Senatorii din comisia de specialitate au decis să respingă ordonanța recentă a Guvernului privind trecerea Loteriei Naționale în subordinea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc și în coordonarea prim-ministrului. Decizia senatorilor vine în contextul în care Consiliul Concurenței a arătat că măsura Guvernului contravine principiilor pieței libere, iar Consiliul Legislativ nu a găsit motivul urgenței pentru transfer.
Guvernul a decis în urmă cu o lună, prin ordonanță de urgență, ca Loteria Română să treacă din subordinea Ministerului Finanțelor în cea a Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, instituție care timp de patru ani va avea exclusivitate pentru jocurile organizate de Loterie. Executivul susține în ordonanță că, în termen de doi ani, Loteria va funcționa după principiile guvernanței corporative, cu o conducere de tip dualist și cu criterii de performanță.
Actul normativ mai stabilește că Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc va funcționa, ca și până acum, în subordinea Guvernului, dar prevede că Oficiul va fi coordonat de primier, prin Cancelaria acestuia.
Senatorii din comisia de specialitate au analizat ordonanța Guvernului și au decis, cu majoritate de voturi, să elaboreze un raport de respingere a acesteia. Documentul a fost înaintat pentru dezbatere în plenul Senatului, care urmează să decidă, pe baza raportului de respingere, soarta ordonanței, care va fi discutată apoi și de Camera Deputaților.
Decizia senatorilor vine în contextul în care, recent, chiar președintele Consiliul Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a pus sub semnul întrebării respectarea de către Guvern a principiilor unei piețe concurențiale în cazul transferului Loteriei în subordinea Oficiului pentru Jocuri de Noroc.
Consiliul Legislativ atrage, de asemenea, atenția, în avizul dat actului normativ, că deși în nota de fundamentare se promite implementarea guvernării corporative la Loterie, ordonanța Guvernului nu prevede, de fapt, nicio dispoziție în acest sens.
Mai mult, Consiliul Legislativ arată că urgența transferului Loteriei în subordinea Oficiului nu este explicată nici în nota de fundamentare, nici în textul introductiv (preambulul) ordonanței de urgență.
Pentru a motiva urgența, Guvernul vorbește de două directive europene și, la modul general, de “necesitatea instituirii unor măsuri legislative privind o mai bună funcționare a C.N. Loteria Română S.A.”.
Consiliul Legislativ amintește că, potrivit Constituției, Executivul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare, a căror rezolvare nu poate fi amânată, iar potrivit prevederilor legale, menționarea doar a necesității emiterii unei ordonanțe de urgență este insuficientă.
Consiliul amintește și decizia Curții Constituționale, care a stabilit că Guvernul poate adopta astfel de ordonanțe doar dacă se îndeplinesc cumulativ trei condiții: existența unei situații extraordinare, imposibilitatea amânării reglementării și motivarea urgenței.