Comerțul online este unul dintre cele mai performante sectoare ale economiei naționale, afacerile triplându-se în ultimii cinci ani, la 7 miliarde de euro estimate pentru acest an, și este folosit de aproape 90% din populația adultă a României, a transmis, la Profit E-commerce, Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO).
Acest sector va continua să crească în următorii ani, pe măsură ce tot mai mulți oameni își vor învinge teama de online și vor plasa comenzi către magazinele specializate. "Dacă știi să dai like și comment pe Facebook, poți să plasezi și o comandă online".
Videoconferința a fost organizată cu sprijinul Alpha Bank și Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), fiind transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
"Vreau să setez un ton pozitiv al discuției pentru că, atunci când vorbim despre comerțul electronic, vorbim de unul dintre cele mai performante sectoare ale economiei naționale, care aproape că și-a triplat cifra de afaceri în ultimii cinci ani, de la 2,8 miliarde de euro în 2017 la 7 miliarde de euro în acest an, nivel pe care îl estimează ARMO pentru 2022.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, avem un salt important în privința numărului de clienți care apelează la comerțul online. Am ajuns în prezent la 45% dintre utilizatorii de internet din România, în contextul în care aproape 90% din populația adultă a țării folosește internetul. Un salt uriaș a fost făcut în anul 2020. În 2019, acest procentaj era de 23% și a ajuns la 45% în prezent, o dublare practic", a afirmat Pelivan.
În opinia șefului ARMO, avantajele comerțului electronic sunt evidente, iar cei care au apelat la acest tip de comerț în timpul pandemiei au rămas clienți fideli.
CITEȘTE ȘI Shopify s-a angajat în fața Comisiei Europene să ia măsuri pentru a îmbunătăți siguranța cumpărăturilor online ale clienților săi
"Practic vedem un grad de retenție de aproape 100%, ceea ce se întâmplă foarte rar. Am încredere că, deși urmează o perioadă dificilă, comerțul online se va dovedi o alegere bună. Comerțul online ne scutește de drumuri, generează economii de carburanți și de timp, pentru că totul este la câteva click-uri distanță.
Totodată, comerțul online este foarte digitalizat, ceea ce înseamnă o mai bună productivitate, o mai bună eficiență, iar aceste lucruri se pot vedea în final în prețurile oferite consumatorilor și este evident că într-o perioadă de criză, cum este în prezent, să căutăm cele mai bune prețuri, cele mai bune servicii. Am încredere că în perioade de crize oamenii vor continua să vadă avantajele comerțului online și vor face cumpărături prin acest canal de distribuție", a spus reprezentantul ARMO.
Pelivan anticipează că, în prezent, comerțul online traversează o perioadă de așezare, după perioada de excepție provocată de pandemie.
"În continuare, pe măsură ce vor începe să investească în zona digitală și vor începe să vândă tot mai mult online, evident că oferta va crește și va crește și numărul de cumpărători. Pe de altă parte, este posibil să fi ajuns la un prag în ceea ce privește competențele consumatorilor.
Amintesc o afirmație a unui reprezentant al Guvernului, care a spus că și părinții săi, ambii peste 70 de ani, au început să comande online pentru că este ușor. Pe măsură ce devine mai ușor pentru oameni să comande online, trecem și peste această barieră a competențelor, dar trebuie și un pic curaj și, astfel, vom depăși pragul de 45% dintre utilizatorii de internet.
Dacă știi să dai like și comment pe Facebook, poți să plasezi și o comandă online", a arătat directorul executiv al asociației.
CITEȘTE ȘI Universitatea din Alba Iulia introduce o lună de cursuri online în primul semestru, pentru a face economie la consumul de energie
Una dintre preocupările ARMO este să protejeze interesele jucătorilor din comerțul electronic în relația cu reprezentanții statului.
"Preocupările noastre nu diferă prea mult față de preocupările oricărui antreprenor, oricărei companii din România. Ne dorim un cadrul fiscal previzibil, fără surprize care să apară peste noapte. Ne dorim, de asemenea, și sprijin din partea statului, dacă se poate, pentru a trece mai bine peste criza energetică, astfel încât creșterea tarifelor să nu se vadă în prețurile afișate consumatorilor. Ne mai dorim o abordare egală între comerțul clasic și cel online, pentru că în cazul comerțului online există niște reglementări speciale.
Ar fi plăcut ca între cele două forme de comerț să nu mai existe diferențe, vrem să fie tratate egal din punct de vedere ale legislației. Spre exemplu, magazinele clasice nu sunt obligate să accepte retur. Comerțul românesc poate să crească și cu ajutorul comenzilor cross broder, unde deja avem jucători care au făcut pasul în afara țării.
Cred că în viitoarea schemă de plafonare trebuie să intre toată lumea, pentru că orice excludere va crea dezechilibre în piață, unii vor fi avantajați, iar alții nu și acest lucru nu va fi benefic pentru economia românească", a afirmat Pelivan.
CITEȘTE ȘI Șoferii ar putea verifica și descărca online istoricul sancțiunilor de circulație
El a mai afirmat că și sectorul comerțului online se confruntă cu problemele provocate de lipsa specialiștilor IT.
"Cel mai greu lucru pentru noi este să găsim specialiști IT, piața este extrem de concurențială, nu numai la noi, ci și la nivel internațional. E o gaură foarte mare în acest domeniu, care necesită să fie acoperită, dar încă nu sunt suficiente persoane specializate în aceste domeniu. Faptul că se manifestă fenomenul work from home creează o presiune majoră pe companiile locale.
Zona specialiștilor IT este cel mai dificil de acoperit. Mai avem probleme și pe partea de curieri și de lucrători în depozite. Este un semnal că sectorul comerțul online se dezvoltă și generează multe locuri de muncă. Studiile arată că un loc de muncă într-un magazin online generează alte șase locuri pe orizontală", a mai spus Pelivan.