Publicitatea pentru jocurile de noroc în spațiul public va fi permisă doar în interiorul locurilor autorizate pentru desfășurarea jocurilor de noroc, iar interdicția acestui tip de publicitate pe posturile de radio și televiziune va fi formulată explicit în lege, potrivit unui proiect care va intra în dezbaterea comisiilor de specialitate ale Parlamentului. Interdicția nu vizează publicitatea pe internet.
Inițiativa legislativă modifică legislația în vigoare privind publicitatea, respectiv audiovizualul, pornind de la ideea că, în ultimii ani, jocurile de noroc au prins o amploare deosebită în România, devenind un domeniu care necesită o reglementare clară.
Autorii inițiativei legislative arată că dependența este unul dintre riscurile pe care le implică jocurile de noroc, în special în rândul tinerilor.
"Unul dintre aceste riscuri îl constituie dependența creată de jocurile de noroc, denumită și ludomanie. Este de notorietate cazul a doi frați din Iași, care s-au sinucis, la interval de câteva zile, din cauza datoriilor acumulate ca urmare a participării la jocuri de noroc. Combaterea ludomaniei trebuie să reprezinte o prioritate în acest moment, iar acest aspect implică și reglementarea strictă a oricăror mijloace de promovare a acestei activități comerciale. În momentul de față, legislația națională în domeniu este neclară", susțin parlamentarii.
Prin urmare, ei propun introducerea în Legea audiovizualului a unui nou articol mult mai explicit, potrivit căruia: "comunicările comerciale audiovizuale destinate jocurilor de noroc sunt interzise".
Parlamentarii arată totodată că s-au inspirat în elaborarea proiectului din noile prevederi privind publicitatea la produsele de tutun și au decis să propună limitarea promovării jocurilor în spațiile publice.
Astfel, ei propun modificarea Legii publicității, stabilind că publicitatea pentru jocurile de noroc este permisă doar în interiorul spațiilor în care sunt organizate jocuri de noroc și în publicațiile de specialitate din domeniul jocurilor de noroc.
Reglementările nu vizează însă publicitatea online, unde organizatorii licențiați pentru jocuri de noroc în România, de către Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, pot desfășura activități de marketing, reclamă și publicitate.
Proiectul a fost avizat pozitiv de Consiliul Legislativ și Consiliul Economic și Social și urmează să intre în dezbaterea comisiilor de specialitate ale Legislativului.
Consiliul Național al Audiovizualului se opune însă acestei inițiative legislative, cu argumentul că astfel ar fi generate discrepanțe concurențiale între posturile licențiate în România și cele licențiate în afara țării.
Membrii CNA, care au însă un rol consultativ în acest caz, consideră că ar fi îngrădită publicitatea pentru jocuri de noroc în cadrul serviciilor media audiovizuale aflate sub jurisdicția României, în timp ce publcitatea pentru jocuri de noroc ar putea fi difuzată în continuare de canalele de retransmisie în România, dar aflate sub jurisdicția altor state membre în care nu este interzisă publicitatea pentru jocuri de noroc în programele audiovizuale.