară, un exemplu în acest sens fiind cel pentru elevii de clasa a VIII - a.
"Procesul nu a fost lipsit de obstacole. Ne-am lovit de lipsa profesorilor care să susțină acest curs, care să reușească să transmită elevilor, pe înțelesul acestora, informațiile din acest curs. Plecând de la această necesitate, a apărut dorința profesorilor de a învăța, pe de o parte, și a entităților din piață de a sprijini, pe de altă parte. În acest context, în parteneriat cu ASF, ISF a lansat un proiect de formare profesională de 60 de ore pentru profesorii interesați să predea cursul de educație financiară. Interesul profesorilor față de acest curs a fost foarte ridicat, aproape 1.000 de solicitări au fost depuse, în condițiile în care o clasă are 30 de cursanți. A fost efectuată o triere și, în prezent, peste 200 de profesori participă și chiar au finalizat acest curs. Majoritatea profesorilor interesați de acest curs nu aveau pregătire economică, erau specializați pe alte discipline", a spus Siminică.
Directorul ISF spune că în piață sunt foarte multe voci care susțin că pregătirea elevilor în zona financiară ar trebui să pornească devreme, de la ciclul primar, chiar de la grădiniță.
"Subscriu la această idee. La nivelul Ministerului Educației, în vara acestui an, s-a constituit un grup de lucru pentru a identifica soluții pentru introducerea unui curs de educație financiară pentru elevii din clasele III-VII. Sunt speranțe ca în următorii ani să avem teme de educație financiară în cadrul unor discipline, începând cu clasa a II - a. Educația financiară trebuie continuată și în licee, și în univerități, ba chiar o văd ca o pregătire continuă, pe tot parcursul vieții, pentru că piețele se schimbă, apar elemente noi, vedem influența digitalizării", a arătat reprezentantul ISF.